1

0435
08 Mac 2010


Sedikit terharu dengan respon yang diterima melalui entri lepas.
Sedikit teragak-agak mana mahu ku mulakan untuk menulis kembali di sini.

Samada korang sedar atau tidak, entri di YT ni mula kurang ’rasa’ sejak aku tinggalkan UMP.
Sejak aku mula start praktikal, aku rasakan entri2 aku agak tergesa2 dan tangkap muat.

Kadang2, menulis for the sake of writing, without put so much effort and thought about it.
Tak tahu la korang perasan ke tak, tapi aku sedar akan hakikat itu bila aku membaca blik YT baru2 ini.

Jadi, bila aku katakan aku nak mulakan menulis kembali, aku teragak2, mana patut aku mulakan?
Bagaimana akan aku mulakan?

Hati kecil aku berkata, ’just go with the flow’.
So this is it.

Apa yang berlaku pada aku sejak aku meninggalkan UMP?

Well, emosional wise, I am still the same.
Mana boleh aku berubah sekelip mata!
Aku masih lagi aku yang dulu.

Career wise, mungkin banyak dah berubah.
Ada mungkin tahu pasal semua ini, ada mungkin tidak.

Untuk memulakan, sejak dari UMP, aku dah memulakan praktikal di satu badan kerajaan sebagai ‘research assistant’.

Ingat lagi waktu itu yang aku mintak korang tolong carikan tempat praktikal tuh?
Setelah bersusah payah mencari, dapat juga la di badan kerajaan ini.

Yang hampehnya, setelah aku konfomkan dengan badan kerajaan ini, macam2 tawaran praktikal dari kompeni2 besar aku dapat.
Dan kompeni2 yang aku nak kan sangat pulak tuh!

Sedikit hampa, tapi nak wat camna, aku rasa aku perlu ke badan kerajaan ini.
Bermulalah aku sebagai ’research assistant’.

Hari pertama aku di sana, aku dah rasa kurang selesa.
Setelah penat membuat thesis di tahun akhir, masa praktikal pon kene buat lagi?
Penat woo buat research, amat penat.
Jadi, aku agak sedikit tidak gembira.

Mungkin aku rasakan waktu itu, aku perlu untuk open kan diri aku kepada benda2 baru, bukan benda yang aku pernah buat ketika di U dulu.
Maybe the real working life.

Tapi macam biasa, seburuk mana keadaan, ada benda yang boleh dipelajari dari pengalaman itu.
Ia membuatkan aku berfikir mengenai profesionalisme dan arah aku.
Samada aku ingin kembali bekerja atau untuk terus menyambung master.

See, at that point, I am torn in the middle.
Aku mahu punya kelayakan yang lebih tinggi dari sekarang.
Tapi aku sudah penat dengan research.

Aku mahu buka diri aku kepada dunia pekerjaan.
Tapi, believe me, at that point, aku rasa useless giler, amat susah nak dapat kerja.

Hasilnya, setelah 3 bulan aku praktikal, aku berhenti.
Aku duduk di rumah dekat sebulan juga, menunggu untuk konvokesyen.
Awalnya memang agak lega, dapat berehat.
Tapi lama2, saket jiwa!
Aku perlu berbuat sesuatu!

Sementara di rumah, entah berapa puluh resume di hantar
Entah berapa harapan dan bayangan aku bazirkan, konon2 akan kerja di sini dan di sini
Entah berapa banyak masa dibazirkan.

Dalam otak aku, aku setkan masa, konvokesyen is the dateline.
By the convocation day, I must know how will i pursue with my life.

At that time, entah macam mana aku terjumpa pasal GEMS.
Dan bermulalah segalanya.

To be continued


p.s – aku perasan dunia blog sudah berubah. Aku sendiri pon kurang minat baca entri panjang2 dah. So kita buat part by part la! =p


:::YTBACK!!!:::

4 comments:

Nani Othman said...

ala kamal...baru nk seronok bace cerita kamu, terpotong pulak! cheh. cepat smbunglah!

Rina said...

Haha.. Kamal, kamal.. Pandai tul wat part2 skang eh? Hehe.. Tp, xkisah pun sbnrnya, ikut tuan punya blog.. =)

Neway, looking forward for the next part. Nak jugak tahu your journey towards the job that u have now..

*anticipating mood*

victoire said...

perh macam layan je kisah ko.
cepat laa sambungan mane.
lame xdgr cite hidup ko

ahmadkamal said...

KAK NANI - huhu, sori2... berdaya tulih sket2 je... saya sambung sket2 ok...
tnks 4 liking it!

RINA - huhu your anticipation touched me... lalalala

KERI - slow2 aku sambung ok... =p