Kenapa nak berlagak???

0413
30 Julai 2009

Aku tatau la korang, tapi aku memang tak boleh tahan dengan satu jenis manusia ni – manusia yang berlagak...

Berlagak ni, macam2 jenis:
Ada yang berlagak mende2 besar
Ada yang berlagak mende2 kecik
Ada yang berlagak pasal intelektual
Ada yang berlagak pasal bakat
Ada pulak, aku pon kadang2 tak faham kenapa perlu diperbelagakkan...

Apa pun jenis berlagaknya, aku memang tak tahan

Kadang2, aku nampak yang orang berlagak ni, tak ingat atau tak sedar yang mende yang diperbelagakkan tuh adalah pinjaman, sekejap je dapat, dan boleh ditarik balik

Kalau ko berlagak pasal ko hensem/kacak/lawa/cun, senang2 je, esok ada orang simbah asid kat muka ko
Kalau ko berlagak pasal ko pandai/bijak/otak dari 7 petala langit, senang2 je, esok ko akan jadi blur/sedikit kurang pandai/ dan yang seangkatan dengannya
Ko berlagak pasal ko pandai menyanyi? Sok, sore ko jadi itik serati la tuh...


Jadi, apa point ko nak berlagak???

Kita memang ada banyak benda yang boleh dibanggakan
Pencapaian kita, bakat kita, anugerah yang kita dapat sejak azali lagi
Sebab kita diciptakan berbeza-beza mengikut oleh Maha Pencipta

Aku kadang2 cuba jugak, bila orang berlagak depan aku, aku try untuk terima yang itu memang kelebihan dia
Contoh, ko berlagak ko ada awek cun walau muka ko tak hensem, aku try terima yang itu adalah rezeki ko, dan mungkin juga ko memang terer bab2 ngorat awek cun tuh

Orang2 berlagak ni, suka berlagak bila depan orang yang takde apa yang dia ada tuh

Kalo ko ada kereta, berlagak depan orang takde kereta
Kalo orang cantik, berlagak depan orang yang kurang cantik
Kalo macam blogger2 yang suka makan, diorang suke berlagak dengan entri2 makanan diorang, dekat orang2 yang tak mampu makan macam aku ni! Cis!

Macam tuh la kiranya...

Persoalannya, kekalkah sifat2 yang ko berlagakkan tuh???

Yang aku nampak, bila seseorang itu berlagak, dia semakin menambah musuh

Yelah, bukan semua orang dapat rezeki macam ko dapat
Bila ko berlagak, ko akan buat orang lain sakit hati
Dan tak pasal2, ko jadi bahan kejian orang2 itu

Dan yang paling best bagi orang2 itu, adalah saat ko jatuh
Best giler ketawa, bila orang yang selama ini berlagak, jatuh tersungkur depan mata
Best giler!

So, the point is:
Tak yah la berlagak
Rentikanlah
Takde point pon


Setiap orang ada rezeki masing2
Rezeki yang dipinjamkan, yang mungkin akan ditarik balik di masa akan datang

Kalo dapat rezeki lebih tuh, simpan je diam2
Kalo nak kongsi ngan orang len pon, agak2 sket
Jangan sampai orang saket hati!

Tengok macam aku, mana ada aku pernah berlagak dengan korang???
Ada ke???
Takde kan....

Errr, tiba2 aku rasa aku berlagak pulak depan korang kerana tidak berlagak!
Hahahaha

Aku len, aku berlagak-poyo
Berlagak-poyo tuh tak serius ek!
Tuh memang penyakit bagi penulis entri ini

Aku tak suruh pon ko masuk sini kan...
So layankan aja!!!
Hahahaha


p/s – seasyik mana pon memandang bintang, merenung bulan tinggi di awan, jangan lupa bumi yang dipijak, rumput yang hijau

p/s - kadang2, bosan sket jumpa kawan2 lama ni. time tuh la masing2 nak try to impress each other... (ehhh, this is unrelated with this entry ok!)


p/s - aku tak faham apa kaitan aku dengan entri ini... cis!!!




:::YTBACK!!!:::

19 comments:

~ mizzAmy ~ said...

hahahaha.... apa ke halnya nih??? taapi gua terasa la yg ini.

Kalo macam blogger2 yang suka makan, diorang suke berlagak dengan entri2 makanan diorang, dekat orang2 yang tak mampu makan macam aku ni! Cis!

tapi, tak selalu lah akak letak gmbr makanan kan?? :P

Diya said...

Kamal, Diya berlagak tak?

Haha.

Seriously, entri ni patut dibaca oleh semua umat manusia.

Yeah.

n0n0i♥a'n'l said...

Update blog sebab ada hamster yang comel tu kira berlagak jugak ke kamal?? Hihihi =P

Biasa lah, kadang tujuan untuk blog ni is to show off (me included)..ala kebanyakan blogger camtu la ^_^~ So yang tu takpe lah kan..

Tapi..
Noi salu gak berhadapan ngan orang yang berlagak sangat-sangat especially part keje.

Dia : Wei Noi..ko keje ape sekarang?
Noi : Biasa je la
Dia : Bukan programmer ke? Lorrrr
Aku keje kat bla bla bla.. gaji ko bape???? bla bla bla bla. Sekarang ni tengah wat projek besar gak la..company aku lepas ni nak promote plak.. Ko cane?

T__________________T

NOI TAHU LE NOI SATU2NYA BUDAK IT YANG LANGSUNG TAK RETI CODING.. kot!!!!!

Mr Final said...

Hahaha.. aku rase entry ini adelah ikhlas untuk diri blogger encik Ak0143



weyh.. nape sbnrnyer???

EsLemOnTeA said...

ahahahahaha~~~~
aku suh ko berterus terang ko xmo
kan da timbulkan rasa syak wasangka dan kurang senang
aahahahahahaha~~~
jangan nk tarik aku dlm hal ini wokeyh
cukupla aku jd partner in crime en singa biru aku tue

Yopiscky said...

ni salah satu 'entri emo' jugak kah?

:: cheezzy cheese :: said...

lorrr ko ni pms ke dik? cam tak puas ati jer bunyi nya..

bwk brtenang dik oooiii..

pssttt.. slalunya org yg ada pesbuk akk prasan brlagak semacam.. ko prasan tak dik? mati la tenyeh sirih kan sini.. larikkkkk

Princess Liyana said...

Alaahai...tak kemana pn kalau nk blagak tu..kan kan?

F said...

Mengapakah semua orang tulis entri berbau emo-emosi ni?aku nk tulis jugak laa

.:SeSwEeT LaVeNdEr :. said...

.......
ko tulis entry ni 30/7...
ak post entry psl mknn ni 31/7

wuwuwu~pedas maa...tp entry ak 2 bkn nk blagak..just share some hapiness =)

victoire said...

aku pon pnah jumpe gak orang berlagak ni.
pnah gak laa aku kutuk org gini dalam 1 entry.
aku memang anti sangat orang berlagak macam dia hebat sangat.
tp macam ko tulis, bnda ni semua sementare.

ahmadkamal said...

MIZZAMY - hahaha akak oiii
ayat tuh bukan point utama
saja je letak, takde la marah sangat pon pasal mende tuh.. huhu

DIYA - ha'a, diya sejak ada seseorang ni berlagak! jual mahal! benci ai! haha
takde la.. takde rasa pon diya berlagak laa...
semua umat manusia eh?
kene translate pelbagai bahasa laa ni??

NONOI - ish... apsal la sume blogger terasa berlagak pasal blog ni???? bukan laa... ini citer alam realiti...
haaa, mcm entri yang noi buat kat ruangan komen YT ni!!! haha

MR FINAL - cis ko!
tak jadi nak crite!!!!

FIQIE - i've said to u... ko wat dulu, aku follow...
ko mmg nak buat kan???
buat laaa
*pengaruh lagi*

YEOP - tak... kadar ke'emo'an entri ni adalah kurang... ini entri2 biasa yang sedikit provokatif...

KAK YAnz - pasal tak pueh hati la nulih entri.. huhu
lor, cmna la nak tenyeh sireh sama... fesbuk akak pon takde!

PRINCESS - yerp... tak ke mana pon!

NANA - ish.. ni tak emo laa... ini realiti yang berlaku, yang kami dok gelak reramai! huhu

ANIS - huhu, entri ko takde mende.. tak teraser pon...
ini kisah laen...
ish, rindu nak gosip ngn ko pasal mende ni...
ko sure suke!
huhu

KERI - tu la pasal...
sementara je
macam ada org tuh
sejak balik msia berlagak siot!!!
sementara je tuh
sat lagi kene la balik obersea lak!
hahaha
ops! men2 ek keri...

mohd said...

"oooiii cik abang yg bijak bistari...ko dah salah lane ni...bukan ko sepatutnyer berdiri dpn aishah yumasir ker....hahaha padan muka...2la dulu minta sket ilmu kedekut nak mampos..." ayat yg kononnye nak cakap masa konvo..hahaha

ahmadkamal said...

MOHD - cis! keji syial ayat ko... makan dalam wooo... takpe2.... nanti kita plan, tgk apa nak buat!
*tanduk setan tumbuh di kepala*

Diya said...

Hahaha. Apa kes pulak nih kata orang berlagak sejak ada seseorang? Takde kaitan okayyy. Tolong sikit. Takkan nak jual murah pulak. =p

ahmadkamal said...

DIYA - ye la tuhhh! =p

Joey said...

berlagak ...memang sifat manusia


yang ada kelebihan berlagak ler..

yang kita sebagai tukang mengutuk pun "berlagak" kita adalah lebih baik dari yang berlagak itu..

so...sama jer..:)

as long that dia baik ngan kita ...ok kot..

ahmadkamal said...

JOEY - some part of it, i agree... some other part, saja je tak nak sepenuhnya stuju... haha

altyra said...

Manusia ni ade mcm2 kerenah,ragam.
Normal la kalo ade y berlagak 2...