Aku tatau aku merepek apa dalam entri ini...

0359
17 Februari 2009

Ini blog apa ni???
Wah, bestnya blog ni!!!


Haha, blog sendri pown dah tak kenal dah…
Rasanya dah lama giler aku tinggalkan YT ni…
Tapi rupanya baru 4 hari?
Serius, aku rasa lama giler…

Well, its maybe because I am too busy
Damn too busy
Banyak sangat yang aku dah lakukan, sampai aku rasa memori aku mengupdate YT lama dulu
Sedangkan baru 4 hari
Haha

Sekarang ini zaman PSM dan LI

Apa PSM?
Apa LI?


PSM – Projek Sarjana Muda
LI – Latihan Industri

Meh la tengok satu2 ek
Lama tak menaip, rasa lembab lak idea ni flow















Makmal di UMP...
Kilang??? ye... memang kilang...

Safety first ye anak2!!!


PSM – Projek Sarjana Muda

Well, maybe banyak kali dah aku ceritakan, PSM ni memPMSkan aku
Tapi still, I can be professional instead of emotional
I just don’t crack down because of small things
Although there are so much things came along the way

Ini pon, aku ada masa mengupdate YT sebab ada sesuatu berlaku!
Alat aku rosak!
Hampes!

Malas aku nak fikirkan
Esok2 la aku fikir
Malam ini bercanda dengan YT dulu…

Sebenarnya gambar2 bawah ni dah lama dalam draf
Tak upload entri je

Ok, mari kita tengok siri2 gambar di bawah untuk melihat apa yang aku PMS kan pasal PSM
















Mari kita memperkenalkan, air soya Soy Talk!!!
Dilengkapi dengan silinder penyukat, dan dua bikar
Yang putih bercap biru tuh centrifuge tube ok...















Mula2 tuan2 dan puan2, isikan air soya ke dalam bikar seperti gambar di atas
Dan sukat 40 mL di dalam silinder penyukat
Sila avoidkan ralat paralaks ok!















Dan isikan dalam centrifuge tube....
Dia boleh isi 80 percent je dari kapasiti centrifuge tube tuh
Kalo tak, separation dia jadi tak lengkap
And the tube might be exploded too!
Tak ke jadi keje nak membersihkannya nanti!















Inilah namanya Refrigerated Centrifuge
Selalunya diowang guna nak centrifuge microb dalam ni la, sebab dia leh run at 4 degree C
Tapi aku temperature tak crucial, so aku run at 20 degree C
Sekali run, leh 6 tube je tau
Celah mana ko nak selitkan banyak2???















Selepas dicentrifuge selama 15 min at 8000 rpm, 20 degree C
Kat bawah tuh pellet, particle2 besar dalam soy milk akan termendak di situ
Yang air itu, supernatant, itu yang aku nak!
Dan kene tuang baik2, sebab ada satu layer of minyak atas tuh
Kalo terlepas, terpaksala aku filter balik supernatant tuh!




















Haaa, ni kene filter, sebab tanganku rakus menuang la ni, sampai minyak dia jatuh
Thus, kene la filter guna filter paper...
Cuba bayangkan, berapa lama aku mau buat keje ini???

Well, in all inilah yang telah memPMS kan aku
Satu kali run 240 mL je
Dulu kene run 30 min, so lama giler la
Sekarang ni SV aku dah kurangkan jadi 15 min
Thus, cut la sket masanya

But still, nak dapatkan 40 L, aku kene run 40 jam!
Dan 160 kali aktiviti centrifuge!!!!

Itu baru sample preparation ok
So, cerita kat aku, macam mana aku tak PMS???

Kalo la centrifuge besar tak rosak…




















Centrifuge besar yang under maintenance
Sudah berapa lama daa under maintenance...
aish!


Dah tau banyak kali kene run, aku pon cuba la optimizekan masa aku
Bila ada masa terluang je, ke lab
Itu la pasal tak luangkan masa di alam maya
Aku sendiri pon terkejar2 dengan jadual yang aku buat sendiri

Ada satu kali tuh, punya la aku terkejar, sampai aku tertumpahkan susu soya yang aku penat2 centrifuge tuh!
Nanges aku!

But people say don’t cried over spill milk, right
Benda dah jadi, bodoh la kalo nak nangis nonggeng2 bagai
Dah aku sendiri yang tak cermat dan tergopoh gapah kan…

So, teruskan hidup je dengan muka bangga, walaupun dalam hati tensen sebab susu soya itu tumpah!
Rugi masa aku je dalam hidup aku yang nak dekat 23 tahun ni…
Aish!


LI – Latihan Industri

Bulan 6 ni start praktikal
Aku sekarang tengah sibuk menghantar resume aku ke merata2 tempat
Aku tengah menunggu dengan penuh debaran company mana yang aku dapat

Sebabnya, kan aku LI akhir sem, so kalo dapat company yang best, kalo dapat keje terus kan senang
Thus, kiranya aku pilih tempat praktikal macam tempat keje gak laa















Resume yang bertaburan...

Cuma masalahnya sekarang ni, asik kene rejek je
Tak ke saket hati, surat yang pertama dihantar ke Shell PD, itulah yang first dia rejek!
Frust menonggeng gue!
Down la gak sehari

Tapi bila dengar cerita ramai kawan2 pon kene rejek sket2, so, aku kira ok lagi la
So aku terus dengan semangat dan azam, menghantar resume2 aku ke merata2 tempat!

Kang, susah2, aku mintak praktikal kat Siti Nurhaliza Production kang!

Ops, memandangkan dah mention
Takziah kepada keluarga Siti atas pemergian ayahandanya ke pangkuan ilahi
Al Fatihah!


















Antar 5 dulu, esok mau antar lagi 10
Selebihnya, online saja lalui jobstreet and emel!


Haa, apa kata korang tolong aku
Kan yang baca blog ini, ada yang sudah bekerjaya kan
Apa kata tolong aku cari tempat praktikal?

I will be graduated with a degree in Chemical Engineering (Biotechnology)
So, tak kesah la, kompeni chemical ke, kompeni pharmaceutical ke
Boleh je masuk
Asalkan dapat tempat

Leh la ek, tolong carikan?


Weh, serius, lama tak menulis, macam hampeh rasanya entri ini!
Baek gue g layan movie!


:::YTBACK!!!:::

8 comments:

azie said...

ilmiah benor entri ko

theorangelily said...

hahaha...centrifuge, kalo ko nak tau, ader few brands yg mmg cam bunguk. lab kat sini ader beberapa kali da anta servis. cam bangang tp still lulus kalo beli baru. sbb ape???? murahhhh...

ko try ah ape kampeni biotek yg sebelah klcc tuh?innobio ke...bionexus ke ape tah..mtdc ke..mgi ke...
ahaaaa...ko buat kat ukm la. mtdc kat ukm..takpon mgi. tp banyak projek genom la kot

Liza said...

susah betul nak paham biler entry ala einstein, takpelah, asal awak paham cukupler, bukak akak yg nak exam kan

Diana-k said...

weh giler laaa...
aku pening bace PMS koo...
leks beb..
dulu mase nak LI...memang mengagau laa nak carik tempat....
ko kire ok dah start cari kan...
haa teruskan pencarian..
kalo ader cable lagik senang!!

victoire said...

heh biase laa rejek merejek ni.

aku apply 6 dulu.
lepas dapat 6 surat rejek baru aku dapat emel positif.

pelik kan..?
sebab yang rejek aku tu forwardkan cv aku ke cawangan yang ade kosong.
hehehe.

best duh praktikal ni sbb dapat duit!

mesti ko curi2 minum sambil wat experimen tu kan

:: cheezzy cheese :: said...

dah aku agak dh, mesti ko trtumpah kn juga air soya tu.... muahahaahaha.. alaa, mmg sbrnya ko nanges kan dik? ngeh ngeh ngeh..

wohh awk dh nk practikal dh ke? cpt tul masa brlalu.. time2 gawat ni, susah nk dpt keje, tp practical tak tau laa.. akk dlm art & design field, tak dapek nk nolong awk.

ahmadkamal said...

AZIE
ilmiah?
tah.. dah puas merepek kowt...

ORANGELILY
haa tu la pasal..
murah kan...
uish.. yang ko cakap2 tuh, smua tak penah dgr...
ok2, aku gugle
thnx!!

KAK LIZA
ala, maleh nak baca ckp je la...
haha

DIANA K
tu la kan...
aku de kabel telefon cuma
tuh sapa nak tolong tuh???
huhu

KRIEY
haha
tu la
berapa byk kene rejek daa
efek emosi maa
haha
uish.. nak minum cmna?
dlam bikar?
mau mati?
kan bikar tuh guna2 chemical sume...
p.s - weh, rancak ko ngupdate.. tak sempat baca btol2 lagi... nanti aku g ok!

KAK YANZ
tu la..
owang kata dun cry over spilled milk kan..
so, takde la nanges!
cepat masa berlalu?
haha
teraser diri semakin tua ke kak???
kuikuikui

LunaEl said...

Salam,
Adik buat experiment apa ni? Objective pls.
I am a chemical engineer, but i dont know what are you trying to do with the soy drink. We centrifuge to separate the content.
Thanks for sharing