A Turning Point

0163 – 19 Januari 2008
A Turning Point

Semalam baru update, hari ni nak update lagi!
Jangan banyak bunyik, bila tak hapdet, bising suh update!
Ni tak tau napa, aku dapat vibe untuk update.
So layankan aja!

Today, i feel a certain urge for myself, to create another turning point in the life of mine. 19 days has passing by since the new year of Masihi and approximately 12 days has passing by since the Hijr new year (I don’t really know how to count this on Hijr, it is slightly different right), I think I don’t really satisfied with the changes I made, and the life that I am living through.

So, at this point, I want to create another turning point for myself, another new start to building up myself and to be a better person in future.

The question is – why do I need another?

I have once commented on other blog about New Year. A new resolution usually made at the beginning of the year, but what happened next? In the middle of the year, it has been something to forget, and at the end of the year, we just think that the resolution can be carried to the next year to be achieved. So what is the really meaning of the resolution?

Lazimlah, kita, manusia. Sering terabai dan terleka. Suka dengan rutin. Bila sesuatu rutin sudah menjadi kebiasaan bagi kita, kita akan terleka dan membiarkan diri terbuai oleh rutin tersebut. Kita perlukan sesuatu daya, a force that can really make us moving on to the next level.

One simple example. Kalaulah tak diberi due date untuk assignment, mesti kita tak buat kan. Dan bila kita dapat rasakan tekanan untuk buat assignment tu bila esok nak antar, baru terhegeh-hegeh nak buat. Tekanan tu bagus sebenarnya. Sebab bila dalam keadaan tertekan tu, kita belajar banyak benda. Along with a question, kenapalah aku tak mulakan benda ni awal sikit, bukannya aku tak reti nak buat!

So this is another turning point for me. Biorlah dikata gilo buat turning point setiap minggu. Minggu pertama 2008, sebab new year masihi. Minggu kedua, sebab new year hijrah. Minggu ketiga ni, sebab aku gatal-gatal nak buat!

Well, kalau resultnya bagus, apa salahnya kan.

New turning point

Devotions towards God

Aku masih tak berpuas hati sebagai taraf diriku sebagai hamba. Banyak tanggungjawab yang ku rasakan terabai, banyak benda terlarang yang dilakukan. Aku perlu menjadi lebih berhemah dalam menjalani hidup aku sendiri. Aku perlu lebih banyak berfikir dalam setiap tindakan yang dilakukan. Aku perlu lebih memikirkan masa depan.

Dah hampir 22 tahun beb, takkan nak biarkan dosa asik bertambah je!

Rasa nak wat Shrinking Core Model – a method to recover catalyst yang aku blaja tu.
Catalyst ni, bila sampai masa akan berlaku ‘coking’ yang akan menyebabkan aktiviti dia menurun.
So Shrinking Core Model ni gunanya untuk recover balik aktiviti dia, by diffuse oxygen around them, burned them and make the carbon trapped in the catalyst to be removed. Amazingnya, dia removed dari luar ke dalam. Sampai ke core dan pore sume. Boleh tak kalo nak wat camtu??? Huhu

But seriously, need to make sure my responsibilities tak terabai.

I want to be more professional

In studies.

Nak studi betul2 dulu sebelum exam. Biar kefahaman selari dengan apa yang diajar oleh lecturer. Selalunya aku akan studi semua balik sebelum exam, dan selalu pergi kelas, bukan ada preparation hapa pon. So i need to change this. Tak mo lagi tergesa untuk studi menjelang final nanti.

Qatar.

Satu program antarabangsa yang perlu diberi perhatian. Selama ni aku mengambil ringan pasal ni. Memandangkan aku rasa diri dioffer kan. Bukan aku nak sangat! So, memandangkan aku pown dah dapat tempat pergi, aku kena ’bayar balik’ lah kepercayaan yang diorang berikan. Need to get my profesional tone untuk mintak sponsor dari orang. Tapi bukan macam entry semalam ek! Huhuhu

3BKB.

Aku tiba-tiba secara volunteer nak jadi pengurus untuk lawatan industri kelas aku ke tempat2 industri sekitar Malaysia. Kelas aku ni susah sikit, masing-masing buat hal sendiri je. Berbekalkan kesedaran yang ada, aku volunteer nak uruskan. Dah 3 tahun kat sini, lawatan industri tersangatlah kurang. Macam mana nak siapkan diri kerja dalam industri nanti? Syukur, aku ada back up. Cita-cita dak pompuan ni lagi menggunung, nak wat lawatan industri area Sabah dan Sarawak. This project also need to be think throughly, as this need me to focus and be professional!

Relationships

Uh? Haha!
Perlukah ini diceritakan?
Muahaha!
Perlu2. bukannya relationship to ‘that heart’ je. Relationship ngn kawan2 pon.

Kawan-kawan.

Ada yang boleh dipakai. Ada yang tak. Ada yang selalu ajak kuar, tapi from them aku dapat input. Ajak kuar, lepak kedai kopi, tapi cerita topik negara. Current issues. Tu yang aku rasa berbaloi kuar dengan diorang sebab aku dapat tahu apa yang berlaku kat dunia ni. Mahasiswa tak patut duk dalam kepompong je kan.

Housemates.

Tahlah. Bukan tak rapat, Cuma rasanya matlamat kami berbeza. Mungkin diorang rasakan masa ni masa berhibur kowt. Aku pulak, asyik nak pikirkan apa yang berlaku di masa hadapan je. Tapi, ada masanya diorang ni jugak dijadikan tempat mengadu. Bila aku perlukan hiburan, klip video, movie jepun j-pop, diorang ni yang ku cari.

”The Heart”.

Not no1. not no 2. Tarafnya sudah naik kepada ‘the’.

Aku tak mahu terbuai. Aku tak mahu membuai. Aku mahu realistik. Aku tak mahu plastik. Aku mahu walau apa yang kami rasa, kami terus majukan diri. Aku mahu menghargai rasa yang ada, dan aku mahu semuanya berlandaskan apa yang sepatutnya. Lewat kebelakangan ni, ada juga kawan aku yang cakap kat aku, yang dia cari bukan awek, tapi bini. Aku jawab kembali padanya, masing-masing ada cara. Aku suka cara ko, tapi ada part yang mungkin cara tu kurang. Jalanya sekarang, aku mahu lakukannya caraku!

***

Ni je yang mampu aku fikir buat masa sekarang. Biarlah aku tak terus terleka dengan rutin dan dunia. Biar aku terus berpijak di bumi yang nyata. Biar aku terus bangun, berdiri, melangkah dan seterusnya berlari! Kalau mampu mungkin aku mampu terbang!

Semuanya bergantung kepada diriku sendiri...

p/s – next entry – what makes Datin Seri Hajah Siti Nurhaliza, Norman KRU, Tun Mahathir Mohamed, and Dr Sheikh Muszaphar Shukor related to each other, and related to me? Will write about that if I got the ‘vibe’


:::YTBACK!!!:::

9 comments:

Hilman Nordin said...

FTC!

cis mamat ni...aku updet.. die pun updet..

tinggi plak la frequency dier nih.. cis cis.

"p/s – next entry – what makes Datin Seri Hajah Siti Nurhaliza, Norman KRU, Tun Mahathir Mohamed, and Dr Sheikh Muszaphar Shukor related to each other, and related to me? Will write about that if I got the ‘vibe’"

waiting for this one...

Noushy Syah said...

Procrastination is a bad habit though there are also good procrastination. But if you happen to procrastinate at certain phase in your life or when faced with a big difficult problem,
break the problem into parts,
and handle one part at a time!!

Always believe in your self,when there's a will, there's a hope,when there's a hope..there always a way!Every great leap forward in your life comes after you have made
a clear decision of some kind.

Wishing you all the best in your undertakings.

Rina said...

"cis mamat ni...aku updet.. die pun updet..

tinggi plak la frequency dier nih.. cis cis."

---> haha.. hilman, you said it.. =p no offence mr ak, hehe.. anyway, cam yg ak ckp dlu tu, perubahan bergantung pd diri kte.. klau kte xde drive nak berubah, mesti susah kn? hehe.. anyway, wish you all the best k..

nampakny kelmarin n semalam ramai org update la.. ;-) kamal (siap 2 post lg tu..ahaks), hilman, me, azwan, kak zura, haa, sape lg ek?

LoL..

FAIZUL said...

"Dah hampir 22 tahun beb, takkan nak biarkan dosa asik bertambah je!" tetiba panas plak badan ak nih...even dalam aircond melamapunya sejuk....hehehehe!!

zura lias said...

chaiyok..chaiyok kamal...teruskan azam-azam tu..akak pompom dari tepi tauu...nampak tak akak?pakai skirt color pink..hehehee...fightingg!!!
*Gi qatar, jgn lupe belikan akak ole-ole..:D

P/S : nampakny kelmarin n semalam ramai org update la.. ;-) kamal (siap 2 post lg tu..ahaks), hilman, me, azwan, kak zura, haa, sape lg ek? - rina

-tetibe akak rase akak dh tua dik..akak sorg je ade kakak...waaaa...

Alin said...

hallo kamal~ tq link2 my blog :D aah i'm 22 this year. kte dak utp n kte knal yusra adilah. hehehe.

eksheli slalu masok blog ni. sebab nak dgr lagu aliff aziz - ini satu kisah. aak, lagi best dari sayang sayang. suke gle!

tapi tu la, tak pnah brani nak komen :P

anyways, salam kenal juge. i've linked your blog :)

ahmadkamal said...

HILMAN
oho... update blog pown dipanggil frekuensi rupanya... baru aku tau... mmm,psl diorg tu... nanti la bila ad mood aku citer... sbb macam tak best je citer... (saja je nak wat org nanti2) hahaha

NOUSHY SYAH
thanks 4 da comment! procrastination... mmg slalu berlaku... even, so much with the turning point, dah jatuh balik prestasi sebab emosi.. guess that human.. skarang tgh try sedaya upaya utk bertahan je la... dan naikkan lagi! thanks...

IRINA
i've used google reader too! thanks 4 the intro... hurmm turning point la sgt.. mlm tu aku tensen sbb satu benda... skrg macam roller coaster, kejap naik, kejap turun... huhu!

TRUANTA
bagus la gak, ada yang terasa... haha... aku ckp tu kat diri aku la.. kalo ko terasa, lantak ko la... ye lah, mmg la kita muda kan, tapi sampai bila nak berhuha... ada masa kene setel down gak... jangan ko smyg mcm minggu orientasi lagi sudah! hehe

KAK ZURA
skirt pink??? mana??? tak nampak pown... tak cukup pendek kowt skirt tu! haha... kak zura pakai skirt ke??? en bulan tak usya ke??/ hehe... ala, lek la kak zura, muda lagi kan... baru 18 maaa! huhu

JAZLIN
thanks 4 visiting back! yusra ni. sampai utp popular... ramai gak kwn aku kat utp tu... adik aku pown kat sana... haha...
alif aziz - ini satu kisah tu mmg best kan... boleh goyang2 sket... layan!
takut nak komen? tak sangka muka comel beta ni pown ada yang takut nak komen! muahaha!
thnks linkkan Yang Terdalam ek! take care!

@LiENZ said...

AK,
JANGAN SERIUS SANGAT, SAT GI TEGANG URAT LEHER..

Yang penting tau nak buat ape..and buat.Manusia ni kengkadang banyak pikir tapi no action, ha..elakkan ni..

ahmadkamal said...

@LIENZ
tak tegang urat punya la... ini kan makhluk sengal di muka bumi ni... cuma kena seimbang la antara sengal dan serius... btol tak!