Perspektif...

0043 – 21 November 2006
Perspektif...

Banyak perkara yang pelik berlaku di dunia ni. Banyak yang berlaku di luar jangkauan pemikiran dan banyak juga yang berlaku tak tercapai dek akal.

Hidup adalah perkara subjektif. Apa yang tersurat tak semestinya itu yang tersirat. Yang ternampak tak semestinya yang tersembunyi. Juga yang terluar tak semestinya yang terdalam.

Menyusuri pengalaman hidup selama 20 tahun ini, aku menyedari tak semuanya yang kita jangkakan itu betul. Pandangan kita terhadap sesuatu perkara juga mungkin berubah dari satu masa ke masa yang lain. Ianya subjektif.

Kadangkala kita merasakan bunga itu cantik, tapi kadangkala kita merasakan sebaliknya. Kadangkala kita merasakan aiskrim itu sedap namun kadangkala kita tidak menyukainya. Pandangan kita terhadap sesuatu perkara pun nyata berbeza.

Sesuatu telah berlaku di sini. Namun aku tak boleh memberitahu. Sudah berjanji untuk menyimpannya sampai mati. (harapnya)

Walau tidak boleh ku ceritakan, nyata ianya mengubah persepsi aku selama ini. Ia mengubah perspektif aku sehingga aku mengakui semuanya tidak boleh dijangkakan.

Dont judge a book by its cover, kata orang. Aku pernah membidas, a good cover represents good fillings. Tapi keadaannya berbeza mengikut keadaan.

Ada masa yang ternampak itu penting untuk membuat persepsi awal. Ada masa kita patut mengenal sedalamnya baru kita mampu memperoleh persepsi yang betul.

Apa aku mengarut ni?

Camni la to make things simpler, I know this particular person. And my first impression was wow, this is a great person.

But when it look inside in this person there are also some kelemahan yang tak ternampak bila kita memandangnya.

Itu membuatkan aku sedar, setiap manusia memang dilahirkan berbeza-beza. Ada kelemahan dan ada kekuatan.

Yang nyata bagaimana untuk mendominasi kekuatan itu untuk menutup kelemahan?

Aku bersyukur diberi peluang mendapat pengalaman ini yang ku sifatkan amat berharga dan telah mengubah kembali persepsi aku menilai orang. At least i learnt something.

Sori kalau entri ini tidak difahami. Inilah akibatnya kalau nak meluah tapi tetap nak cover. Nak buat macam mana, aku dah berjanji. Lepas ini insyaAllah aku akan jujur dalam menulis entri. Hehe

bye


:::YTBACK!!!:::

2 comments:

Hilman Nordin said...

salam..
mmg x phm. tp gatal tgn nk tulis jgk. nak bgtau x phm je pun.. k.. gerak dlu.

Anonymous said...

ahaks. aku pn xphm..tp ni msti psl seseorg..kdg2 jgn la terlalu memandang tinggi seseorg 2..nobody is perfect!
^_^ kd