Am I Not Good Enough???

0085 – 18 April 2007

Am I Not Good Enough???

Pre-entri

Aku tahu ini bukanlah masanya untuk aku crack out. Aku tahu di saat exam beginilah aku perlu gunakan segala kekuatan yang aku ada untuk memastikan kejayaan aku prolehi. Aku tahu inilah masanya aku kena letakkan soal perasaanku ke tepi.

Tapi kini aku kembali lagi berperasaan. Setelah sejian lama di Yang Terdalam tiada entri begini, kini ia kembali.

Sebetulnya dari awal semester lagi, aku sudah bertekad semester ini perlu dilakukan perubahan yang besar. Supaya aku lebih selesa. Aku perlu lebih bersikap profesional. Aku perlu baik dengan semua orang. Aku perlu itu dan ini. Semuanya atas nama untuk menjadi lebih baik.

Tapi adakalanya I think I’m not good enough. Dan aku di sini, meratapi.

Adakah aku, sebetulnya aku ini menyusahkan orang lain????

Kisahnya...

It all started on one fine day, when suddenly on our UMP student’s portal, there exist one newly added icon called ”Hostel Allocation”

What interesting with the function of this icon, is it give the students an opportunity to apply to the management of UMP for next semester hostel location. Meaning, you can choose your roommates and housemates by applying through the web.

Interesting, at first, I think. The idea of having the same semester with the familiar faces around me seemed so intrigued. Aku buat tak kisah je la.

So I just move on with my schedule, ignoring the icon, cos I know, the due date of the application is far enough, after my final. So I need to concentrate on my final. I just ignore it.

Suddenly one day, when I was busy preparing myself with tomorrow’s examination’s theories, one msg came to me. It said,

“salam. Sapa nak roommate dengan aku”

Aku terkesima. Eee, apa budak ni fikir aku nak roomate dengan dia. Sedangkan selama ini aku cukup anti dengan budak ni, tiba-tiba dia tanya macam tu pulak.

Aku yang ingin berkongsi rasa tak best itu pun pergilah beritahu dekat housemate aku yang lain. Dan suddenly something bigger muncul.

Rupanya ada di antara kami yang dah accept offer dari budak yang aku anti tu. Dan it left me in the situation which aku yang kekurangan housemate untuk cukupkan satu rumah.

Di unit kediaman kedua ni, kami satu kursus ada seramai 8 orang. Dan bila awalnya icon tu muncul, aku beranggapan takde masalah, sebab 8 inilah akan satu rumah.

Tiba2 ada pulak budak itu mengkidnap sebahagian dari kami yang 8 ni. Dan kami hanya tinggal berlima sekarang. Dan kami pulak kena mencari.

Subkisah...

One thing yang buat aku tambah bengang, adalah, yang membelakangkan kami ni adalah roommate aku sendiri! Ya, roomate aku sendiri.

Memang pada awalnya kami sebilik, kami kurang sebulu. Dia ni jenis yang pendiam, suka studi diam-diam, tak suka involve apa-apa, tak suka sosial, takut jumpa orang, takut jumpa lecturer dan lain-lain lagilah. Semuanya macam contradict dengan aku yang gila-gila dan poyo ni.

Aku tak kisah ketidaksamaan kepala kami. Being a prs, terima orang seadanya, itu prinsip aku. Aku tak kisah la dia macam mana pun. Dia rajin, itu bagusnya. Yang tak bagusnya, bila aku penat berprojek dan balik bilik, dia tengah studi, aku bengang. Sebab terasa macam ketinggalan.

Dan di awal semester ini, aku mengamalkan dasar berbaik dengan roomate. Aku kurangkan sakit hati dia, aku belajar bersamanya. Aku bagi hint periksa, dan bila tak faham, aku yang pergi bertanya lecturer. Dia handle satu projek, aku tolong guideline kan, dan macam-macam lagilah aku buat for the sake of goodness. Satu perubahan yang agak baik, aku kira.

Dan aku pulak, in addition to all responsibilities yang memenatkan di luar, lepas setiap meeting yang panjang, aku balik terus studi bersamanya. Aku tak nak ketinggalan, dan aku memang menjaga semuanya. Dan dia aku rasakan semakin selesa study dengan aku.

Bila dia tak faham, aku terang. Begitu juga sebaliknya. Dan sebetulnya, aku cuba jugak ubah diri dia to be more active in activities. Tak nak la sijil dia kurang kan. Sebab in academic rasanya dia dah ok, tapi in koko?

Dan i thing it went well for quite a long time. Result aku makin menaik, tanggungjawab aku tak terabai. Aku makin happy sebab semuanya aku berjaya lakukan. Aku semakin selesa.

Sampailah satu ketika, bila munculnya icon tersebut, aku ingin saja cakap padanya, jom kita jadi roommate sem depan. Sebab aku dah mula rasa selesa.

Selamat aku hold my thought for another two days. Dan selepas dua hari tu baru aku tahu yang dia dah membelakangkan aku!

Dia dah bersetuju atas ajakan kawan yang aku anti tu. Dan dia diam-diam je! Tak bagitahu langsung dekat kami semua ni.

Masalahnya, bila dia bersetuju, ini meletakkan kami di keadaan yang tidak cukup orang unruk dibuat satu rumah. Kalau macam tu, mungkin semester depan kami akan dicampakkan di merata-rata tempat sebab kami tak cukup orang untuk dibuat serumah.

Bila aku dan kawan-kawan aku dengar perkara ni, kitorang teramatlah bengang! Ini menyebabkan kami terpaksa mengagau mencari ahli baru untuk dijadikan serumah. Bukan seorang, tapi tiga orang! Penat memang penat.

Tanya orang tu, diorang tak nak. Tanya orang ni, dah disambar oleh orang lain. Macam-macam la.

Sampai satu keadaan, kami berputus asa. Aku pun malas nak fikir lagi sebab benda ni buat aku bengang gila dan efek kat exam aku. Aku malas studi lor. Ye la memikirkan semester depan bagaimana. Sampai aku tak kisah, aku serah pada takdir, siapa roomate aku semester depan. Aku kena campak pun, campak lah. Aku pun malas fikir.

Sebabnya???

Dan kawan-kawan aku yang lain tengok keadaan aku pun cuba la confront dengan roomate aku ni. Kenapa dia tak nak sangat jadi roomate aku, dan menerima ajakan budak tu.

Dia jawab apa? Sebab aku suka pasang lagu siti! Sial tak siallah! Hampeh kan alasan?

Secara betulnya, aku memang pasang lagu dekat bilik masa studi. Just a smaal volume. Sesuai la dengan mood studi. Aku letakkan semua lagu, lepas tu randomkan, so macam-macam lagu lah keluar.

Masalahnya, dia mungkin hanya tahu lagu siti je. So itu yang dia dapat tangkap. Sedangkan banyak lagu lain yang berputar, yang dia tak tahu, dia tak amik kisah. Sebab sekali sekala lagu siti keluar, dia jadikan isu.

Aku dengarkan ini bertambahlah bengang. Sebabnya aku boleh terima dia yang macam hampeh tu seadanya, dia tak leh ke terima aku macam aku terima dia?

Roomate kan macam-macam jenis. Dia lah kena adapt dengan keadaan. Buruk sangat ke aku yang menolong dia itu ini, lepas tu kena buang macam tu je sebab lagu siti? Hampeh!

Aku terus down. Am i not good enough. Feeling that my world falling apart. Adakah selama ini apa yang ada dekat sini, semuanya khayalan aku. Aku yang ada rasa aku di sini, tapi rupanya diorang tak rasa macam apa yan aku rasa?

Seriusly aku down gila. Hanya kerana lagu siti. Last-last untuk tak mensiakan waktu studi aku, aku pun berkeputusan, lagi bagus roomate macam ni takde dengan aku semester depan. Lagi menambahkan masalah je.

Aku dah tolong dia macam-macam. Budak yang tidak aktif kepada separa aktif. Nak ajak bersukan? Tak yah la, jangan harap! Ajak main badminton malam-malam pun dia tak nak sebab nak studi. Dah berapa kali panggil baru pergi dengan muka masam.

Nak panggil join aktiviti? Tak yah la. Lepas kena paksa baru join. Lepas nampak sijil kurang baru join itu ini. Lepas tu baru mencari-cari sumber sijil untuk diletakkan dalam resume.

Nak ajak dia bersengal, keluar bersama? Tak yahla. Dia memang tak reti bersosial dan bergembira. Hidup hanya untuk studi. Nak ajak dengar lagu atau tengok movie pun payah!

Ada sebab aku bengang. Bagi aku dah ditakdirkan aku yang gila-gila ni roomate dengan dia supaya aku luaskan sedikit dunia dia. Tapi kalau ini yang aku dapat baik tak payah!

Lepas tu, ada lah seorang yang berpotensi untuk ganti dia, setuju nak roomate dengan aku. Roomate aku yang bangang ini pulak sanggup menaiki basikal sejauh satu kilometer, ke bilik budak tu untuk menghasut dia supaya tolak aku. Macam lah aku ni teruk sangat.

Aku tau pun bila budak yang nak jadi roomate aku tu bagitau. Dia tau aku tak seburuk yang dikatakan dia. Dia kata kalau satu rumah dengan kitorang semua, abis la, tak boleh studi. Macam lah kitorang ni sejahat-jahat manusia, dan dia sebaik-baik malaikat!

Post-entri

Peristiwa ini membuka mata aku.


Jangan baik sangat dengan orang! Jangan percaya sangat dengan orang! Jangan terima orang macam tu sahaja, kalau dia tak reti nak menerima kita seadanya.

Aku indirectly berterima kasih kepada budak yang aku anti tu. Sebab dia dah menunjukkan perangai sebenar roomate yang konon-kononnya baik ni. Kalau tak, haram aku tak tahu apa yang dia bengang dengan aku.

I’ll move on. Dan seorang dari kawan aku pun sudi jadi roomate aku. At least dia nampak apa yang budak sial ni tak nampak. Tapi aku dah bagi amaran, ko nak roomate dengan aku, ko kena adapt cara aku macam aku adapt cara kau.

Menulis dalam keadaan emosi. Macam ni lah jadinya. Mencarut je!

Aku bengang sampai dalam kepala aku rasa nak flying kick je budak ni sampai mati. Tapi aku masih rasional.

Takpe, aniaya la aku. Balasannya ada. Di atas sana!

p/s – ada sambungan lagi untuk bahagian ini. Nanti aku update lagi k!


:::YTBACK!!!:::

6 comments:

Joey said...

cess..motif tak nak tunggu update dari aku..tapi nak mintak komen...

cam ke siyall...LOL!!!

oh ya...boleh pilih rumet ek?...kalau macam tuh aku nak sebilik ngan MKA...Bleh??

okay...lagu ni i dedicated utk kau...pegila carik mana-mana untuk download...

Over It-Katharine McPhee

sesuai sekali...

hmmmm...enough bout that..let's go to the main point here...

nampaknya ko ni 'memanjakan' rumet ko sangatla.....thing is although aku pun ada rumet..setiap semester tukar2...tapi i lay one one ground rules.....

YOU DON'T INTERRUPT ME..I DON'T INTERRUPT YOU.....

secara panjangnya...i will not ganggu him on whatever that he done..as long he never kacau aku...

well..just a little conversation is okayla kan...but really i don't care kalau dia tak solat atau never go to the solat jumaat...apa ke...smoking ke...dengar lagu kuat2 ker....

I REALLY DON'T CARE!!!..tapi dia mesti jangan kacau aku...kalau aku tak solat ke...(OpppS)...aku tengah karaoke session ke.....apa aja...do not intefere

tapi just a mutual respect is goodla..i mean kalau dia tengah solat takkan lah kita nak pasang lagu kuat2 kan...i pun faham jugakla....

walaupun i jenis macam ni tak kisah kan....still all my ex rumets termasuk rumet sekarang ni ok lagi dengan aku......oh ya maybe you patut letak ubat sakit perut kat minuman rumet you yang betray you ittew.....rasain!!!!

itu jer.......nak tunggu aku komen..aku dah komen....bila lagi nak komen aku ...wakakaka......

P/S- duhhh....Amboiiii....hang dengaq lagu Siti aja ka...hahahahahahahahaha....

teddybearhijo bawah sedar... (==)" said...

yeah, post ni menarik bangat2!
huhuu, bleh dapat rase feel yg kamo rase even kamo kata cam manyak carot,hahah, rase klakau lak, tgk kamo memarah gitu skali, tp...

MAKHLOK BEGITU, HUM, SHUD B BURN IN DA HELL! YEAH... [alamak, rase keji lak ngajo owg len wat jahat. ughuu~]

papepon, nak bace da next nyer, cepat wat tau...

*hum, condition:
me=sangat bawah sedar...
exam=men gem aja...

kesimpulan...
tah,sik men gem, tp ta studi2, bace pape, rase ta lekat ape... tade bace pon ngat... adoi!*

FAIZUL said...

adoi...
best giler dapat pilih roomate..
kalo ak dapat...siap lah..
berdentum blik ak tiap2 malam...
ngan kawan2 ak semua...

adoi...jahat gak roomat ko tu..
kalo ak dia ngah tido siap la..
silap2 kene simbah asid bagai..

jahatnya...
sakit ati ak baca sal roomate ko tu..!!

dah la bro...jangan pikir sangat hal roomate ko tu..
bia dia dok bawah tempurung tu smpi bila2
baik focus xzam saja...

ciyerkiter sma la..
ak pon ngah down giler..
bukan sbb roomate..
sbb kawan yang turn me down..
adeh...

aisyah said...

cian ko...
lg best baca citer ko kt blog ni dr dgr directly dr ko..
tp mmg xptt die buat mcm tu hny krn lagu yg ko dgr..
aku xsangka prangai die mcm tu..
at least ko dh tau sape blh buat kwn ngan sape yg xleh pakai..
hmm..blh buat citer drama..
anyway..yeah!! exam dh hbs!! hepi holidays!

ADam Dryx said...

Salam dik,...

Izinkan Abg memberi komen,...

Lumrah, orang susah nak faham sifat dan perangai kita, tapi kita boleh tolerate ngan orang lain...

Ur roomate tu bila pindah dia kira senang citer, yg ada masalah nanti u ols yg satu rumah.. tapi dia pedulik apa, bukan jadi masalah dia lagi bila dia pindah...

Pesan abg, jgn pening-peningkan kepala. Nanti dah abis study, dugaan lain yg lebih besar akan menjelma...

Janganlah sampai rumet buat hal, terabai pelajaran...silap besar tu. Study kena fokus bebetul...

Selebihnya, pasal lagu siti tu alasan jer... bukanlah punca sebenar dia nak pindah tu. Punca yg sebenar hanya kalau u sendiri yang tanya dia.. Tapi perlu ke? So, abaikan saja...

Harap kata-kata abg nie sedikit sebanyak dapat membantu...

Irina said...

Salam..

Hehe.. Mulai dr hari ini beta akan lebih rajin utk menghantar komen beta di sini!! Hehe.. Yes! Pekse dah abis..

Pape pun, ble baca post kali neh, tbe2 terberenti & tanya kat diri sendiri, "ada jugak ek, org camni?".. Iskh3.. mmg dialu2kn ko meng'flying kick'kan dia..

setelah apa yg ko buat, camtu balasan dia? sabo je la.. kalau aku, bukan lagi flying kick, penampar + diving kick ke, sume ada.. ;)

anyway, setuju psl lagu siti tu.. tu sumer alasan! ada ke org xnak serumate juz sbb lagu? x penah didengar oleh beta.. dah tu, kalau itu dijadikan base, tutupla semua stesen radio kat dunia ni, sbb dalam beribu+berjuta lagu, mesti ada paling kurang pun satu lagu yg disiarkan yang kte menyamp** sampai sanggup tutup radio!

Aduh, panjangnye komen.. Emo lak psl lagu.. hehe.. sowy eh..

Tp tu la, org cenggini x le dibuat kwn. dah kira beruntung r dapat rumate yg baik, yg bkn berlingkar psl diri sendiri jek, tp adeke dia nak besyukur? tak.. mengutuk lagi ada.. Huhu.. mmg x patut..

pape pun, klaka la pulak ble dia sanggup kerah tenaga 1 kilometer juz utk memberi 'nasihat' yg tulus ikhlas mengenakan org.. iskh3..

k la, byk dah ak merapu.. anyway, happy holiday.. stay kt UMP ke? ble balik cni?