Aku yang dulu...

0172

16 February 2008


Tiba-tiba aku merasakan, aku ingin menjadi diri aku yang sebelum ini. Kamal yang sebelum ini. Kamal yang terdahulu.

Lantaran pelbagai perubahan berlaku dalam hidupku kini. Cara pemikiran, pergaulan, hidup, profesionalisme.... emosional.


Dulu, aku rasakan dunia aku agak mudah.
Aku hanya bersama diri aku.
Mana hala tujuku, aku yang tentukan.
Tak siapa yang akan mempengaruhi, tak siapa yang peduli.

Bila satu ketika, kebosanan melanda.
Kesepian mencengkam.
Aku terasa terasing...


Lantas, aku putuskan, aku perlu meluaskan ’dunia’ aku.
Aku perlu luaskan pergaulan aku.
Aku perlu mencari kenalan baru.
Aku perlu buka sedikit ruang untuk ’orang-orang’ masuk ke dalam hidup aku.


Dan, semuanya berjalan lancar.
Tiada lagi Kamal yang keseorangan.
Tiada lagi Kamal yang bersendirian.


It went well until some point, i guess.


Aku menjadi sedikit ceria.
Teruja.
Menghadapi satu perubahan.

Satu evolusi.
Dunia baru yang aku tak pernah rasai.

Pergaulan makin luas.
Jika ke kafe pon, ada saja yang menegur.
Ada saja yang mengenali.


Tapi, ada juga ’cons’ nya dalam dunia begini.
Aku kehilangan sesuatu yang dulunya aku amat hargai...

Cara aku menguruskan depresi...


Jika dulu, tertekan saja, atau depresi, aku membenarkan diri aku dihanyutkan ke alam khayalan.
Mendengar lagu, memejamkan mata, pergi ke dunia lain dan menghayatinya.

Bertahan juga selama hampir sejam.
Dan bila aku bukakan mata, aku sedikit lega.
Depresi ku hilang.
Ia bagaikan satu terapi.


Tapi kini, aku sudah kehilangan daya itu.
Aku sudah tidak boleh berkhayal di dalam lagu.
Aku sudah kehilangan ’dunia’ itu.
Aku sudah hilang cara aku menghilangkan depresiku.


Di manakah aku yang dulu?
Tiba-tiba aku merinduinya...


:::YTBACK!!!:::

5 comments:

dan akulah perempuan separa muda itu. said...

finding nemo... eh.. salah...
finding d old me... hehehe...

dunia ini kan orang ibaratkan seperti roda... ia berputar putar dan terus berputar putar...
dan kita turut sama ikut berputar putar dan terus berputar putar

Alin said...

erm btul tu. kte berubah mengikot mase. all of us change.

semua org depress. takpe, handle it one at a time. go go kamal.

@LiENZ said...

AK..
Normal untuk kite rase cam tu..

Hidup harus terus - toleh jap bukan bermakne kite harus pegi zaman dulu n jadi cam dulu..

Hidup ini perlukan anjakan termasuklah mende2 yang kite akan lalui..

Mende2 ni maybe manyak ubah kite n jadikan kite matang!

Mr Final said...

owh... aku paham dah entry ko nih mengenai ape.. hiks2.. perlu ker aku jelaskan.. .. disini.. xyah.. kot..

semoga dapat meneruskan kehidupan kini dgn lebih baik.

Take care

ahmadkamal said...

NOTAKEMATIAN
wah... award for the commenter! kategori perkataan paling banyak digunakan dalam komen... PUTAR!
selamat kentang putar tak masuk je... eheh!
neway thanks!

JAZLIN
thanks... u too go go! hehe

@LIENZ
suka ayat alienz tu...
"Hidup harus terus - toleh jap bukan bermakne kite harus pegi zaman dulu n jadi cam dulu.."
btol2!

MRFINAL
ni benda len la... saya kan lelaki banyak isu.. hehehe