Kekejaman Molecular & cell Biology!!!

0176
29 February 2008


Pagi tadi.
Tepat 11 pagi.
Di blok W, dewan kuliah 27.

Test 1 Molecular & Cell Biology.
Paper terakhir untuk mengakhiri ‘zon sibuk’ ini, bak kata Diya.


Sebetulnya aku sudah penat.
Sudah 2 minggu emosi dan professional tercabar.

Test, assignment, kuiz, dan study.
Tak termasuk projek yang menimbun.
Aku masih bertahan, aku kira.


Cuma test tadi, aku dapat rasakan aku kurang persediaan.
Baca pun ala kadar je.

*Lagipun, bio beb! Apa susah?*


Mungkin aku dah sedikit bosan bila benda yang sama diulang-ulang.
Sedari sekolah, matriks, 1st year,
Dan semuanya dah lekat dalam kepala otak teorinya.
Cuma tak hafal sedikit benda je.


Aku membuka kertas soalan.
Aku baca soalan pertama.
Aku mengeluh pendek.

*duh, apa ni??*


Lantas aku tinggalkan.
Dan teruskan soalan yang lain.
Soalan 2.
Soalan 3.
Soalan 4.


Takdelah pandai sangat.
Cuma teori dah ada.
Masa menjawab, aku menggoreng.

*Nasi goreng ayam, nasi goreng ikan masin, mee goreng mamak*


Segala menu dah dicuba.
Menyelerakan atau tidak, bergantung kepada pemeriksa.


Hampir sejam menggoreng soalan 2, 3 dan 4.
Aku kembali ke soalan pertama.

1. Define this
a. Virus
b. Virion
c.Viriod
d. Prion
e. Capsid

duh!
Mengeluh panjang sikit dari tadi.
Virus, Virion dan Capsid adalah sedikit idea dalam otak aku.
Cuma tak tahu nak goreng camna je.

*susah gak bila jadi chef tapi tatau nak masak ni!*


Tapi lagi 2 tu aku tak tahu nak gebang apa!

Lantas aku...


*****

Sebelum itu, mari kita lihat apa maksud virus melalui wikipedia.

“A virus (from the Latin virus meaning toxin or poison) is a sub-microscopic infectious agent that is unable to grow or reproduce outside a host cell.

Each viral particle, or virion, consists of genetic material, DNA or RNA, within a protective protein coat called a capsid.

The capsid shape varies from simple helical and icosahedral (polyhedral or near-spherical) forms, to more complex structures with tails or an envelope. Viruses infect cellular life forms and are grouped into animal, plant and bacterial types, according to the type of host infected”


*****

Dalam otak aku hanya terbayang T4 virus je.
Ala, macam gambar tu!
Lantas aku dapat idea...


Aku tengok keliling.....
Kenyitkan mata...
Mencari...
Dengan penuh kusyuk mencari….
Haaa... tu dia!

Aku mendepakan tangan.
Perlahan… perlahan….
Zap!!!
Aku genggamkan tangan.
Dapat!


Kepada tanganku aku bertanya


”haa, virus, kalau ko nak lepas, baik ko bagitau viriod ngan prion tu hapa. Cepat! Kalo nak selamat!”

”nyit, nyit, nyit”
(sambil cuba lepaskan diri)

”cepat! Nak selamat ke tak???”

”nyit, nyit, nyit”
(masih cuba lepaskan diri)

Tiba-tiba aku ada idea...


“selamat aku dah ada idea dah… selamat ko”


Aku pun lepaskan virus itu pergi.
Lantas aku menggoreng...

Viriod – the ’body’ of the virus
Prion – the site on virus that will infect the host cell
by inserting their genetic materials.

Hehe, tak tahu betul tak.

Yang penting aku dah goreng!

Semua idea datang bila aku melakukan kekejaman terhadap virus di dalam test Molecular & Cell Biology tadi!

Ngeh3!



p/s – aku tak tahu ada virus ke tak dalam udara aku tadi, aku men agak je, sebab budak depan aku bersin tadi

p/s – sini hujan dah 2 hari berturut, brenti pun sekejap je. Peralihan cuaca? Global warming??? Adalah tu sebabnya...

p/s – harap planning berkelah di Bekelah esok menjadi! Dan harap tak hujan! Bekelah??? Memang nama tempat tu macam tu la. Orang Kuantan tau lah kowt kat mana!


:::YTBACK!!!:::

3 comments:

dan akulah perempuan separa muda itu. said...

selamat berkelah!

er... tapi rasa macam berlarutan je hujan tu...
hua hua hua...


p/s jangan lupa bawa baju hujan,payung atau pun plastik sampah yang boleh dibuat baju hujan untuk persediaan kot kot tengah tengah berkelah tu hujan plak.

Rina said...

salam..

hehe.. kamal, if i haven't said this before, i will say this now,

"you got talent!!"

hehe.. best la baca ni.. tergelak r jugak.. =) *nyit* *nyit* bakteria ni kelip mata kat ak pulak.. ahaks..

neway, all the best k.. ak da lepas 3 paper last week, tp next 2 weeks ada 2 agi, n honestly, ak x ready!

Gah!! Tolong!

muahahaha..

PS : saya suka hujan!

ahmadkamal said...

NOTAKEMATIAN
huhu... dah g dah tadi... dr gambang hujan.. dekat2 sampai tu, takde hujan pown... so it went well la... takde pape pown... best je! dah bwk sume bnda2 tuh, tapi tak guna pown! huhu


IRINA
huhuhu... thanks, i guess...
bila ada idea leh la buat... huhu
irina, bacteria tak bunyi nyit, nyit la... itu bunyi virus... bacteria bunyi bush! bush!.. when virus has infected bacteria, it will sound nyit bush! nyit bush! hahaha (dah mula ngarut)
when we have test, slalu ckp tak sedia lagi, tapi in time, kdg2 sedia gak kan.. so... u will in time! just ganbatte ne!

p/s - tak hujan la! hahaha