Sesi pembalasan dendam terlampau & ...

0026 – 13 Ogos 2006
Sesi pembalasan dendam terlampau & …

Prolog

Genap 2 minggu menyepi, aku kembali berbunyi.

Memanglah banyak yang terjadi dalam dua minggu ini.

Nak ditulis semuanya mungkin tak termampu. Setiap detik yang berlalu memberi perasaan yang sukar di tafsirkan.

Itulah bezanya aku di luar dan di yang terdalam.

Aku di sini cuba sejujurnya meluahkan apa yang aku rasa. Bukan menurut kata sesiapa, tapi kata hati sendiri. Dan di sini aku kurang peduli kata-kata orang lain.

Setiap yang anda baca adalah apa yang aku rasa di dalam sela waktu yang ku lalui. Mungkin tergambar dan terzahir semuanya, mungkin jua tidak. Seperti yang ku tulis di atas…


Yang terdalam
Yang amat dalam, amat jauh, tak terselam
Yang tersembunyi,
tak nampak di mata, terzahir di hati
Yang menjadi asas diri, melambang peribadi
Yang semakin dicari, semakin banyak perlu dikaji
Yang bisa difahami, jua tidak bisa difahami
Yang sukar diceritakan, teramat payah digambarkan

Itulah yang terdalam. Mungkin ia sampai matlamatnya seperti yang ku harapkan dulu, mungkinjua tidak. Bergantung kepada penerimaan anda kepada kata-kataku.

Pembalasan separa dendam…

Bilakah masanya aku berfikir dan berkhayal? Saat aku bersendirian! Dan salah satu daripadanya adalah semasa aku membasuh baju.

Aku ni kolot sikit. Aku ingin membasuh sendiri baju aku dengan tangan aku sendiri. Seingat aku, sejak masuk ke kuktem ni, tak pernah pun sekali aku menggunakan mesin basuh. Bila lagi nak bersenam kan?

Dan saat tanganku menjalankan tugas, menguli dan menyental, otakku menerawang. Macam-macam yang ku fikirkan. Dari sekecil-kecil benda ke sebesar-besar benda.

Kalaulah apa yang aku fikir mampu dituliskan, mahu tiga hari tak habis baca!

Selalunya, selepas membasuh baju, aku lupakan apa yang aku fikirkan. Yelah, penat kan membasuh untuk seminggu.

Tapi hari ini, aku buang dulu rasa penat itu. Kerana hati ini ingin berbicara. Kerana hati ini ingin berkata-kata. Kerana hati ini ingin didengari.

Or, dalam erti kata lain…. AKU NAK BALAS DENDAM!!!

Muahahahahaha (gelak gila-gila sambil tanduk mula tumbuh di kepala!)

Dah lama tak menulis, jadi gian pulak. Hurm, di mana hendak ku mulakan?

Changes…

Ok, in my tiring routine during these two weeks, I choose to be happy. I smiled, I laughed, I teased people, and I’ve done many things that I will not do if I’m in the mood of depression.

All my friends seems surprise with the changes, as the first 2 weeks back here, I’m quite quiet. (hehe, beza tau perkataan tu!).

Yelah, dulu diorang pun ala-ala takut nak kacau aku lebih-lebih, takut aku tak layan atau diam. Jadi perubahan ini mungkin sedikit melegakan mereka.

Tapi, bila keadaan begini, aku sukar mengawal diri.

Aku lebih banyak merosakkan dari membina. Aku banyak menyakitkan dari mendamaikan. Aku lebih banyak menurut kata hati dari menjaga tingkah laku. Aku adalah aku.

Aku yang terlalu gembira – amat sengal, tidak siuman, atau seangkatan dengannya. Aku akan mengacau dan mengacau. Tanduk di kepala timbul dengan gah dan runcingnya.

Di dalam hati, aku sedar perkara itu. My happy-go-lucky mode will destruct people!

Jadi, sudah puas 2 minggu aku gembira, aku nak ubah mode pulak.

Aku nak mode jiwang-jiwang karat ala frust menonggeng.

Dan di sini la bermulanya kisah mual dan sengal yang mungkin menyakitkan dan menjengkelkan untuk dibaca kerana ianya memang sedikit berselirat macam rambut sailormoon ketika tengah menjelmakan diri! (Fuyoo! Expression!)

Aku, Dia & …

Aku ingin berbicara kisah dia.

Dia? Siapa?

Bukan dia yang dulu. Dia yang lain. Dia yang dulu, biarlah dia bahagia di samping K nya.
Ini dia untuk K yang ini. Dia yang membingungkan perasaan K yang ini. Yang menunggang terbalikkan kewarasan fikiran K yang ini.

Dia – Dealova. A never ending story.

Hurm, bagaimana untuk dimulakan.

Dia.

Dia hadir dalam hidupku, mungkin awalnya niatnya sebagai kawan. Dari kenalan, kami berkawan.

Tapi entah mengapa sejak dari mula aku rasa sedikit lain bila di sisinya.

Testing, testing mic, 1, 2, 3!


"Geez, Setiap ada kamu mengapa jantungku berdetak
Berdetak yang lebih kenchang, seperti gendering mahu perang,
Geez, setiap ada kamumengapa darahku mengalir,
Mengalir lebih cepat, dari hujung kaki ke hujung kepala…"
(kali ini sila baca dalam rentak dangdut pulak tau)

Hehe. Relakslah. Dah lama tak balas meghaban. Sekali sekala nak jugak melontarkan vocal.

Ok, berbalik ke topic asal.

Ya, itu yang aku rasa dari mula. Tak tahu kenapa.
(tiba-tiba otak aku nak nyanyi lagu adam pulak – ha… ha… tak tahu…)

Dush! (tolak tepi Adam yang baru mula nak nyanyi!)

Memang tak tahu. Its naturally came.

Kisahnya…

Mengenalinya dalam sela masa ini. Ada yang ku suka menganainya, ada yang aku kurang suka.

Yalah, tak semua suka je. Aku bukan orang bongong yang kalau suka, menonong je nampak yang elok. Yang tak elok tak dipertimbangkan.

Aku seorang yang rasional.

Jadi aku mempertimbangkan.

Mulanya, aku sedikit ragu-ragu. Kerana bagiku dia terlalu tinggi untuk dicapai. Terlalu dan teramat tinggi. Ramai yang memerhatikan. Dan siapa aku?

Dan aku atur langkah tenang. Strategi sikit!

Mulanya sebagai kawan. Sedikit demi sedikit dia ku rapati.

Biarkan dulu dia selesa denganku. Biar tak janggal.

Tiba saatnya, aku meluahkan. Walau sebenarnya hampir sebulan aku berdolak dalik nak meluahkan, dia tenang menerimanya. Kalau aku tahu begitu penerimaanya, aku tentunya dah buat dari awal dulu!

Tapi dia tak memberi kata putus. Kerana dia pada masa yang sama tak mahu kehilangan kawan.

Ada beza ke?

Di sinilah bermulanya – aku memang tak pandai nak memulakan kisah cinta!

Aku seringkali bermula sebagai kawan. Dan sampai satu saat, aku tak dapat membezakan dan meletakkan garis kawan dan dealova.

Itulah aku.

Jadi kini aku berkecamuk. Kadang-kadang rasa itu datang. Kadang-kadang ia pergi.
Saat ia datang, aku cuba menidakkan perasaan itu. Kerana aku tahu taraf aku.

Aku cuba berfikir keburukannya. Tapi sampai bila aku nak menidakkan perasaan itu?

Dan tiba saat rasa itu pergi, aku seakan-akan mencari-cari kembali rasa itu.

Kerana rasa itu pernah singgah di hati. Dan mungkin ianya sudah sebati. Sukar untuk dibawa pergi.

Dan aku kini di dalam dilema.

Aku ingin, tapi aku tak ingin. Aku tak mahu, tapi aku mahu.

Aku pun tak tahu. (Adam - ha… ha… tak tahu…)

Dush!

Jadi apa kesudahannya?

Entahlah. Aku tak bisa meramal. Jika ada, ada lah.

Aku rasakan aku tak perlu mengejar dan mencari. Tak perlu juga aku mengadakan apa yang tiada.

Jadi kini aku mengambil langkah selamat – melayannya sebagai kawan.

Jika ada yang tertulis di azali, aku terima. Jika tiada, siapa aku untuk berkata-kata?

Tapi masalahnya, bila aku kena lalui perasaan-perasaan perasan inilah. Susah dan sukar.

Hurm~

Akan berakhirkah post blog kali ini di sini?

Mungkin tidak!

Muahahaha (gelak separa nakal sambil menggosok tanduk di kepala!)

Kali ini kisah lain. Cerita lain.

Nak cerita apa ya?

(berfikir hampir 3 minit)

Ces!

Sekali mengantuk la pulak.

Nanti-nanti la aku sambung lagi.

Oh, lupa, post ini juga ditaip di zon 113 (walaupun nama ini telah direject SIRIM kerana ianya tak cukup ukuran 1m x 1m x 3m)

Ditaip :

  • di zon 113 (sambil mengelak dari pegawai SIRIM),
    di larut malam (pukul 3
    lebeh),
    dalam keadaan separa sedar (dah menguap berapa banyak kali daa) dan
    di pagi ahad (oh tidak, sabtu yang mendamaikan dah berlalu!)
Apapun, terima kasih kerana menjengah. Taip-taiplah sedikit komen, penat den menaip ni.

Hehehe

Chao!

Wassalam


:::YTBACK!!!:::

1 comments:

Anonymous said...

oittt...ko da jatuh cinta ngan sape plak...huhu...x bg tau aku pun..
anyway gud luck n bahagia....