Entri Lompat-Lompat

0438
21 Mac 2010

Simpan dulu kisah 1, 2, 3 aku tuh. Bila aku rasa nak sambung, aku sambung.
Sori guys!

Aku nak ceritakan, kisah lain yang completely unrelated to that story.

Tempat keje aku ni ada, budak praktikal, dari UITM. Seorang perempuan.

Dia masuk praktikal sama masa aku mula2 kerja. Dan kami agak rapat la jugak.

Maybe sebab umur takde la beza sangat, dan masuk sama2 ke kompeni tuh. Dan maybe jugak sebab aku selalu berlawak sengal dengan dia. Well, u know me!

Keje kami surely berbeza, dia in charge bahagian grafik, and aku buat bahagian engineering.

Baru-baru ni, dia ada tanya aku satu soalan:


“Kamal, boleh tak aku bagi no telefon ko kat kawan aku?”

“Eh, apsal lak tiba2 ko nak bagi?”

“Saja nak kenalkan korang berdua.”

“Eh, apsal pulak?”

“Ye la, kawan aku mintak kenalkan dekat engineer yang muda2 n hensem2. Tuh yang aku nak bagi no ko tuh”

“So, ko nak kata aku hensem la ni?”

“Takde la. Aku nak bagi no sapa lagi. Yang lain dah tunang n kapel dah. Ko je single”

“Ces. Do I look that desperate?”

“Yes! Muka ko memang desperate pon!”

“Hampeh”


Eh, eh!
Apsal aku tulih pasal menatang ni sume?
I guess aku cuma nak kongsi kot.

There is no closure about this story....

Aku bagi tak no aku kat dia?
Well, tak.

Malas aku nak fikir semua benda ni!
Kerja pun tengah berterabur.
Later!

Haa, talking about praktikal students.
This is also completely unrelated story to above.
Hari ni kita main citer lompat2!

Bulan Mac datang lagi.
Dan aku ingat lagi, waktu2 begini, setahun yang lepas, apa yang aku buat?

Yes, aku sibuk mencari tempat untuk praktikal.

Amat sukar considering ekonomi tengah down, dan ada yang tak nak amik praktikal students dari U aku.
Aku tahu kesukaran itu, dan aku ingin membantu.

So, aku pon dengan rasa ingin membantu, berikan emel aku kepada junior dan lecturer di U aku.
Supaya aku leh la forwardkan resume2 yang berkaitan, untuk praktikal di tempat aku.

Kalau mereka dapat praktikal di tempat aku, aku rasa mereka amat beruntung kerana pendedahan engineering tuh banyak di situ.

Sejak aku berikan emel aku itu, emel aku bagaikan HR company, begitu banyak resume yang masuk.

Considering, I am the one who will recommend that to selected department, aku pon baca la resume2 diorang. Aku menjadi saringan pertama!

First yang tiba, ok!
Bagus budak ni.
Resume tersusun.
Dan emel pon, beradab. A
da la satu dua ayat mintak tolong, yang aku tak kisah sangat, sebab budak ni aku kenal di U.

Second, masuk lagi masa aku dekat bilik meeting.
Aku usya.
Erm. Ok.
Ayat copy paste dari cover letter diletakkan dalam emel aku.
No harm, a little bit formal.

Baca resume, aduh!
Tak edit ke resume ni, serabut!
Malas aku rasa nak forwardkan.

Third yang masuk.
2 minit selepas yang kedua.
Ini buat aku mendidih.
Hantar emel takde adab!
Hanya sekadar emel kosong, dan attachments.
Apa ko ingat, kalo ko hantar kat kompeni macam tuh, dia nak layan?

But, being an alumni, aku download la attachment2 tersebut.
Oh, ok.
Rumah budak ni dekat je ngan kompeni aku.
So, aku faham kenapa dia mintak sini.
Tapi, emel kosong?

Aku tak la mintak kata memuja ke hapa.
Just hantar and put some words, like, - Dear XXX, Please find enclosed my documents regarding internship at your company, for your perusal. Thank you.
Just as simple as that!
Baru senang hati sikit aku nak forward.
Bukannya susah sangat nak menaip!

Hasilnya, resume itu aku tak forward langsung.
Lantak la.
Nanti aku forward, dia wat hal, aku yang kena.

Aku pun baru je keje kat kompeni ni, bukannya kukuh lagi.
So, nak tolong pon kene beragak.

Ada lagi yang masuk, budak third year pon nak praktikal sebab penstrukturan kurikulum.
Budak2 third year ni, resume simple.
Aku faham, masa aku third year pon, aku takde kesedaran nak wat resume lagi.
Takpe la.

Tapi, resume takde gambar??!

Erm, enough said. Tak yah forward!

Dunno la, maybe sebab aku dah kerja, so maybe formality untuk deal ngan orang tuh aku serba sedikit dah develop.
Mungkin jugak dulu aku macam tu masa nak mintak2 dengan orang.
Tapi, please lah, beradab sikit.
Baru senang hati sikit nak forward.

Here are some feedback sejak aku jadi HR kompeni ni untuk 2 minggu kebelakangan ni:

1) Ada yang hantar resume in file ‘Word’. Agak2, kalau aku jahat, aku edit resume ko letak yang buruk2 ko tau tak? Please convert it to PDF. Baru senang sikit mata nak melihat.

2) Ayat
copy paste aku faham. In fact, aku perasan lagi ayat resume aku ada dalam resume budak2 ni. Bukan diorang tiru aku, aku pon tiru contoh2 lepas. But try to make u resume different. Aku pon akan edit balik resume aku.

3)
Nama file. Ada yang hantar sampai 5 attachment, dan nama file tuh mengarut2. Mana yang aku nak refer dulu? Lagi bagus, file2 itu dinamakan mula dengan nombor (1 – File name, 2 – File name). Baru orang dapat figure mana satu nak baca dulu n so on. Bukan semuanya ko letak dalam attachment!

4)
Adab. Walau aku alumni, beza umur ngan korang pon tak besar, adab kene jaga. Tulis la sikit, something, jangan hantar emel kosong. Be professional.

Biar la, 4 dulu points.

Tiba2 entri ni jadi entri educational la plak.

Bukan hapa, aku kalau nak menolong, aku tolong betul2.
Aku siap follow up in formal lagi dengan boss2.

But at the same time, tak nak lak nampak desperate sangat nak tolong dak UMP berpraktikal. Cuma remind2kan diorang suruh respon cepat.

Aku paham, penah lalui dulu. So, aku faham betapa tensennya tak dapat apa2 respon dari kompeni n so on.

Adeh, panjang entri ni.

Cukup sampai sini.

Adios! =p




:::YTBACK!!!:::

15 comments:

.:SeSwEeT LaVeNdEr :. said...

ak dh agak dh status en rozaimi hr 2..mesti ko yg komplein.ak ade bgtau junior kite,shima psl ade training kt tmpt ko.tp xtaula die ni dlm kategori mane 1.haha..
tp bagus gle ko bt cmtu..at least bia lec tau n ajar skit care2 beradab..ckp r kt ump je x beradab..tp bia r dgn cmpany beradab skit..even dgn sneior..i salut u..haaha~

ko desparate?xla wei..ko cool je..24 muda lg bg org laki..wtpe nk glabah pk psl 2.hehe.. =)

khairul najmi yusof said...

good info pakcik!!! mcm rasa pakcik makin matang jer bila tulis mcm ni. pakcik ada kerja kosong tak?

Hilman Nordin said...

setuju. post ini menunjukkan kematangan~ =)

true on the resume part. I need to work on my resume too~!
takde salahnye sebarang dua buat entry educational~ I like!

Cahaya Pembuka Hatiku said...

bagusla.. entry yg semakin matang..heheh.. dan awak sngt baik untuk lakukan kerja tu. kalo sy..hahah.. mls..wakakaka.. tahniah..=)

Liza said...

saje nak bagi tau, one of your GEMS friend is now one of my colleague...sila check FB yer

victoire said...

bagi nombor aku laa kat awek tu.
nak no aku 999
kamal ensemm. cakap banyak nak bagtau dia ensem laa tu. haha.

btw orang malaysia is far more better in resume making than french.
cni takde laa nak kene anta dalam pdf ke hape.
maen dalam word je.
gambar pon x perlu letak.

ahmadkamal said...

ANIS - apsal ko bajek aku lak yang komplen? ces!
nope, takde pon nama shima...
aku tak kesah diorang nak mintak, aku pon tahu betapa sushnya nak dpt dulu, cuma adab sket la kan....
eheh! suh aku cool... kat fb gambar klas, cakap laki2 tak matang lagi tak pk pasal kawen...
bukan tak pk, kene kumpul duit.. tak mcm perempuan, hanya menanti... =p

KHAIRNAJ - ekau dak masscom.. mana kene ngn kompeni aku...
matang tang mana tuh...

HILMAN - tak faham napa sume ckp ini kematangan... =p
yerp, resume perlu diupdate semasa ke semasa...

CPH - gotta do what you gotta do... bila lagi nak berbakti pada tempat kita belajar dulu kan...

KAK LIZA - noted!

KERI - mana bleh... hang milik aku sorang! hahaha
haa, dapat pon ko, point entry nak ckp aku hensem sbenrnya...
eh, cmtuh ye di french... dunno bout that!
so do u think all i said can be negligible???
mungkin lain tempat lain caranya... =p

victoire said...

no kamal..
aku x cakap ape yg ko cakap ni x gune.
lain market lain care laa bai.
kalu aku mintak kat malaysia gune care french, mati idup semula pn tak dapat.
tapi sies kalu aku jadi boss pon, aku buang cv aku amik yg mmber aku punye sbb dia punye kemas.
ade hikmah gak, at least bnda ni buke mate aku, aku tau buat cv utk malaysian market.

erm sebab orang french ni memang pelik.
dorang lebih pentingkan bnda yang praktikal dari bnda2 mcm presentaion menarik etc

ahmadkamal said...

KERI - haha, soalan aku tuh soalan biasa je, takde provokasi... aku paham maksud ko... maybe cara msia takleh diapply di sana... and vice versa...
lek2 sudah =p

IamYonna said...

malas nak komen entry bawah.nak komen entry bawah,tujuan ko cerita sebab nak bgtau semua orang yang kawan ko cakap kawan dia tgh cari engineer yg muda,hensem dan single?

ala,xyah tipu ah.kenal dah kau sangat. muahahahha

mati aku kena rejam T________T

yonna said...

ok cung!!!!!!! hahaha

Diya said...

"tujuan ko cerita sebab nak bgtau semua orang yang kawan ko cakap kawan dia tgh cari engineer yg muda,hensem dan single?"

Haha!

ahmadkamal said...

YONNA - aku tak yah wat entri gitu pon, aku mmg dah hensem dah! hahaha

DIYA - hehe gelak la, gelak!

Anonymous said...

bgus jgk bg info mcm ni..sy pn da nk practikal ni..rse takut plak...~_~

ain said...

bgusnyer!at least dah tahu mcm mana org menilai resume kita!hee.