Memori Wonder Pets dan Plant Design

0386

11 May 2009

31 Mac 2009

Aku dan grup Plant Design aku berada di perpustakaan UMP sejak dari awal pagi lagi. Perpustakaan yang terletak jauh dari kolej kediaman menyebabkan tidak ramai orang berada di situ pagi itu.

Buat kerja. Esoknya mahu presentation depan industri!

Yerp, against all odds, grup aku terpilih untuk mewakili course aku ke presentation depan panel dari industri. So tekanannya lagi memuncak!


















Finalist Design Project

Paginya, betulkan economic analysis sampai ia menjadi logic (betulkan = alter).
Ya lah, susah tau tak nak buat plant design yang betul2 tulus mulus suci bersih. Thus the alteration is a must!

Menjelang tengah hari, rehat sekejap. Pergi makan. Sebagai ketua, aku demand suh mereka datang pukul 2 petang, walaupun discussion tamat pukul 1245 tengahhari. Ketua yang demand kan.

Aku balik bilik. Lepak2. Alih, tilam puaka memanggilku. Aku tewas. Aduh!

Sedar2, sudah 145. makan tidak lagi. Sembahyang Zohor pon belum.

“Salam. Rehat betul2 dulu.
Aku tau korang penat.
Kita sambung pukul 230 petang”

Cari nama, send kepada semua ahli grup.
Baik tak aku menggunakan kuasa ketua untuk memberi anak buah rehat yang lebih???
Haha


















Production of 2500 MTA Penicillin

Menjelang 230 petang, muka masing2 lunyai. Tapi kerja mesti diteruskan! Kalo tak, esok kene bantai dengan industri.

Kami sebenarnya memilih untuk duduk dekat dengan TV. Betul2 depan TV pulak tuh. Bukan apa, cuma dekat situ ada banyak electrical port untuk 3 laptop yang kami bawak. Bukan bermaksud nak tengok TV pon.

Dalam mata yang separa terbuka menghadap laptop, dengan mulut terkumat kamit menukar2 data, kami melakukan kerja.

“Nadia, ko try value ni, dapatkan FCI and GRC value dia”

Kejap pastu,

“Kamal, anis, FCI is blablablabla and GRC is blablablabla”

Kami key in ke dalam laptop

“Anis, betulkan COL blablabla, COM banyak ni kan…”
“Eh, apsal lain?”


Dan kami check balik satu persatu.

Dah ok, baru aku bukak window baru aku.

“Erm, payback period kita lama sangat la.
Kene alter lagi ni. Cepat tukar balik!”


Thus, the cycle was repeated again. Again and again until I satisfied. Wan pulak sibuk me-recheck apa yang kami lakukan.

Tengah sibuk membuat kerja, telinga menangkap sesuatu:



















Semua: "Wonder Pets! Wonder Pets! Kami datang
Membantu anak [haiwan] dalam kesusahan!"
Ming-Ming: "Kami tak besar,"
Tuck: "Dan kami tak kuat,"
Semua: "Bila bekerjasama semua jadi mudah!
Hei, Wonder Pets! Yey!"

Mata aku teralih. Anis perasan.

“Ha, buat kerja! Jangan tengok wonder pets!”
“Ala, rilek la. Ni first time aku nak tengok ni”

Aku tak tipu. Se-wiously tak tipu. Masa tuh fisrt time aku nak tengok. Selama ni aku hanya dengar pasal citer tuh dari orang2. kelakar gak citer tuh.

Actually citer tuh takde la best sangat. Cuma translation dia melampau sampai aku tergelak2 dibuatnya. Dah gelak2, pandang muka Anis yang bengang.

“Ok, sori… sambung kerja!”

Dan kami sambung kerja dalam alunan lagu wonder pets.

Tiba2, Anis dan Nadia dapat msg


“Presentation Plant Design ditunda ke minggu depan.
Esok, TNB nak buat maintenance, takde elektrik satu hari!”


“Udah2 la tuh kak Nadia oiii kat library.
Presentation tunda la. Balik bilik!”

Ces!
Tunda pulak.

Dan terus tumpuan ahli2 grup aku teralih. Wan dah terus bergerak duk depan TV dah.

As a demanding and poyo leader, aku menurunkan titah:

“Dah2, sambung balik buat kerja!
Kita habiskan hari ni jugak!
Kalo tak, takkan siap!
Minggu depan boleh rileks sikit!”

“Ye la2”


Dan kami pon sambung kerja.

Tapi aku dapat rasakan, konsentrasi makin berkurang. Anis dan Nadia sibuk bincang pasal lagu citer Spa Q. Wan pulak nampak macam makin doze off.

“Ok lah, kita sambung hari ahad ni.
Ahad ni kita compile sume.
Nadia, ko buat blablabla, Anis blablabla.
Pastu bagi kat aku ngan wan ok”

Dan kami pon berlalu.


















Log Book + 2 Report
Beta final edit. 256 page satu!

Esoknya, 1 April 2009, konon2nya takde elektrik la satu UMP. Ada je!
Kene April Fool ngn TNB kah?

Thinking back bout it, apa yang tak pernah dirasa bila duk UMP?

Takde air?
Pernah!
Sem ni paling teruk. Nak dekat 10 kali takde air. Yang paling teruk bila seminggu takde air. Wargh!

Takde api?
Pon pernah!
Walau April Fool cuma.

Itulah permulaan aku kenal dengan Wonder Pets.

**********

Hari Ahad.

“Kamal, part aku, aku dah emel kat ko.
Part Nadia, dia kata dia emel nanti”

Msg dari Anis. Aku yang mamai tido, mengagau handset. Dan menaip:

“Ok, thanks. Nanti aku mintak kat Nadia.
Anis, apa yang penting? Kerjasama!”

Aku sambung tido.
Tiba2 hanset bunyi lagi

“Ko ni pehal pagi2 lagi nak marah2 aku ni?”

Gosh minah ni.
Mesti dia ingat aku nasihat dia supaya sentiasa bekerjasama dalam grup PD.
I always do that!

“Anis, tuh lagu wonderpet laaaa. Ish!”
“Oh, ok.. hehe”

**********

Baru2 ni, aku tengok sorang wonder pets kat rumah. Tergelak terbahak aku!

“Oh tidak! Saya tidak boleh tengok ni”
“Ok, saya tengok!”

Giler lah translation. Direct betul!

Sekarang ni, bila dengar lagu wonder pet, terus ingatkan Plant Design.
And what makes me want to write this entry is because, the mark of the Plant Design is out, and we did great!


















Kamal: Plant Design???
Anis: Ini Serius!
Nadia : "Kami tak besar,"
Iwan: "Dan kami tak kuat,"
Semua: "Bila bekerjasama semua jadi mudah!

Thanks to all my grup members!
We have done something!

Pasni, moh bukak kilang Penicillin kat Gebeng ok!
Kita takyah treat waste, kita buang je dekat sungai!
Pastu biar fungi tuh hidup dalam sungai!
Haha!

Thanks guys!

Related story [here] , [here] and [here]



:::YTBACK!!!:::

6 comments:

Azie.Fauzi said...

haha...baru je post utube wonderpets kat FB tadi...best gak sekali sekala layan...

Joey said...

ahahaha...seronok kan tengok wonderpets...


weii..hang relaks2 dulu...time sekarang ni bermalas-malasan..

nanti dah keja ...tak tau ada masa rehat ker atau tidak (Tapi aku sentiasa ada masa rehat...thanks to my company...hahaha)

IamYonna said...

omg!!! baru tgk wonderpets ke tempe!!
sgt comel ok hang ni! hahahaha

well,done bro! :D ngeee
selesai jugak presentation tu :)

:: cheezzy cheese :: said...

xnk kalah jugeks nk sebut wonder pet pya lagu... aiyooo musim sgt tau... hahaha ko mmg lawak ar kamal.

tak sia-sia korg nyanyi rmai2 kan??

.:SeSwEeT LaVeNdEr :. said...

haha..x pasal je jd lagu tema group PD kite..
cumel betol crite wonder pet ni..huhu..

ps:nnti kalo xde job after grade..kite jual project kite 2..wahahhaa

ahmadkamal said...

MUMMYMYRA - tu la kan.. best gak tgk skali skala...

JOEY - ye la tuh.. aku dah kebosanan yang amat ni!

YONNA - yerp... baru tgk.. n i know that i'm comel! muahahaha
yer dah lama berakhir presentation tuh
baru de masa nak nulih...

KAK YANZ - musim wonderpet kah? tatau plak...
takde la sampai nyanyi ramai2...

ANIS - haha.. tu la.. tak pasal2 jadi lagu tema... tak sangka pon sbenarnya...