Responsibilities

0076 – 17 Mac 2007
Responsibilities

Pro-entry

Well, here I go again, kembali berbunyi.

Maafkan ketiadaanku. Aku dihambat macam-macam tugas sehinggakan mengupdate blog menjadi priority kedua.

Rasa nak mengupdate tu ada. Tapi entah kenapa, bila bukak je laptop, ada je benda lain yang perlu diutamakan. Dan kekadang tu, aku rasa aku malas balik, sebab aku tak nak buat entry yang hanya sekadar entri. If you got what I mean.

Tanggungjawab baru

Ingat tak hari tu aku pernah ceritakan, selepas aku intervies untuk ke Qatar, yang tak dapat dengan sedikit sahaja perbezaan tu, aku pergi interview untuk expoconvo pula?

Expoconvo ini merupakan kali kedua dalam sejarah ump ni. So, indirectly this is a benchmark, where all errors on the previous expoconvo must be reduce into something that we can called perfect. But, as usual, to err is human.

Dan aku pun pernah ceritakan kan, bagaimana aku rasa interview itu mudah, dan somehow aku yakin aku boleh dapat? Well, I was true. And actually I am damn true.

But somehow, the thing that I have expected doesn’t go their way. I was slightly right but not entirely.

The thing is, I was expected that I would have a job like all my friends during the first expoconvo. Jadi penyelaras. Bawah-bawahan gitu. Kiranya jadi pembuat this and that. Aku agak itu lah yang sesuai untuk aku, sebab inilah kiranya first projek aku yang aku nak buat luar dari kelab taekwon-do ump tu. This will be the first experience.

Selingan – Kelab Taekwon-Do UMP a.k.a KUKTEM

Talking about experience, pegang projek ni banyak la jugak. Aku beruntung actually, sebab aku mula dengan kelab taekwon-do.

Mulanya dulu hanya nak menambahkan aktiviti aku. Lagipun aku nak cuba explore diri aku sepenuhnya. Try new things and so on. Aku bosan asyik dikatakan yang paling lemah dalam sukan. So I wanted to make difference.

Aku akui dulu memang aku amat lemah dalam sukan. But I also know, I t least have stamina, meaning, kalau merentas desa tu kira aku mampu la, walau tak dapat no first. So masa tu aku actually nak expand kan my ability, and that’s why I chosed kelab taekwon-do.

The thing is this club come in two package. Taekwon-do skills and leadership. Kelab nilah satu-satunya kelab yang beri kepercayaan untuk first year handle projek, bermian dengan kewangan, orang atasan ump dan sebagainya. Yang taekwon-do skills tu tak yanh la dinafikan lagi.

So there was I started. Mulanya macam kena paksa je jadi ajk persiapan gelanggang. Kena angkat sparring mattress semua. Semua tu dah rasa.

Bila lama-lama, projek macam jadi sebati dengan kitorang. Kitorang buat projek demi projek (projek tuut je tak buat, hehe). Dan somehow, aku dapat jadi committee.

Dan sampailah aku diberi kepercayaan untuk menjadi projek manager masa aku first year dulu. Untuk satu talk on self defense. It was not brilliant, but for a beginner like me, I think it was a success.

Macam-macam pengalaman aku dapat, crack down dan macam-macam. Dan ia buat aku kenal diri aku macam mana bila handling with stress. A good experience indeed.

Dan bila masuk second year, aku rasa aku nak cuba something lain pulak. Takkan lah resume aku semua based on kelab taekwon-do je. Tu yang aku tolak jawatan yang diorang tawarkan, dan aku macam terkapai-kapai takde projek nak buat. Cuma projek kecil-kecil je.

Tapi it will not erased the track record that I have made with the club. At least in my resume, I can write that I once be a project manager.

So, it comes back to the main story…

Tanggungjawab baru – sambungan

Dan bila aku interview hari tu, somehow, aku pun bangga-bangga la dengan pencapaian aku dengan projek aku dengan kelab tu.

Dan the interviewer pun somehow noticed my project cos masa tu memang aku berhabisan untuk buat publisiti. Macam-macam aku buat. Sampai sekarang ni, macam-macam kelab tiru idea aku untuk buat publisiti. Silap aku tak buat paten atau copyright control je.

Bila diumumkan calon yang layak untuk expoconvo tu, nama aku ada. Kawan aku yang sekali interview tu takde pulak. So, aku tak kisah je lah. Ini yang aku mahukan dan minta kan.

Tapi… (pabila aku sedar diri… siapakah aku ini…) opps, habit, sori…

Tapi, bila aku tengok jawatan yang diberi aku terkejut. Amat-amat terkejut.

Patutlah diorang beriya-iya ingatkan aku meeting pertama tu. Siap through sms lagi.

Tau diorang bagi aku apa??

SETIAUSAHA PENYELARASAN PROGRAM

Aku masa dengar setiausaha tu, aku bajek akulah kena buat report dan sebagainya. Rupanya, aku kepala setiausaha tu. Buat report tu s/u 1 aku buat.

Dan kalau siapa yang tahu penyelarasan program tu apa, meaning that is the one that will selaraskan semua event in the program, the flow, the time, the logistic, the technical, mostly everything this person will know about the event.

Struktur dia macam ni. The first level is ump’s staff. The second level is the mentor of the third level (student jugak la). Dan the third level tu kepalanya aku!

Aku lah yang pertama dekat third level tu.

Penyelarasan program, kena lah contact dengan semua bahagian. Kena kontek dengan s/u protocol, s/u logistic, dan semua s/s yang setaraf dengan aku. Dan di bawah setiap s/u pulak ada lebih kurang 20 orang.

So, meaning, bawah aku ada 100 orang!

The feelings…

Aku memang tak tahu nak cakap apa pada mulanya. Tiba-tiba rasa satu beban berat diletakkan atas bahu aku.

Sebabnya, kali ini, I have to work with expectation that this expoconvo will at least at the same level with the previous one.

Aku crack down mulanya. Hamper pengsan dengan tugas yang diberi. Lama jugak aku nak absorb semuanya ke dalam otak aku.

Dan at some point, aku sedar, inilah masanya. Inilah masanya untuk aku cuba sesuatu yang baru.

Inilah cabaran. Aku cabar diri aku.

Aku teringat, Tuhan takkan bagi sesuatu di luar kemampuan hambanya. And it helps. It helps me to think that this happened for a reason.

The changes…

Somehow, with this responsibility, I have to change. And I think I will change for the goodness sake.

First, I have to be more matured. Tegas. Jadi kepala ni bukan senang. Kalau salah pimpin, semua kecundang. Kena letak boundary antara personal dan emotional (cos my last projek aku lebih emosional). I must be professional. I must be radikal. I must be dictator (sekali terrrrgila kuasa la plak)

Secondly, time. Time is everything now. Walaupun event tu bulan September nanti, but aku kena gerak awal. Kalau tak, tak menjadi. I must reduce time for myself. No more excess leisure time, that usually I used for my activitues. Kena kurangkan tidur. Kana pandai bahagi antara pelajaran dan tugas ni. Dan aku sedang mula menyesuaikan diri.

Third, holiday. Nak tak nak, aku kena korbankan cti 3 bulan aku. Ha, nak sangat duduk kolej, rasakan. Maybe kurang hanging out with geng pewot besaw! (sori guys). Dan aku akan kurang jumpa kawan-kawan aku. Dan aku akan kurang cuba jumpa kawan-kawan baru melalui myspace.

Fourth, to my sms friend, yang selalu aku miss call bila aku bosan, ni berita baik kan? Aku akan kurang miss call korang. Dan korang pun tak yah la susah payah fakir camna nak layan aku. Betul tak? Maybe jarang la kan. Sebab asyik aku je ingat korang, korang tak ingat pun janji korang nak kontek aku, so aku nak buat macam mana lagi. Maybe, bila takde gangguan macam tu, baru korang terrringat balik kat aku kowt. (huhu, emo la plak)

Fifth, this blog. This blog akan jarang diupdate…! (what!!)… just kidding. Aku memang selalu nak update blog, tapi aku tahu tanggungjawab ini, somehow akan effect system pengupdate-an blog ni (ada system ke?). so sori guys, kalau korang dating tak update lagi. Harap situasiku difahami.

Post-entry

Like I said just now, everything that happened for a reason, aku harap aku dapat laluinya.

Mungkin masa aku crack down pasal projek ni, adalah idea aku nak update kowt.

Tapi takkan aku nak update pasal aku crack down je kan. Mesti korang bosan nanti.

Bila korang bosan, korang malas komen.

Bila korang malas komen, aku lambat update, sebab nak bagi masa untuk korang komen.

Bila aku lambat update, korang malas dating.

Bila korang malas dating, aku malas update.

Bila aku malas update, tengok-tengok takde lagi Yang Terdalam.

So komen la yea! (huhu matilah, reverse psichology!)


:::YTBACK!!!:::

4 comments:

Joey said...

sibuk ek...?....

biasala tuh...lainla macam aku ni...
terlalu banyak masa terbuang...sebab tula selalu menghupdate kan blog..hahaha

good luck for your appointment as the secretary....i'm wishing you the best...
tu jerk.....

teddybearhijo said...

reverse psyco? besh!
plg ske ito!
huh, wow! dasat...
ta terkata...
so papopon, me just leyh kata
fighto~dayo! jia yu jia yu si abg kamal!
hohoo...
xupdated blog?
NE LEYH! taleh...
xdulik...
huhuu...
hum, tapala kalu xupdated...
danak abes sem, sume pon da start bz kot...
anti nak updated, tulih bejela sket...
hahaa...
pojek kolej? cool...
tp me taleh nak join2 merapu... bz... tu yg naseb stakat ni yg dijoin, sume besh!
wee...
all da besh ek...

(^^)"

Red Mummy said...

nak suh komen gak??

akak baca naik pening pala, ko kalo x coceh pepanjang x sah..

but ada ke patut dating ko libatkan, ko hengat yg baca ni sume singles ke? yg mak org pun baca entry ko tau!

Irina said...

Kamal, kamal, bagus betoi hang punye reverse psychology.. Anyway, baca entri ko yang ni, mmg dapat bayangkan betapa sibuknya kamal.. Huh, tak sangka betoi kamal leh jadi diktator.. Jap eh, nak cube membayangkan..

..

..

..

Ahaks.. Jgn marah.. Anyway, congratulations 4 your appointment as S/U Penyelaras Projek.. Mesti berat kan, tanggungjawab..

Cayok2, kamal!!

Pape pun, hope it will all go well, and expoconvo korg berjaya sejaya-jayanya..

PS : Sowy lama x submit comment.. Aritu dah comment, tp xtau ape jd, terus hilang.. Mgkn ada problem kat word verification tu kot.. Huhu. Maafkan beta, ye.. =)