Aku.Muzik.Kamu

0163 – 22 Januari 2008
Aku.Muzik.Kamu

Kita hold dulu entry pasal Siti, Tun Mahathir, Norman dan Dr SMS.

Kalau entry pasal tu, aku perlukan connection yang kuat untuk mengupload gambar yang aku dapat. Dan aku perlu recall balik apa yang diorang dah buat kat aku. Huhuhu

Hari ni, mari kita bercakap mengenai Faizal Tahir.

Faizal Tahir? Who?

Kalo tak kenal nama ni sekarang ni, its either korang tak baca paper atau korang tak dengar radio, atau korang tak tahu apa yang berlaku dalam Malaysia kini. Tu belum aku letak nama Sharlinie (God mana lah budak ni... dengar citer modus operandi dia macam CSI, so polis kena dibekalkan dengan DVD CSI kowt... huhu) atau Lingam (aku pown tak faham sangat citer ni, sebab malas nak baca pasal korupsi nih)...

Aku lak baca pasal apa yang aku minat. So aku baca la hiburan. Pasal Faizal Tahir.

Faizal Tahir bukak baju!?

Mula-mula aku bengang gak la… my first expression
– my God Faizal! Wut hav u done! Musnahkan karier je. Orang baru nak kenal dan minat dah wat kontrobersi lagi!

Seriusly, lepas aksi slide di semi final ajl tu, ramai orang tak ske mamat nih. Cakap diorang dia nih over. Bagi aku, aku suka cara dia. Over dia bertempat. Cara dia nyanyi yang over kena dengan lagu. Dan aku enjoy kalau dia perform.

Tapi masa tu, aku baca dari tenet, bila dapat tau, aku tak leh terima. Apa guna baju ditanggal satu persatu macam stripteaser??? Mungkin dia tersilap pencaturan, urm tah lah. Semua alasan boleh diucapkan. Tapi in term of entertainment, untuk hiburan, aku tak kisah sangat. Ala, apalah sangat badan dia tu dari gambar2 yang banyak kat internet ni.

Tapi still, living in Malaysia, we cant neglect the sensitivity of nation. Malaysia memang sensitive. Dan dibesarkan dengan environment sensitive, aku sedar kenapa rakyat Malaysia melenting. Tanggal satu persatu is too much! Sebab selalunya dia gunakan trademark baling tali pinggang je. Benda ni biasa la, Letto ari tu pown baling drumstick!

Aku biarkan panas citer ni berlalu dulu.

Aku still minat muzik Faizal. Aku still layan lagu dia.

Seriusly say, lagu dalam Aku.Muzik.Kamu dia memang berkualiti. Boleh dilayan. Dan kena dengan selera aku. Memang masa cuti tu aku addicted dengan muzik dia. Sampai ringtone, msg tone aku tukar lagu dia. Sampai cmtu skali!

Dia ada produk yang bagus. Album nya sungguh berkualiti. Kena dengan selera. Collaboration with Audi Mok menyebabkan semuanya nampak best.

Tapi, semua ini tercalar dengan apa yang telah dia lakukan.

Cuma, yang aku tak faham, tindakan sesetengah pihak lepas perbuatan dia.

Dia kena banned kat 8 tv – wat keje amal selama 3 bulan, acceptable. Sebab memang telah menyebabkan 8 tv tercalar. Pastu satu2 organisasi nak mula mengambil tindakan kat dia ni.

Sampai banned dekat semua media swasta. RTM je yang aku dengar tak nak ikut banned dia. Tak tahu la plak, lepas ni apa jadi.

Dan AJL – satu pertandingan yang berprestij, dengan tiket 2 lagu, dia tak dapat sertai!

Duh!

Ni memang aku bengang gila. Sapa lagi artis kat Malaysia ni boleh bawak lagu Mahakarya Cinta macam dia? Sebabnya dari awal aku ramal lagu Mahakarya Cinta boleh menang. Tapi bila semua ni timbul, ramalan tinggal ramalan.

Korang maybe cakap, dia buat salah.

Memang dia salah. Aku akui.

Tapi, bila semua pihak macam menangguk di air keruh, macam nak promosikan organisasi sendiri bila menghukum dia, aku rasa tak wajar. Macam aku chat ngn kawan aku semalam, masing-masing macam nak tunjukkan diorang buat kerja. Sedangkan selama ni, aku tak pernah dengar pon organisasi diorang. Atau aku yang tak peka? Hurm...

Kalo kesalahan itu dia dihukum, kenapa artis yang tersebar gambar bogelnya dia internet tak dihukum sama? Kenapa kalau berlakon bukak baju tak dihukum? Kenapa satu majalah yang asyik mempamerkan wanita dan jantan-jantan baru nak naik kat tepi kolam tak dihukum sama!

Alasannya, kisah ini boleh dijadikan pengajaran.

Ya satu pengalaman pahit buat Faizal.

Urm, aku tak tahu nak taip apa lagi. Aku bukan membela Faizal, dia memang salah. Tapi hukuman dia, macam melampau je.

Pasal AJL tu, mesti dia bengang gila dan tertekan. first time masuk AJL, dua lagu pulak tu, pastu tak dapat bertanding. Sakit sakit!

Firstly – Faizal patut faham sensitiviti rakyat Malaysia
Secondly – rakyat Malaysia dah melenting dan menunjukkan ketidakpuasan hati
Thirdly – tindakan sesetengah pihak dalam menghukum ada yang tak wajar.

The underlaying basis, aku bengang lagu Mahakarya Cinta yang ada sentimental value kat aku tu, akan dipertandingkan dalam keadaan tak sempurna!!! Waaaa!


:::YTBACK!!!:::

12 comments:

:: cheezzy cheese :: said...

yup! faizal tahir is roxxx! tp dlm kata2 rox pon agak2 la kan. jgn smp lupa diri. bikin malu seyy..

i heard, there wuz sumbody who replacing him for AJL dis sunday.. hope pengganti tu hebat as faizal tahir jugak..

Alin said...

what?! he's not goin to be in ajl ke? aak, sedihnye :(

he's so talented. and his songs memang best n deserved to be juara lagu. tsk tsk, sedihnye kalo die tak masok.

i'm a huge fan of him taw. ala for me tak kesa pon kot bukak2 baju camtu. yg bukak baju tu bknnye ppuan pon. laki. hihik. supposedly no problem lah.

haih, malaysians..

i really hope this is not the end of his singing career.

Hilman Nordin said...

http://afad7.blogs.friendster.com/dchronicle_of_afad/2008/01/tidak_berbaju_b.html

FAIZUL said...

memang bodoh kan dier tuuh..opsss..sorry..tp memang x boleh blah tol siap tanggal tali pinggang..baik soh dia bogel trus..hahahaha..

tapi ak memang da lama layan album dia tuuh..since taun lepas..hehehe..lagu mestikah ada yang lain tu bg ak superb la...hahaha..

tapi still..padan muka dia..!!
*lariiiii.............

Noushy Syah said...

Hhhehehe..I definitely do not know this guy, but I coincidently saw his pic about that incidence, all I can see he looks gorgeous like Tom Welling from the Smallville..:)

Noushy Syah said...

p/s ooo new artist right? Product of reality TV show maybe?

ahmadkamal said...

KAK YAN
memang dia rock! dan memang dia kena agak2... pasal pengganti, my next entry!

JAZLIN
turut berkongsi kedukacitaan, syg kalo ini pengakhir bagi dia... harap dia bangkit... malaysian? hurm, terlalu banyak pendapat.. susah nak ikut mana satu... n i think out blog included!

HILMAN
thanks 4 tat link... baru tau bukan aku je rasa benda tu!

TRUANTA
'mestikah ada yang lain' wow! aku kurang dgr lagu tu... sbb ko aku akan mula layan lagu tu... aku asyik 'cuba' n 'kerna kamu' je... huhu

NOUSHY SYAH
gorgeous ek??? hurm... no komen.. lebih minat pada talent dia...
yup he's from reality tv... one in a million.. got second place after suki... though malam final tu, persembahan dia yang paling gempak dan diramal jadi juara... but vote, paham2 je la... cuba la try tgk youtube ke... persembahan dia kat oiam, suggested - lagu l.o.v.e ashley simpson tu!

aria ayumi said...

diya tak ikut sgt perkembangan semasa bile dok sini. diya tahu ni pun sbb membe2 yg kecoh. 1st impression, mmg tak sangka gak ah. tapi kan, masyarakat kite dok bising artis laki bukak baju, yg artis pempuan 'bukak itu ini', tak bising plak. ngok ngek tol

zura lias said...

akak mmg x setuju semangat si pejal ni nk bukak2 baju..tp akak suke semangat die..sayang kalo hancur camtue je..tp die kene pandai kawal diri le..

tp, artis2 yg kene tangkap khalwat,gie event memane separa bogel..xde lak kene...huhuhuhu..pompuan lak tu..mmg yg tu patut2 kene same mcm pejal kene..hiks..

@LiENZ said...

Kerana nila setitik, pecah susu sebelanga..
Nasib bukn faisal yang budak jawe tu..ingat die td.
Ape pun kesilapan die dah buat, yang plg penting amik pengajaran.
Die sendiri pun maybe tak duga,tapi ini satu pelajaran yang baik buat die.
Tak buat salah, camne nak tau yang betul kan?

ahmadkamal said...

DIYA
tu la kan.. ngok ngek btol... hanya bertindak ikut perasaan dan tidak adil... pertimbangan yang tak wajar....

KAK ZURA
dengar citer kak zura terkedu tgk monitor bila tgk gambar faizal tu??? hahaha... gurau ek kak...
tu la kan... hukuman yang tak menyeluruh... kalo nak kata skmm tu jaga bhgian tv je, internet ni pown leh dikatakan media gakkan sbb bg maklumat kat org... so gmbr bogel kat tenet pown kena kawal la kan... ish!

@LIENZ
cik/encik alien, peribahasa tu "kerana nila setitik, ROSAK susu sebelanga la!" bukan pecah... ada sebab nila susu boleh pecah lak... ni peribahasa bumi ek... kalau kat outerspace tatau...
btol gak kan... kena wat salah baru tau mana hadnya... tapi dia ni macam wat salah pada wrong timing je kan.. smpai tak dpt msuk ajl... sian2...

afad said...

thanx 4 da comment..
bukan i yg tulis artikel ni..
just amik org nyer..nak tulis xsempat n xde masa..
i dah bc tulisan u..
n i not very interested on dis issue actually coz there are so many more important issues to be concerned..
but i know a lot about faizal coz he is x-mirwana..
in my opinion isu ni menunjukkan betapa kelirunya masyarakat kita berkenaan moral, hukum agama, kebebasan n hak asasi manusia..
n btapa rapuh dan lemahnya penguatkuasa kita dlm menilai&menentukan sesuatu itu sebagai 1 kesalahan..
anyway..gud luck my bro..=)
if u minat pd muzik..keep it up..i minat pn minat muzik jgk..hehe..moga minat pd muzik ini mampu membawa manusia ke jalan yg lurus..
adios..