Move On...

0428
18 Oktober 2009


Hello there.

Lama tak berbunyi di sini. Berhabuk bersawang la tempat ni gamaknya.

Selalunya, aku tak update, sebab takde mood. But not this time. Aku agak busy...

Kamal busy?
Yes I am!
In fact, for the past week, aku agak busy dengan perkara yang baru aku mulakan minggu lepas. And it took me approximately a week to adapt with the changes and situation.

Guess, I have adapted, hence this entry is written.

Sejak berkonvokesyen, masing2 aku rasa mula memikirkan tentang diri masing2.
Apa nak jadi, ke mana lepas ni, apa hala tuju yang ingin dicapai.


Itu termasuklah aku.

Macam2 aku fikirkan, dan macam biasa, bila terlampau banyak fikir, aku agak kepeningan.
Semuanya kerana aku terlampau letakkan perkataan ’kalau’ di depan perkara2 yang aku fikirkan. Hasilnya, semua yang aku fikirkan hanya berlandaskan ’kalau’ ianya berlaku, bukannya atas sebab ’betul2 berlaku'.

Dah pening, hentikan pemikiran. Kembali di dunia nyata.
















Sekarang ini, ingin memasuki alam pekerjaan. Tapi disebabkan ekonomi yang agak kucar kacir, aku sukar memasukinya.

Dah apply banyak tempat, di jobstreet saja dan ada 7 tawaran kerja yang ’under consideration’. Itu tak termasuk lagi resume2 yang aku hantarkan melalui ’rakan2’ yang sudi membantu memforwardkan resume aku ke HR2 kompeni.

Tapi, buat masa ini, masih tiada jawapan. Dan aku masih berharap.

Jadi, apa perlu aku lakukan?
Duduk sahaja di rumah, menanti?


Aku dah penat menanti.

Bila berfikir ni, ia kembali kepada diri sendiri.
Bagaimana diri aku, apa kelebihan dan kekurangan aku.


Aku sedar faktanya yang kursus aku boleh masuk pelbagai cabang.
Research boleh, manufacture boleh, consultation, project-based, sales, and so on. Takpun, sambung master.
Dan ini lah masanya aku untuk evaluate diri, mana kekuatan dan kelemahan aku.

Aku tak mahu, bila aku dapat kerja, aku tak dapat melakukan yang sepatutnya.

Orang2 di sekeliling cakap, ’sebat je mana keje yang datang, cari pengalaman’. Ada juga sibuk berkata, ’sambung master, sebelum terlambat’. Dan macam2 lagi lah.

Being the Y generation, memang aku agak mengambil kira pandangan mereka. Tapi bila fikirkan balik, ia kembali kepada diri aku sendiri.

Aku yang bakal merasa.

Thus, hasilnya, aku merasakan aku kurang pendedahan ke alam pekerjaan. Ada memang ada, but kurang.

Dan pengalaman praktikal aku, sedikit cuma. Semua kerana aku memasuki research-based company. Thus, pengalaman yang aku ada, ada loopholes dan kurang. Bagi aku, ianya sama seperti pengalaman aku membuat PSM.








Sedar akan itu, aku mengambil keputusan untuk menyertai Graduate Employabolity Management Scheme (GEMS)

Basically, this program is a 2 and half month study, and 6 months practical with GLC and selected company.

Ada yang berkata, kenapa tak kerja terus, kenapa nak bazirkan masa 9 bulan baru nak bekerja.

Kerana, aku memerlukannya!

At least, with this program, aku dapat belajar balik semua yang kurang. Dan harapnya aku dapat menjadi lebih baik.

Program ni best sebenarnya. Duduk di resort, makan minum ditanggung. Plus, siap masukkan elaun RM750 tiap bulan untuk kelas, dan RM1000 untuk praktikal lagi. Sapa tak nak?

Tambahan pula, takde attachment. Meaning, kalau tengah2 program, ko ada tawaran kerja yang ko rasa nak pergi, ko boleh tinggalkan program ini with 5 days notice.

Dan yang agak bestnya, tiba2 ramai pulak rakan seuniversiti ada di situ. Ia menjadikan program ini macam satu percutian sambil belajar bagi kami.

Seminggu aku dah di sana, aku dapat rasakan manfaatnya program ini. Dan betapa seronoknya suasana di sana.

Mulanya, aku sangkakan aku akan menyertainya sekejap sahaja. Sementara menunggu peluang kerja dari kompeni. Tapi sekarang, aku mula mengambil keputusan untuk stay.

Aku rasa selesa di situ. Biar lah aku cuba memperbaiki diri di situ.

Namun, yang agak terkilannya, bila aku menulis mengenai penglibatan aku di GEMS di status aku di fb, reaksi yang aku terima, aduh! Menusuk!

Aku tuliskan, GEMS @ Casa Rachado, PD”

Ramai yang tahu pasal GEMS menulis kembali, program tuh best and so on. Ok la tuh

Ada pulak yang bertanya, GEMS tuh apa’

Tiba2, ada pulak yang menjawab begini, ‘GERMS tuh kuman. GEMS aku tatau, tapi itu program untuk yang tanam2 anggur la tuh!’

Aduh, menusuknya!

Mentang2 rezeki dia murah, cara ayat itu bagaikan bongkak tentang kerja yang dia ada sekarang.

Takpelah, malas bincang pasal hal ni.

Mungkin, bagi dia, kami yang tak bekerja ni hanyalah kuman kowt. But, at least aku cuba memajukan diri dengan menyertainya.

Kadang2, aku tak tahu kenapa orang2 yang berada di atas, suka mentertawakan yang di bawah.

Biarlah mereka!



:::YTBACK!!!:::

11 comments:

aZwaN mUsLiM said...

salam...

biarlah mereka..
aku dlu pun cmtu gak, time yg lain da sronok enjoy gaji, aku still lg tercari2 sumber..
time diorg tny da keje mne, aku just mampu ckp xkeje g
respon diorg tu skit sebanyak menusuk gak la..
tp xpe la, da bkn rezeki aku time tu, nk wt cmne kn
alhamdulillah, skrg nih pun baru2 je dpt
xpa, ada peluang apape pun amik je, insya allah kalo rezeki ko da smpi, dpt la tu keje

all da best bro!

lengkuk~ said...

salam.. ak telah mule cuak, mengenangkan seniorku ini, yg cemerlang gilos pun blm dpt lg tempat kat industri.. derang tkt nk amek kot, sbb cemerlang sgt.. huhu..
btw, kalo dpt peluang ikut gems tu, konfem ak nk ikut jgak! lantak r pe derang nk kate.. gud luck bro!

victoire said...

aku paham..
aku pernah kena gak gini.
bezanya, aku bukan sebgai pengganggur.
aku dulu belajar tak pandai, pernah skali kena halau oleh prof sbab aku xingat 1 rumus.
kawan aku bleyh cite kat budak junior konon2 jangan jadi mcm aku lah.
kalu xbg name xpe, tp bg name aku.
terkilan aku.

ChesterChaz said...

rilex rilex..
aku selaku 1st batch GEMS ni penah gk menerima tohmahan2 dari mereka2 yg bekerja nih..
at least ko br grad.. aku ni lama da grad xkeje2 lg..
ko byangkan laa tohmahan yg dilemparkan kt aku tu..
huwaaaa..
xsalah aku katakan yang aku lebih rapat dgn rakan2 GEMS aku berbanding ngn rakan sekuliah dahulu..
GEMS really open up my mind..
GUD LUCK BRO..

IamYonna said...

alahai siapakah mulut longkang itu weh? takpe tempe.i'allah ko akan dapat kerja bagus2 lepas ni :)

GEMS ni kawan aku ckp sangat2 bagus! even 2 bulan ja, tp mmg complete pakej la ko akan dapat ni! selamat berada si san!

enjoy urself there ok :)

Joey said...

haha...relaxxx

aku dulu pun tidak stabil juga...

selama 6 bulan..(lebih kuranglah)


rajinkan diri membeli akhbar the star (terutama hari sabtu)..and then bukak jobstreet selalu..macam aku selalu buat ..(dah dapat keja lupa sudah jobstreet)

maybe belum sampai seru tuuu..

Anyway, now waiting for my confirmation in a few weeks time..

Harap2 semua okay...so i hope the same for you too ;)

zura lias said...

kat dept akak pun ade budak GEMS gak..rajin gile wat keje..xpe..relax2 dulu..nnti bile dah start masuk alam keje yg bebetul..mase tu rase mcm nape x puas enjoy time x keje..hehehe..*sesuai utk akak yg mmg suke nk enjoy je*..hakhakhak..

kalo rase nak masuk education line...better cecepat amik master..kalo dah start keje baru nak masuk, mmg agak memeningkan ar..tp kalo nak amik master utk dpt kerja..better cari je keje..org lebey tgk experience dari qualification..utk degree ar..

IMHO...

ahmadkamal said...

AZWAn - tu lah kan.. kdang2, org mcm tak faham, setiap org ada ms memasing.. tapi, diorg keep comparing... mmm biarlah diorg kan...

LENGKUK - ni bukan pape.. kadang2 gantung pada nasib gak... aku bukannya cemerlang sngt, ada lagi di depan...
lek je bro, ada rezeki, ada r... gud luck to u too!!! =p

KERI - tu lah kan.. aku sampai tatau nak respon pe...
rupanya ade je yang lalui mende yang sama...

KAMAL - so far, GEMS is ok... so, aku takde pape komen...
we'll see what will happen from here..

YONNA - yep... tgh enjoying myself... n gems is great, so far...

JOEY - thnks for the comment and suggestions... harap2 semua okay kepada ko juga!

KAK ZURA - hahaha, btol gak...
yela2, dengar je la kata2 orang yang puas dah bekerja tuh kan.. =p

Joey said...

hahaha..lupa ..hope to see you on the concert :)

ahmadkamal said...

i was about to ask 'what concert?'
then, i found out bout it!
maybe i'll go!

IamYonna said...

rindu nak baca entry ko

sekian dari makcik kandar.