Tajuknya di tengah...

0100 – 05 Jun 2007

Tajuknya di tengah…

Permulaan…

It all started on last holiday, when suddenly I felt a certain urge to improve myself, for whatever it takes in the upcoming semester of my studies at UMP.

Cuti sebulan yang diberikan membuatkan aku sedar, duniaku bukan hanya untuk berhibur, sedangkan aku mempunyai tanggungjawab ke atasnya, yang akan menentukan masa hadapan aku.

Aku memilih untuk menjadi professional. Kerana bagi aku, aku melihat, aku perlu menjadi profesional untuk menjadi seorang jurutera berjaya. Aku pada masa itu tidak dapat melihat bagaimana relatednya subjek yang aku ambik ketika ini dengan kerjaya yang bakal aku tempuhi.

Ya, memang ada yang berkata, apa yang dipelajari di universiti, hanya 30 peratus akan digunakan di alam pekerjaan. Di alam itu, keperluan untuk adaptasi diri yang tinggi diperlukan.

Namun, aku tersedar pada masa itu, cukupkah aku dalam menyiapkan bekalan yang 30 peratus itu?

Lantas aku putuskan semester yang mendatang aku memerlukan perubahan total. Dari segi study, kehidupan, perhubungan dll.

Pesan PA

Tambahan pula di akhir semester yang sebelumnya, PA aku ada berkata, semester 4 merupakan satu semester yang agak crucial.

Semester itu mempunyai subjek-subjek pre-equisite. Maknanya, jika gagal subjek tersebut, subjek-subjek lain di semester depan tidak boleh diambil. Dia meminta kami lebih menumpukan perhatian kepada pelajaran.

Aku pula, dengan keadaan aku yang telah meletakkan jawatan dari kelab yang aku pegang semasa tahun pertama aku, merasa sedikit lega. Perletakan jawatan itu aku kira bertepatan dengan segalanya. Aku rasakan aku membuat keputusan yang tepat. So, semester yang ,mendatang, aku tidak lagi terikat untuk memastikan keutuhan kelab di universiti ini.

Sosial

Everything that happen for a reason. Dari segi social pula, aku lebih mengutamakan diri. Nature of Kamal, selalu menyusahkan diri untuk menyenangkan orang lain. Aku tak suka berkonfrontasi dan berbeza pendapat. Tapi semester yang mendatang aku mengharapkan kelainan.

Aku kurangkan segala macam distraction. Aku kurangkan sakit hati dengan orang. Aku berbaik dengan roomate aku (well, i slightly regret it now). Aku kurangkan berkonfrontasi dengan rakan serumah. Aku berbaik.

Well, aku rasa segalanya aku cuba ubahkan. Demi sesuatu yang baik di masa hadapan.

The Subjects

The semester started well, when I have been introduced with the subjects of the semester:

Just Lulus/Gagal:

· UHS1011 - SOFT SKILLS 1

· UHF1011 - MANDARIN FOR BEGINNERS

1 kredit hour:

· BKF2731 - BASIC ENGINEERING LAB

2 Kredit hour:

· BKU2032 – PROBABILITY & STATISTICS
UHM2012 - ISLAMIC AND ASIAN CIVILISATIONS 2
BKF2422 - HEAT TRANSFER
BKF2432 – MASS TRANSFER

3 kredit hour:

· BKF2413 - CHEMICAL ENGINEERING THERMODYNAMICS
BKF2343 - MATERIAL & ENERGY BALANCE

The most crucial subjects are the 3 credit hour. It requires lots of determination and concentration.

The strategy

Don’t have actual strategy actually. I felt that I am responsible to each subjects that I took in the semester. So I just give my very best to each subject.

Dalam menguruskan jadualku antara projek luar dan pelajaran, aku sedikit berterima kasih kepada ‘the roomate’. Aku menilainya bukan buruk sahaja sejak ’kejadian itu’. Aku masih rasional. Jika dia bagus, aku katakan bagus.

Bila aku balik dari program yang memenatkan, di semester sebelumnya aku kebiasaan tidur. Berehat. Pulihkan tenaga.

Tapi di semester ini, thanks to him, aku mendapat semangat untuk studi bila melihatkan punggungnya asyik melekat di meja studi.

Eh bukan di meja la. Di kerusi. So aku pun tak nak kalah, terus studi sama.

Kadang-kadang terfikir jugak aku. Dia ni tak de hidup ke. Tiap malam, pagi petang dedicated to study. Nak ajak tengok movie, dengar lagu, jangan harap. Got the picture eh, camna aku hidup dengannya.

So aku studi. Buat assignment lebih awal dari tarikh. Prepare for quiz. Siapkan report.

Pengimbangan

Tapi, in extend to that, aku selalunya tambahkan sedikit hiburan dalam studi aku. Macam aku pasang lagu ke (which later I found out that he don’t like… gosh), atau aku tengok movie.

Aku tak kisah tidur lambat, asalkan hari aku seimbang dari segi semuanya.

Bayangkan, aku balik dari meeting program atau makan-makan atau apa-apa je, lebih kurang pukul 1130 malam. Aku rehat sebentar, sembahyang kalau belum lagi, sampai pukul 12. pukul 12 aku memulakan studi.

Maybe selalunya sampai pukul 2 pagi (pasang lagu sekali lah, but i want to clarify, it was not always lagu SITI!!!), dan later on pukul 2 aku sempat lagi tengok satu movie bersiri like Gilmore Girls or Ally Mc Beal. Had a good laugh n so on, dan aku tidur dalam pukul 3 or 330.

Bangun pukul 630 untuk sembahyang, tidur sebentar balik n siap2 untuk kelas kira-kira 1jam 30 lebih awal. (aku memang takleh siap lambat2, nanti kelam kabut).

Dan pergi kelas. Macam tulah aku cuba imbangkan. Meaning aku takdelah studi je. Projek jalan jugak, studi dijaga n hiburan mesti kena ada.

It went well, I think, without major problem (except the roomie thing). Aku tak mengantuk dalam kelas. Dalam kelas aku boleh tumpu. Sempat jumpa lecturer and so on. So its ok la.

And what is the result of all these???

This entry is entitled The Shades Of Happiness!!!

(aku tahu ada yang skip baca yang kat atas ni. So kalau nak tahu betul-betul apa shades of happiness nya, baik korang baca dari mula balik semula)

Aku mulanya biarkan je satu demi satu result keluar. Rakan-rakan sibuk mengira dan at the same time meratap penurunan pointer diorang. Bagi aku biar semua keluar dulu baru aku kira.

But, satu hari tu, aku tak buat apa, so gatallah kira. Walau masa tu hanya ada satu subjek aku tak kuar lagi. So aku predict la yang paling bagus aku boleh dapat vs yang paling hampeh aku boleh dapat.

Hatiku berdebar. Mukaku tersenyum. Rasa puas menyelinap.

Dekankah aku???

Sungguh aku tak sangka. Selama ini aku sangkakan sukar, tapi tak sangka aku boleh capai.




Ya, secara officialnya aku mendapat kepujian dekan. Mulai dari barisan ini, aku menulis setelah aku mendapat keputusan yang rasmi.

Saksikan sendiri keputusannya, aku berdebar yang amat!

Aku pun tak tahu nak cakap apa pada mulanya, walaupun aku sendiri dah tahu pada awalnya range pointer aku.

Rasa puas menyelinap dalam diri. Rasa apa yang diusahakan selama ini terbalas.

Tu pun ada jugak yang aku tak puas hati. Ada satu subjek tu, lagi 1 markah je aku nak a, tapi dapat a- je. So kalau lah aku dapat a, lagi tinggi aku boleh dapat.

I’m no bragging or being too proud about this. Aku bukannya nak berbangga kat korang, aku dapat result macam ni.

Tapi aku menulis, berkongsi kegembiraan ini. Aku menulis supaya nanti satu masa di masa akan datang, aku membaca kembali blog aku, aku dapat merasa bagaimana perasaannya mendapat sedikit kejayaan dalam hidup. Mungkin waktu itu ia akan mendatangkan semangat kepada aku.

The curse of happiness

Despite all good thing happened in this good mood, aku tak nafikan kejayaan ini datang sekali in package, with lots of things.

Pertamanya, perasaan riak. Tengok short sem ni cukuplah, aku rasa malas nak studi, sebab aku rasa aku lebih bagus dari orang lain, sebab aku berjaya mendapat kepujian dekan.

Aku tahu tak sepatutnya aku begitu. Itulah ujiannya. Memang aku tengah berusaha untuk mengatasi rasa ini. Tak patut aku rasa begitu sedangkan aku hanya dipinjamkan sedikit kejayaan.

Satu lagi untuk memastikan ianya berkekalan semester depan menjadi satu tugas yang agak berat. Aku rasa aku perlu mula dari sekarang siapkan diri dan mental untuk cuba usaha yang lebih baik dari ini.

Aku tak nak kejayaan ini stop dekat sini. Aku tak nak sebab aku rasa dah cukup bagus aku kurang usaha.

Doakan aku supaya sentiasa sedar hakikat kejayaan ini.

p/s – aku menulis ni as soon aku dapat tahu keputusan rasmi tu. Aku sungguh excited!

p/s – jangan salah anggap aku ni berlagak ke apa ye, aku hanya berkongsi.

p/s – entri ni dah lama tulis, tapi inilah masa untuk dipublish. So berbaloikah penantian korang atas shades of happiness???

p/s - macam double celebration pulak. Ini adalah entri aku yang ke 100 dalam Yang Terdalam!!! Party!!!~~~


:::YTBACK!!!:::

6 comments:

Hilman Nordin said...

salam... FTC!! well done and congratulations!!! you deserve that after all the hard work!! omedetto!!!

well, tak la plak aku rase ko nih cam riak ke pe.. aku rase bangge dan tompang sekali happiness ko.. mmg berbaloi la penantian aku sal shades of happiness nih.. (tp aku ingatkan love story pnye shades of happiness!!)

ko mmg la.. letak tajuk kat tgh2.. aku siap bace sume dah.. ciss.. rpenye... aku ingt kat tgh tu ko tuka topik love story ke, drama lagi ke.. but well.. sbg sorang pelajar, anak, ketua kelab dsb, kita mmg paling heppi time tau result power la.. hehe..

tahniah sekali lagi.. dpt kepujian dekan.. unfortunately.. me will not have the chance like tht sbb da kne repeat satu paper, jd x layak da.. uuh..(rujuk entry a slap on the face)

so, dpt kongsi ngn ko cte nih pn is like me getting one oredi.. hm.. and, about 100 posts, ko kne wat sumting la kamal.. gathering sme pembace ke.. hehehe.. cm artis la plak.. huhu..

nyway.. aku da wat blog ni cm aku pnye lak.. ble bace, trus aku komen.. excited to know, dude. kay la.. salam..

teddybearhijo mo tito jak! ughuu~ said...

pak cik again!!! ack... [sedap lak pggl kamo si pakcik... hee... td da taip da sparoh kot, pahtu ilang... mongek tol...(==)"]

hum... taniah! wah... hebat betol... tetiba jak rasa all people around me hebat2 blaka! ack...

hum, tadala rasa kamo blagak ka apa, tahniah owk... gud, bebaloi usaha kamo, n of cos bebaloi penantian nunggu si shades ini... lor, bila bace sampe part yg kamo kata, kalu xbace dr awal tuh, i wonder, adaka owang ce dr tgh? hey, me bace dr awal tau...

huhuu... hum, pesal dok sume owang sem niyh macam dekan2 jak... ughuu~ me, mmg mimpi2 lagik la kalu mo ito dekan... wahaha...

so, leyh la mlanje... huhuu... lanje new post! ehehe.. wat la celebration ka apa... *hum, utang post manyak g kan... ngee... at least utang shades da bayo... hee...*

hey, me pon ingat pasal love2... huhuu...
but papepon, tahniah again... n better work hard lagik...
huhuu, koz blaja, maken lama maken susah kan, so sentiasa kne ganda usaha...

*hum, gue pon xpasang azam agi taget tok sem depan... ack lagik... ughuu~*

huhuu...
padan cam dapat hidu2 ade owang da updet... hohoo... busanla asik keje manyak... ack...

k pokcik, mo nunggu post kamo kne lanje lak... hahaa...
tata n tahniah again...
jia yu pok cik!

(^^)"
*hey, de hikmah gag kan all those yg berlaku yg ade kaitan ngan ur rumet tuh... huhuu... *

[kamo, geramnya, da try nyak kali post niyh... ughuu~]

ADam Dryx said...

Kamal...

Go out and "reward" urself...
Manis tak datang selalu, tapi sesekali saat manis itu tiba, hargai sebaiknya...

U deserve to reward urself...

Joey said...

yeah..yeah....dapat dean's list ..bila nak blanja aku ni...hehehehe

drpd apa yang aku baca dan sempat tangkap...ko memang rajin...kalau aku..esok ada test...3 jam sebelum test baru aku stadi...hehehehe

Irina said...

Salam..
TAHNIAH!! Hehe.. Bagus2.. Iskh3, tido kul 3.30 pg? Hebat nye! Kalau ak, kul satu tu pun mata dah terkulat-kulat nak tido. Haha.. Mungkin sbb ak ni kaki tido awal kot.
Jd, ada gak la baiknya ko rummate ngan hamba Allah tu ye.. Sbb tu la org tua2 slalu ckp, di sebalik sume yg berlaku, mesti ada hikmahnya, kan3?! =)
By the way, CONGRATULATIONS on the Dean's List. You deserve it, Kamal! Hehe.. Jgn riso, rsnya xde org rasa yg ko nih riak ke apa. Sbbnya, kalau kte happy, especially 4 dis reason, mestilah bgtau sbbnya, kan. Hehe.. Tp yg satu markah lagi je nak dpt A tu, mmg sayang, tp don't beat yourself up 4 dat, k.. =)
Psl curse of happiness tu, mmg betul, sbb ak penah mengalaminya.. Sbb tu result sem 2 ak merudum.. Wargh!! Masih sedih psl tu.. So Kamal, all d best 4 dis semester kayh.. Buat yg terbaik!

PS : Mmg satu penantian yg berbaloi utk Shades of Happiness.. ;)
Keep it up, bro!

aria ayumi said...

wowowo u've got dean's list!!! congrats dude!! kudos to u!! :D

p/s-awk ni emsti jenis budak pandei... tengok moka pun tahu... huhu tahniah!