Help!~

0368
17 March 2009

STICKY MODE:
LET THIS ENTRY BE A STICKY ENTRY UNTIL I GET SOME FEEDBACKS FROM INDUSTRY!
NEXT ENTRY, SCROLL DOWNWARDS.
[STICKY MODE REMOVED 31ST MARCH]

I do believe in the power of networking
I do believe in the power of virtual friends
I do believe in the power of YT

Friends are made here…
Some may stay as friends; some may go against me and become enemies
I am still here, writing

Jarang sekali aku meminta sesuatu daripada korang
Aku bukanlah jenis yang suka meminta-minta
Korang pon mungkin tak pernah nampak aku meminta apa apa dari korang

Minta komen?
Mana aku pernah…
Walau entri aku kurang komennya
Aku tak pernah mintak korang komen entri aku
Paksa mungkin ada la


Minta simpati?
Tak pernah
Kalo korang nak simpati pada aku, itu hak korang
Aku hanya menulis benda2 yang berlaku dalam hari-hari aku
Simpati atau tidak, korang yang tentukan


Minta perhatian?
Oklah, aku akui, aku mintak perhatian
Seakan akan, “mintak perhatian yang arif!!!”
*sambel mengangkat tangan tinggi2*


Minta maaf?
Kalau aku salah, aku sedar, aku mintak maaf
Kalau tak, aku takkan mintak maaf
Aku sedar mana salah, dan mana betul


Ok, enough with the rambling
What is the point???

Takde lah…
Aku cuma terharu

Banyak kawan yang telah aku cipta di sini

Dengan pelbagai latar belakang
Pelbagai perangai
Semuanya datang ke sini untuk membaca apa yang aku tulis

Ada yang bergelak bersama
Ada yang menangis bersama
Ada yang bergosip bersama
Ada yang jadi busybody, asyik nak korek rahsia aku je
Dan macam2 ada lagi laa

Ada kawan2 aku yang hensem, kacak, bergaya
Ada yang cun, pipi pauh dilayang, mata bundar,
Ada yang menarik perhatian, dengan karisma yang tinggi
Ada yang berperibadi mulia, berkelakuan baik…
Ada yang…

Ok, ok!
Enough already
Straight to the point ok…

Korang tengok tarikh hari ni
Dah melewati tengah bulan Mac kan
Aku risau
Semakin risau

Aku akan mula praktikal 15hb Jun ini
Tapi yang merisaukan aku adalah
Aku tak dapat lagi tempat praktikal yang aku mahukan

Aku bukan tak berusaha
Sudah usaha
Cuma belum ada rezeki mungkin

Sudah hampir 40 company telah aku hantarkan resume
Mengharapkan mereka membalas
Tapi takde pon

Yang datang cuma rejection letter
Aku dah makin lali dengan rejection letter
Aku dah lali

Aku merupakan pelajar Kejuruteraan Kimia (Bioteknologi)
Kiranya dalam course ini, aku telah belajar subjek kejuruteraan, subjek kimia, dan juga subjek bioteknologi.

Aku boleh masuk macam2 industri yang berkaitan
Samada kimia – oil & gas, sabun, syampu, makanan
Atau pharmaceutical – ubatan2 n so on
Atau apa2 lah, tumpuan course aku luas

UMP pon mempunyai kaedah intern yang lain sket
Kami akan praktikal di akhir semester
Berbeza dengan U lain yang praktikal di tengah semester

Jadi harapnya, bila dapat praktikal ni, kalo boleh, ada rezeki, terus kerja dengan company tuh la
Itulah sebabnya aku risau aku tak dapat tempat lagi

Banyak company di Malaysia ni yang boleh aku masuk
Cuma limitationnya, sekarang ini ekonomi tak stabil
Thus, mereka kurang mengambil intern

Ini menyebabkan ramai yang tidak dapat tempat untuk praktikal
Termasuklah aku!

Meh aku senaraikan company2 apa yang aku dah apply ek

  1. Titan Petchem (M) Sdn Bhd, Pasir Gudang
  2. BASF Petronas Chemicals Sdn Bhd, Gebeng
  3. MTBE/Polypropylene Malaysia Sdn Bhd, Kuantan
  4. Petronas Penapisan (Melaka) Sdn Bhd, Melaka
  5. FPG Oleochemicals Sdn. Bhd, Kuantan
  6. Shell Refining Company (FOM) Berhad, Port Dickson
  7. Esso Malaysia Berhad, Port Dickson
  8. CCM Chemicals Sdn Bhd, Shah Alam
  9. CCM Chemicals Sdn Bhd, Pasir Gudang
  10. CCM Pharmaceuticals Sdn Bhd, Bangi
  11. Glaxo Smith Kline Consumer Healthcare Sdn Bhd, Ampang
  12. TPM Biotech Sdn. Bhd, Kuala Lumpur
  13. Johnson & Johnson (M) S/B, Petaling Jaya
  14. Sime Engineering Sdn Bhd, Selangor
  15. Sime Darby Engineering Sdn Bhd, Johor
  16. DOW Chemical (Malaysia) Sdn Bhd, Shah Alam
  17. NRC Industries (M) Sdn Bhd, Kuala Lumpur
  18. Bumi Armada Berhad, Kuala Lumpur
  19. F&N Coca-Cola (Malaysia) Sdn Bhd, Shah Alam
  20. Ansell Sdn. Bhd., Shah Alam
  21. Malaysian Oxygen Berhad, Shah Alam
  22. Nippon Paint (M) Sdn Bhd, Shah Alam
  23. S.E.H. (Shah Alam) Sdn. Bhd., Shah Alam
  24. Chemical Solutions Sdn Bhd, Shah Alam
  25. Chempro Technology (M) Sdn Bhd, Shah Alam
  26. George Fischer (M) Sdn Bhd, Shah Alam
  27. Elektrisola(M) Sdn. Bhd., Janda Baik
  28. Evergreen Paints (M) Sdn Bhd, Shah Alam
  29. GC Circuits Industries Sdn. Bhd., Pasir Gudang
  30. Synergy Oil & Gas Engineering Sdn Bhd
  31. Sunward Pharmaceutical Sdn Bhd
  32. Padiberas Nasional Berhad
  33. Dairen Chemical (M) Sdn Bhd
  34. Mercedes-Benz Malaysia Sdn Bhd
  35. Future Prelude Sdn. Bhd., Pulau Indah
  36. Edo Chemical Sdn Bhd
  37. Air Liquide Malaysia Sdn Bhd
  38. BiPa Consulting Group
  39. Eng Kah Corporation Bhd / Eng Kah Enterprise Sdn Bhd
  40. Sin Heng Chan (Malaya) Berhad


Aku sebenarnya tak kesah ke mana2 pon

Tapi kalo boleh, masih mahu di Semenanjung la

Memandangkan di sini
Aku mempunyai networking aku yang tersendiri

Dengan kawan2 pelbagai latar belakang

Dengan pelbagai pekerjaan
Dengan pelbagai perangai
Dengan pelbagai ciri2 istimewa yang menarik hati
(ah, aku sudah mula mengampu ni)

Aku harap, korang boleh tolong carikan aku
mana2 tempat untuk aku praktikal

Tak kisahlah, ada nama company yang korang rasa menerima intern ke
Atau company2 yang dekat dengan rumah korang ke
Atau kabel ke (ops!)
Atau apa2 je la yang boleh membantu aku

Aku harap korang boleh emelkan ke ak_0143@yahoo.com

Pertolongan korang amatlah bermakna untuk aku

Aku takde lah demand mana

Dulu2 aku harapkan aku dapat masuk industri oil & gas
Bila rasa tak bleh, aku apply juga company chemical
Bila rasa tak bleh gak, aku apply juga company pharmaceutical, biotechnology sume
Rasa tak boleh gak, consultant pon aku apply

Sekarang ni, aku rasa aku dah apply terlalu banyak tempat


[Aku telah dijeritkan oleh Yonna tadi di YM
Aku sibuk kata aku mau di bandar
Nak yang dapat elaun
Dia jerit aku sehabisnya

Dia suh aku apply yang government juga
Aku akur dan tersedar
Terima kasih Yonna sebab menjerit]

Aku tahu, bapak aku mempunyai kawan2 yang dia kenal dalam industri
Dia ada kabel

Tapi, sejak dari kecil, bapak aku memang dah ajar untuk tidak menggunakan apa2 kabel sekalipun
Semuanya kena atas daya usaha sendiri

Macam dulu, aku nak masuk asrama pon, bapak aku tak mahu gunakan kabelnya
Hasilnya, aku dapat masuk juga, dengan usaha titik peluh aku sendiri

Aku tahu, dia bukan tak mahu menolong

Dia mahu mendidik
Dia mahu aku berusaha

Thus, this is my effort towards that
I really hope you can help me!
Thanks!



:::YTBACK!!!:::

26 comments:

Liza said...

Just sent you an email, I'll try to help but no guarantee yer dik

Joey said...

ermm....I think apa kata cuba yang ini


rasa-rasanya berkaitan jugak kot

kalau GLC company ok tak?

Try check:-

1) MPOB ...www.mpob.com.my
(berkaitan ngan kelapa sawit ...bleh kot?)

2)MARDI...since projek u ada pasal makanan kan ...maybe you can approach them

3)Pusat Nuklear...erk aku tak main2 ..kitorang punya batch ada dapat practical kat situ...cuba google ek

Anyway..itu saja yang aku mampu tolong. Lagipun aku tak cadangkan suka2, kawan2 batch aku pernah praktikal kat tempat2 itu

ahmad kamal said...

KAK LIZA
yerp.. i know...
thnks kak...
sekurang2nya akak menolong
thnks again!

JOEY
tak kira sume company sapu je....
mpob in process nak mintak
mardi mcm kurang related sket, nanti aku gugle cmna
pusat nuklear tuh aku tau la.. irina kawan bloh kita praktikal situ hari tuh
kwn aku ada dpt, tapi tak dapat elaun... huhuhu
thnks k for the suggestions!

ChesterChaz said...

kat johnson&johnson pon xde kosong arr mal.. dh penuh ngn dak2 UTP..nnt aku try arr ek..
btw aku pon tgh carik keje skang nih.. huaaaa..

*ayu the sun* said...

good luck yer AK.. kalau ada lubang, i'll inform u..

EsLemOnTeA said...

yo kamal~~~
klu ko nk apply mardi, make sure ko mtk kt serdang.ngan kte nyer course, kt serdang senang sket.and tips dr kak not...klu nk appply mardi, hanta kt dorang nye main,jgn hantar kt stesen.

and by the way, aku nk rekemen kt ko,company tue kt sarawak lak...ohohohoho~~~

FAIZUL said...

kamal..

tmpt ak der gak dak ump wat praktikal..

tapi elaun sket arr..500 jer..

tp kejer agak la...

ko minat mesej jer gua kt fb or blog..no lama dah x guna..huhuhu

wish ya the best!

Joey said...

i agree pasal budak yang komen pasal apply mardi tuh (matila malas nak sebut nama)


rasanya mintak kat mardi senang dapat kowt..tapi pasal elaun...rasanya takdela....

Alin said...

relax je weh. aku dulu pon last-last minute baru dapat. sekali dapat ambik ko 5-6 offer. maybe ada company yang belum screen lagi resume-resume yang diorang dapat, belum pilih lagi. so u hang in there k. nanti dapat nye.

ko try mintak upha pharmaceutical gak dengan colgate palmolive. try lah. dulu aku dapat gak 2 company ni selain J&J.

Cahaya Pembuka Hatiku said...

salam.. terharu sebenarnya dengar masalah kau ni. sbb aku pun pernah rasa... tp kesusahan tu aku dapt ganti balik after 2 company yang aku hantar resume, terima aku untuk wat praktikal.. but aku hnya terima satu jer la.. satu lagi aku tolak.. aku ingat satu lagi nak tanya untuk kau..kejuruteraan kimia kan. why not u try.. kol that company.. sama ada kos untuk ko sesuai ker tak.. cuba ek.. kener reject tu adat la.. jgn putus asa ek..

mcis safety galss sdn. bhd.
company ni kat senawang n9.tempat aku la.. 066775367/68

if ko tak nak pun tak per.. just aku doakan ko dapat lalui kesusahan ni dengan baik.. insyaallah, ada jalan keluar untuk ko nnt.. yakin ek.. so, beb.. gud luk k..=)

ahmadkamal said...

KAMAL
sedeh aku persatuan kamal sedunia tak dapat membantu... huhu
takpe la.. mgkin takde rezeki di sana...
weh, gud luck ko cari keje gak ok!
dapat mana2 gtau la..
leh nak pow!
haha

KAK AYU
thnks...
gtau la ek...
lubang cacing pon takpe! =p

ESLEMONTEA
thnks bebeh!
siap ada tip lagi dri rapat nusantara
haha
sarawak???
org sarawak pon gatal2 penuhkan tmpt li di smnnjung msia...
haha

FAIZUL
aku tak kesah je elaun cmtuh
bagi aku elaun 500 tuh dah kira byk tau tak
sbb yang dapat sini pon elaunnya agak sket sem ni
sbb ekonomi kowt
hurm.. pe no baru ko..
nanti aku kontek ko kat fb ok!

JOEY
ok.. will look over that
takde elaun?
apsal beraaat je rasa...
*demand giler!*

JAZLIN
yer eh cmtuh?
aku cuak je sbenarnya
antar dah dr bulan 2 lagi
ni dah dekat sebulan stgh
bagai digantung tak bertali lak!
huhu
ok, thnx 4 da suggestion!
nanti aku try!

CAHAYA PEMBUKA HATIKU
1st of all, samat dtg ke YT
secondly, thnks 4 the suggestion
akan cri pasal company tuh!
still tak putus asa...
cuma cuak tak dapat je...
tapi still akan usaha
thnx again!!! =p

victoire said...

aku anto emel kat makcik aku.
dia lecturer biotech kat usm.
mane laa tau ade praktikal kat lab dia ke. hehehe.
aku cube ni, doa2 laa.

~ mizzAmy ~ said...

~ lor... kalau bab2 design, leh la tolong. ~

ahmadkamal said...

KRIEY
thnks keri weh...
dari perantauan usaha dtg
kalo tak dapat gak tatau la weh...
yerp2, aku berdoa
thnx again beb

MIZZAMY
bleh la gak kak amy
nak jadi designer leh tak?
huhuhu

Yopiscky said...

tabik spring untuk bapak hang..
bapak orang lain anak tak mintak pn dia yang terhegeh2 nak cari..bagus aku suka gaya bapak hang

Princess Liyana said...

alaahai...dh dpt lum tmptnyr?hmm

:: cheezzy cheese :: said...

brsabar la ya Kamal. NAsib awk sama time zaman akk dlu, masa time economy down gak.. tawakal byk2.

Anonymous said...

Bulan berapa nak praktikal?
cuba contact puek9082@yahoo.com

IamYonna said...

weh!!
ape cite weh??
dah dpt tempat belom??
sedih sat aku ko x dpt tmpt prac lg :(

ahmadkamal said...

YEOP
huhu
hang tabik2 gak
yang merana aku jugaaaa
haha

PRINCESS
blom...masih blom ketemu....

KAK YANZ
mmg kan kak yanz...
dugaan je...
tgh bersabar...

ANONYMOUS
sudah hantar emel ke emel tuh
thnks sbb respon!

YONNA
blom de rezeki la yon...
kalo ko sedih, aku laaaagi sedih... =(

Mrs Taj said...

ciannya budak skolah ni...klu tpt yg tak dpt elaun tak nk la ye? skang ni mmg ssh nk dpt tpt practical..tau2 la kn ekonomi tgh merosot..derang nk buang org ada la...

tp me akan try tnya2 jgk my fren ..tp taknk janji tau dapat ke tak..

zura lias said...

dah dapat ke tempat practical..akak taktau kat tmpat akak nak pakai ke tak budak practical n ade kene mengena tak dengan course kamal..tapi keje kosong utk chemical engineering ade.. cube try bukak website..indah water..tang elaun pun xtau ar dapat ke tak.. :D..

Max J. Potter said...

kak nani rase kamal try apply kat MPOB. ade sorg kwn kak nani, ayah die keje situ. hari tu mcm terdengar2 jugek mcm perlukan someone. it's in selangor, tho. are you interested?

EsLemOnTeA said...

-wahai encik kamal.apa kamu sudah dapat tempat?aku mahu offer tempat aku di rapat nusantara ntuk ko.aku kosongkan seat di rapat ntuk pegi ke tempat laen.mahu @ tidak?-

ahmadkamal said...

MRS TAJ
tula.. sian kan...
*sambel wat muka comel*
huhu
thnks 4 asking
really appreciate it!!! =)

KAK ZURA
hurm.. ok... akan try bukak website
thnks kak!!!

KAK NANI
dah apply lalui pembaca yt gak...
memang berminat ke mpob...
sedang menunggu dengan penuh harapan...
ke kak nani ada kabel lagi besar?? huhuhu

ESLEMONTEA
thnks 4 asking fiqi...
but i've some places yang aku tgh target
harap2 dapat la
try la tny kwn2 kita yng len..
thnks again 4 asking ok...

Anonymous said...

Any vacancies for internship for this june until september for 2 students? We are from UTM Skudai in chemical enginnering