Made by Malaysians

0467
310811

Aku sayangkan Malaysia
Aku rasa Malaysia mempunyai ciri2 negara yang tak ada pada negara lain
Aku rasa Malaysia unik

Sejak kecil aku disogokkan dengan kebaikan bangsa Malaysia
Ramah, sopan santun, penyayang
Mungkin itulah ciri2 Malaysia yang diwar2kan di media massa

Hinggakan ia menjadi satu ayat yang cliché
Ayat yang selalu diguna pakai
Hingga hilang ‘harga’ ayat2 tersebut kerana kerap kali diucap

Kalau nak buat karangan pasal Malaysia,
Kene sebut melayu, cina india
Hidup harmoni, takde sengketa
Kene sebut bangunan2 kemegahan negara
KLCC dan KL Tower
Makanan2 yang beraneka
Tempat2 pelancongan yang cantik2 belaka
Itu suma

Kan?

Aku pun macam tu
Aku pun tulis ayat2 macam tu
Dan aku pun selalu fikir yang itu pasal Malaysia

Hingga satu tahap, aku dah mula berfikir rasional
Betul ke apa yang dikatakan?
Betul ke itu semua?

Pasal bangunan, makanan dan tempat aku tak nafikan
Tapi betul ke melayu, cina, india hidup tanpa sengketa???

Aku gali dalam diri aku balik
Aku tanya diri sendiri

Ya, mungkin
Tapi hanya pada luaran
Deep down, perasaan tak senang antara kaum masih ada
Deep down, aku selalu perkecilkan kaum lain

Itu aku tanya diri aku
Anda bagaimana?

Lewat kebelakangan ni, ahli2 politik banyak memainkan isu perkauman di media massa
Aku tak nak mengulas sapa benar sapa salah
Tapi kalau betul Malaysia hidup harmoni, mengapa perlu ada itu semua?

Takkah terfikir?

Itu sebabnya, bila aku lihat video di bawah ini, aku kagum
Kagum dengan usaha mamat ini menyatupadukan semua

Aku rasa ini rasa generasi baru

Generasi yang hormat satu sama lain
Bukan memberi gelaran2 tak baik di media massa!
Generasi yang faham perbezaan agama
Bukan memperkecil2kan agama2 yang lain
Generasi yang bertolak ansur
Bukan setiap kali bertelagah, isu agama, isu kaum dipermainkan…

Sometimes,
its amazing to see a 21 yo guy can think all of these
over all politicians in the country…


Ini macam iklan yang selalu kita lihat di TV
Tapi ini lain
Di TV kita tahu itu pelakon2
Tapi ini, kita tahu suara sebenar generasi baru
Yang jujur menghantar respon

Congrats Matluthfi for this awesome video!!!



p/s - Selamat Menyambut Kemerdekaan Negara ke 54. Merdekakah kita???
p/s2 - something from 'masa silam'


:::YTBACK!!!:::

0 comments: