Aku terus tersenyum...

0159 – 09 Januari 2008
Aku terus tersenyum...

Bertemu kembali setelah entry jiwang karat minggu lepas.
Hurm, apa yang berlaku seterusnya?
Aku hanya mampu tersenyum...

Setelah seharian bermain rasa, aku sudah sedia memulakan langkah.
Tujuh Januari akan dikenang, hari di mana langkah pemula bermula.

I’m not the type of guy who extremely confident to express what i feel inside. Kalo kena rejek, aku selalu emosional n akan menyalahkan diri. So I need a plan!

Hati mana yang aku pilih?

Tunggu...

Selingan – Revenge ke ’Hati Pertama’

Tak tahu camna nak cerita, but aku hanya mentranskripkan, supaya nanti aku ingat perkara ni.

Setelah apa yang dia buat dekat aku, aku sedikit marah la. Tapi kamal is kamal, aku takdelah nak gaduh secara besar-besaran dengan dia. Dia pun junior aku kan, so aku memikirkan akan ada masa nanti yang akan melibatkan kerjasama antara kami, so aku hanya marah ringan-ringan je.

Malam sabtu itu, dia mesej.
Tanyanya aku dimana.
Aku menjawab aku di bilik, berehat, hari bersama roomate kataku.
Dia tanya lagi, tak keluar ke?
Aku dapat merasakan sesuatu.
Ku tanya kenapa.
Dia katakan, kalau nak keluar, dia nak mintak aku amik dia dekat Mydin Kuantan.

Gosh! Masa tu aku menyirap kembali.
Dia nak pergunakan aku lagi!
Bayangkan, Mydin Kuantan.

30 km from UMP.
Approximately 30 minutes.
Dia nak aku keluar semata-mata mengambil dia!
Hampeh!

Aku tidak membalas mesej tersebut.
Lama juga.
Aku sibuk berskype dan menerawang.

Tiba-tiba terfikir.
Inilah satu peluang!
Tapi aku masih ragu-ragu.

Aku menelefon ‘rakan pillow talk’ aku, ingin menanyakan apa yang harus dibuat.
Nak amik ke tidak.
Tapi engaged.

Aku tak tahu nak buat apa.
Akhirnya, menelefon kawan baik aku di Ampang.
Menceritakan secara brief apa yang berlaku.
Sebab dia pun tahu tak tahu je pasal ’hati pertama’ ni.

Responnya.

“jangan pergi la Kamal. Sekali dia dah selesa pergunakan ko macam tu, dia akan terus gunakan ko”

Aku ambil responnya itu.

Tapi aku masih ragu-ragu.
Mencuba kembali menelefon ‘rakan pillow talk’ itu.
Dapat kali ni!

Dia kata, terpulang.
Kita buat baik je kat dia, tapi jangan layan sangat.
Dia rushing nak meletakkan telefon.
Dia sedang bersama buah hatinya.
Hampeh!

Kemudian, aku terfikirkan sati cadangan.
Untuk menjauhkan si ’hati pertama’ dariku terus.
Aku bersiap dan menelefonnya.

“err, still kat Mydin ke?”

”Ha’a la. Sapa lagi nak amik”

Dalam hati ku, dah 30 minit dah, takkan la takde daya usaha nak cari alternatif lain untuk balik! Naik teksi ke?

”kenapa tak naik teksi ke hapa?”

”ala, kalau naik teksi, bayar mau rm30. dari bagi sedap-sedap dekat orang yang kita tak kenal, baik bagi dekat Kamal. Boleh belanja makan dengan topup minyak sekali”

”yang bengong tak balik awal kenapa! Tau naik bas, balik la awal-awal”

”tengok tu... marah orang lagi... ngan roomate ni. Terbabas. Nak wat cmana.... nak amik ke tak ni? Kalau tak nak, orang boleh naik teksi!”

”yela, orang amik. Jangan g mana2. nanti org sampai org call”

Dalam hati aku, memang dia saja je. Memang dah plan. Saja je nak balik lambat atas alasan akan ada orang boleh ambik dia. Yelah, aku ngn ’rakan pillow talk’ aku masing-masing berkenderaan.

Aku bersiap, pergi bilik kawan aku yang lagi sorang, dan terus menculiknya keluar. Dia terpinga-pinga la jugak.

Dalam kereta, kami merancang sesuatu.
Sampai di Mydin Kuantan, berjumpa.
Aku buat biasa.
Lakonan.
Pelakon harapan terbaik!
Di dalam kereta, plan pun bermula!

Kawanku

”err, Kamal, amacam ngan awek ko si ’hati kedua’ tu”

‘Hati Pertama’

“haaa?? Kamal ada awek?”

Aku

“err… mana ada”

“ala, aku tau la. Ada orang bagitau aku. Sapa tah namanya. Senior ko kowt,’hati pertama’. Dak kelas dia.

”erm... mana de. Dan dan je gosip timbul”

“ha,a betul la. Hari tu aku nampak ada gambar pompean dalam henset dia. Aku usya hari tu”

”ye ke?”

”ala, tu gambar mms la. Dia bagi masa raya. Aku simpan je la. Hanset aku kan canggih, leh simpan banyak2”

”ye la tu. Dah memang betul kan ko minat dia”

”takde la.... ko ni lah, pandai wat gosip”

”gosip mendenya. Aku ada informer. Siap 3 orang lagi. Semua cakap benda yang sama”

”oho, jadi betullah ni”

”err... tular kita nak makan kat mana ni?”

”haa... tukar topik’

”takde la, cepat lah decide, mana budak ni kena blanja. Kan tadi dah janji nak blanja makan n toup minyak!”

”eyh, ye ke? (buat tak tahu)”

“takde-takde, singgah kedai makan depan ni. Perut aku dah melekat ke tulang belakang!”

”eheh!”


Secara kasarnya plan tu berjalan lancar la.
Aku menyuruh kawan aku tu kononnya mengantoikan aku dengan orang lain.
Supaya si ’hati pertama’ ni tawar hati.
Harap lepas ni dia tak kacau aku lagi sangat dah.

Malam tu, semuanya ditanggung.
Makan dipayung.
Minyak ditopup.

So bagi aku dan kawan aku, ia satu kejayaan la jugak.
Sebab dapat balas dendam ala manja-manja.

Masam jugak aku tengok muka ’hati pertama’ bila kena bayar semuanya!

3 Hati Part 2

Dah mula rasa yakin.
Tapi still aku bukanlah orang yang boleh cakap direct.
Tah la.

Plan.
Si ’hati kedua’ ada bertanya-tanya link blog aku.
Sebab dia tahu aku ada blog.
Tapi tak tahu yang mana.

Aku tak nak bagi.
Dah lah tengah cerita pasal dia.
Pastu nak bagi lak.
Kantoi je.

Tapi bila pikir balik, inilah peluang nak meluah.
Lantas, aku bagi.
Yang Terdalam.

Tiba-tiba dia kata.
Dia sebenarnya dah lama usya blog aku.
Dia saja je nak tanya, tengok aku bagi ke tak.

Aku dapat rasakan darah menderu ke kepala.
Malu dan... sedikit bengang.
Duh, adakah selama ini dia tahu?

Aku tanyakan semuanya padanya.
Dia kata, oho patutlah macam lain macam, tengah memilih rupanya.
Aku lantas berkata ’btw, u’re the heart number 2”

Dia terkedu aku kira.
Tanyanya, kenapa dia nombor dua…
Kataku, nombor itu sekadar nama. Aku hanya ingin highlightkan perbuatan si hari pertama ketika itu.
Namun, bila dia tanya begitu, ala-ala kecewa, membuatkan aku riang.
Jeles jugak rupanya!

Huhu

Mind you! Dia mungkin tengah baca ni. So lepas ni, komen-komen korang kenalah baik-baik je pasal beta. Kenalah puji beta melangit. Kenalah angakat bakul beta sikit. Please please! huhuhu

3 lagu kini menjadi siulanku.
Didicazli – Dambaan Cinta
Siti Nurhaliza – Cintamu
Romance – Ku Ingin Kamu

Aku hanya mampu tersenyum ketika ini.
Inilah pemula.
Harap berakhir dengan baik.
Kami bersetuju untuk rapat dahulu.
Jika ada, adalah.
Biar masa menentukan katanya.
Tapi ia masih mengujakan.

Jadi, secara rasminya aku telah memilih hati kedua di antara ketiganya.
Hati ketiga tak yah la.
Dia hanya memandangku sebagai adik.

Harapnya.
Aku akan terus tersenyum
Dan terus tersenyum...

Selama ku masih bisa bertahan...
Selama ku masih bisa bernafas...
Selama Tuhan masih mengizinkan...
Ku ingin slalu menjagamu...


:::YTBACK!!!:::

13 comments:

Rina said...

salam..

yeah! dapat jugak jd commenter first.. da lm da asyik antara yg last jek..

first things first, cingratz! hehe.. ak tau ko mesti dpt pilih yg terbaik haha.. neway, psl 'hati pertama' tu, ek eleh, patut la.. rpeny dia nak mempergunakan ko.. iskh3, sabo je la.. dlu kwn ak ada kena gak ngan org camni.. sian gak r ktorg tengok. jd mcm pemandu xbergaji lak..

=)

keep it up, k.. good luck!

aria ayumi said...

heh. takmolah puji kamal. bleh tak :p

whoever u'll choose... hati pertama, kedua, ketiga, keempat, kesepuluh... jgn lupa kite udah lah ye... :p

ahmadkamal said...

IRINA
congrats irina... jadi yang first gak ek! huhuhu....
pasal pemandu tak bergaji... ala kena gak kat aku... kawan2 umah aku ni sengal sket... masa nak naik keta menderu je datang... bila tanya pasal minyak, buat tak tahu... bile keta kotor dan mintak dibasuh... buat tak tahu... bengang aku! patutnya tau la kan... memang diorang ni tak reti budi bahasa!

DIYA
tak nak puji??? huhu, nada-nada jeles di situ! tau lah dia tak dapat lagi mat bangla yang diidamkannya tu! huhuhu...
insyaAllah takkan dilupakan... dalam probation lagi ni pown... hahaha
doakan beta ek!

Hilman Nordin said...

salam.. hmm? nak puji? hehehe.. aku da agak de mesti ada cte shade of happiness ni..

ak da bukak da, tp aku x bce dlu, ni baru bace ni. harap2, apa2 pun yg ko decide, cinta Illahi tetap yang pertama.

dan sygnye ko kat seseorang itu mesti merangkumi semuanya, terutama sekali masa depannya. sayang masa depan dia, dgn cara berlaku adil dgnnya.

membe aku hambur hadiah kat awek die, las2, bdak tu jadi materialistik. bia x kontek skalipn, tp yg pntg, no hurt done. LOL!

smpat lak aku nih.. huhu.

aria ayumi said...

yeah yeah. setuju ngan hilman. syg masa depan si dia skali. tp, hadiah pun penting gaks... kui3 :p

waaaa kamal suke ngat nyakat kite!!! udah2 le psl mat bangla tuh. tak rela tahu tak. wahaha~

zura lias said...

hehee...akak sukung kamal wat camtue kt hati pertama..pompuan camtue merosakkan nama pompuan-pompuan baik mcm akak..hahaa..sbb die kang org ingt sume pompuan camtue..

Tapi jgn terlampau tunjuk yg kite syg die..nnti dia pijak kepala kita..biar ada give n take..:D

dan akulah perempuan separa muda itu. said...

hahaha...

janji gembira sudah...

jangan nanti jalan pun terlanggar tiang sudah...
al maklum hati tengah berbunga bungaan....
hehehehehe

@LiENZ said...

Akhirnya dapat gak kenekan si hati pertama! Baik2 ckit ok..tak habis sampai situ kot..:-)

Maybe dalam tempoh probation ni, ade plak hati2 lain mengacau..so, banyak lagi la idea nak masuk dalam entry kan?

Selamat ok!

ahmadkamal said...

HILMAN
aku sokong apa yang ko cakap tu.. in fact, banyak kali gak aku fikir... ingat tak bila time biskut maree tu, aku ckp kat ko, tak yah la sekarang... kat u jumpa lagi macam2 orang... haha... aku slalu pikir la masa depan... harap yang terbaik, kita hanya merancang...
komen ko kiranya naikkan smangat aku la jugak, sbb skrang ni aku lak jarang kontek dia... ko kata, biar tak kontek, asal no hurt done kan... hahaha

KAK ZURA
saya lak, rasa sedikit bersalah la bila wat camtu.. sebab saya ni jenia tak ske nak konflik2... tapi bila pk balik apa dia buat, so rasa tu tiba2 hilang... oho best ek balas dendam utk perempuan macam akak! huhuhu

ARIA
amboi main sokong2 nampak... siap dua kali komen kat sini... sukakah entry ini? huhu... pasal mat bangla, kalau ditakdirkan, tak rela pun TERPAKSA rela... em... macam ayat @lienz lak...

NOTAKEMATIAN
takde la sampai camtu sekali... langgar tiang? heheh, tak de la... tgk orang angau giler ke... kan kita selalu terserempak... masa owg itu buat tak tahu dan berlalu je tu... hahaha... angau, tapi still have limitation k...

@LIENZ
huh? nak ada lagi ke cerita pasal hati pertama tu? tak yah la... suke ek drama2... tapi tatau la pasni, kowtnya tiba2 ada cerita... hahaha... takpe2 kamal tak perlukan cerita macam tu untuk buat entry... biar keluar entry naturally...
erk, untuk taip entry @lienz guna mesin update blog kan... eleh... macam org tak tau.... hahaha

@LiENZ said...

Wuit AK,
musti pas ni banyak lagi cite pasal organ2 lain kan.

Ha, kali ni hati..sok lusa jantung ke,paru2 ke..ha,kan dah banyak idea!

Pasai machine tu, so far tak beli lagi the REAL one. So, update blog pun pakai washing machine lagi. Tu la,ingat bleh dapat free dr AK..

ahmadkamal said...

ALIENZ
takpe gak.. sok ada paru2, limpa sume... alienz ada ke benda2 tu??? hahahaha setakat ekor kontot tak yah la...
update guna washing machine? patutla cara dia tulis macam nak membasuh orang! hahaha

DeWi said...

lagu didicazli-dambaan cinta tu... aku br donload td.. sekali aku dengar, air mata tewus meleleh2.. arghhh.. cdehy tul la lagu tu.. xpasal2 aku wt psm smbl air mata bergelinang...

ahmadkamal said...

DEWI
adeh! apa la ko ni ketinggalan kertapi zaman batu sungguh! lagutu dari taun lepas lagi aku dah dapat...
erk, jgn campurkan psm dengan air mata!! hahaha