The Day When I Lost Myself

0293
29 Oktober 2008

*currently hearing all happy songs in my laptop, need a certain urge to shake all this depressions away*

Sibuk berfikir, perlu ke kisah ini diceritakan? Berfikir dan berfikir.

Dun get me wrong. There’s nothing ‘scandalous’ or ‘sensored’ in this story. But after knowing and making this thing unprivate, I seems a little bit startle when I want to type something. Maybe knowing that there are ‘people’ who are around me might be reading this.

Until at some point, I thought, what the hell. This is my blog. Thus, this is the story I want to share…

Setelah hampir 2, 3, 4 eh ke 5 hari aku rasa macam tak betul sket, aku mula merasa tertekan yang amat. Tak tahu ke mana nak dihala, tak tahu nak salahkan siapa. Tak tahu nak cerita pada siapa, adakah itu sesiapa?

Thus, I was desperate to release all this tension away. Napa tension?
Tah aku pown tatau.

Well, maybe aku tahu. Tapi biarlah wat2 tatau. Susah nak cerita. N lagi satu kalo aku mula berfikir, I tend to overthink. Thus, kita assume wat2 tatau je la ok…

3, 4 hari tak keluar dari bilik, dari rumah. Keluar pon hanya untuk ke kafe di depan rumah ni untuk makan, dan terus sambung duduk dalam bilik macam orang gila layan movie. Hasilnya, habislah 3 season How I Met Your Mother aku layan. Dan aku mula mencari cerita lain lagi untuk dihabiskan! Macam takde life pulak… tapi, ada ke?

Aku mula terfikir, sampai bila mau gini? Apa yang ko nak ni? Apa yang ko nak buat? Takkan ko nak biarkan diri ko begini selamanya?

Aku terus bangkit. Dalam otak ada macam2 plan gila. Pelbagai. Nak buat macam2 agar akhirnya aku merasa selesa.

Tapi tak pown.

Aku mua terfikir, nak ajak sapa pulak nak wat semua keje giler ini? Kalo kat rumah ada je kawan yang on call, sanggup diseret ke mana aku mau pergi. Tapi di sini? Siapa?

Aku decide untuk kuar sorang. How uncool it was.

But the plan seems perfect at that time. So off I went.

Lepas sembahyang Isyak, around 830 aku mula keluar. Arah ke mana? Biarlah Lisa dan kaki ku di pedal yang ditentukan. Dalam otak aku, takde satu tempat yang spesifik.

Aku mencari ketenangan.

Singgah di stesen minyak. Topup makanan Lisa. Jumpa seseorang.

Dia bertanya aku mahu ke mana. Aku buat acuh tak acuh menjawab. Dia tanya lagi, samada aku sorang je. Aku jawab seadanya.

Tiba2 dia ajak lepak kat my favourite place. Kedai makan yang memang telah lama aku idamkan, tapi tak boleh pergi sebab banyak keje, and well, takde sapa mau ikut sebab diowang kata mahal.

The idea seems intrigued at that time. But wrong timing brother. I got another plan.

Apa plan aku?

Tah, aku pown tak pasti.

Dia perasan aku isi minyak agak banyak malam tuh. Dia perasan muka aku agak masam, monyok, tatau nak react macam mana, n macam high. Dia sempat pesan, jangan buat mende merepek2.

Aku tersenyum sinis.

Aku dan Lisa meneruskan perjalanan. Tah mana aku berjalan, aku rasa nak belok, aku belok. Bawak selaju yang mungkin. Kat lorong tengah.

Tiba2 ada satu mercun meletup kat depan aku. Kat lorong tengah pulak tuh. Tak nampak pulak siapa baling.

Aku ambik dia sebagai amaran supaya slow down, aku pown slow down.

Perut berkeriut. Lapar.

Mengidam KFC. Berfikir di mana KFC. Di mana yang mungkin tak ramai orang dan aku boleh makan dengan tenang tanpa terserempak dengan orang2 yang aku kenal?

Tengok jam. 915.

Ah, ke ECM saja. Mesti takde orang yang aku kenal di sana.

Lagipun KFC. Sapa pergi lagi?

Masuk ECM. Lif ke KFC. Makan.

Otak aku ingin melakukan pelbagai lagi kerja gila. Amat2 gila.

Nampak kedai dvd. Berfikir samada aku cukup duit tak around rm 100++ untuk beli set DVD yang boleh membuatkan aku sambung tengok berhari2 lamanya.

Selamat DVD Friends yang aku nak takde. Kalo tak, memang aku bazirkan RM100++ di akhir semester yang sepatutnya aku simpan duit.

Sedar2 ECM nak tutup dah. Hasrat mau ke Baskin Robin untuk beli aiskrim tak tercapai.

Nampak Big Apple Donut masih buka. Masuk.

Pesan 6.

2 Alienz, 2 Say Cheese, 1 Duran Duran, 1 Almond.

Balik.

Mungkin sebab perut sudah kenyang. Mungkin sebab aku malas nak berfikir dah. Mungkin sebab kerja yang bertimbun di UMP, aku terus menuju pulang.

Semua kerja gila, idea gila untuk stay out sorang2 kat tepi pantai TC, lepak2 dekat Mc D TC, memandu ke Terengganu, ke Gebeng melihat flare flame kilang kat sana, tempah satu bilik dekat Hotel Grand Continental untuk tidur selama 2, 3 jam, tengok sunrise dekat Balok, semuanya!

Semuanya terkubur.

Yang aku tahu, sampai di UMP, aku suruh kawan aku buat Nescafe O pekat, dan kami 3 orang makan Big Apple Donut aku.

Tak pasal2 aku terbelanja kawan2 aku sebab aku tertekan.
Duh!

Dan, kesan Nescafe o pekat dan manis itu, malam itu aku tidur pukul 5 pagi! Subuh still terbangun dengan kepala berpusing, dan tido balik.

Duh, dah macam mabuk pulak.



p.s – when I am typing all these, otak aku tengah berfikir macam2 idea gila. Aku tatau kenapa kebelakangan ni jadi macam ni. Adakah sebab aku lapar? Adakah sebab aku tertekan? Adakah sebab aku banyak kerja? Adakah sebab aku perlukan cuti? Aku tak pasti.

Maybe, lepas ni, aku buat kerja2 gila itu kowt. Maybe. Aku tatau.


:::YTBACK!!!:::

7 comments:

:: Cikgu Wiween :: said...

err apekah kerja giler yg dipikir itu? tamo ajak kak ween join sama kah? agagga ;p

errr..ingat beli 6 donut Big Apple tu mau baham sengsorang. ajak 2 lagik kwn ropanye. Dak superman jambu nih nampaknya bukan saja ensem & jambu, malah baik hati juga. egegegge ;p kep c telan baper ketoi???

Aisyah said...

salam

adey.. sedey jga baca entry ko ni.. tp sengal jga ade.. mmg ahli kelab sengal la.. aku jumpa fyfy mlm td.. soklan yg ditujukan pd aku "bila mau berpoya2 lg?"
ko tlg jwb utk aku bleh?

Hilman Nordin said...

aku kalau nk pk keje gile, time lapar. and time study week. hehehe.. and all my crazy things does not involve study, even though some involve books.

tp nmpknye, aku tak lapar, jadi semakin bulat dan tak wat kerja gile.

tp kdg2, teringin juga ke MPH and Kinokuniya, nak borong satu kedai!

Liza said...

agak2 tensen lagik, blanjer ler akak pulak...hihihihi...

Princess Liyana said...

alaahai..jgn stress2..kalau stress..g la jusco ke..melantak secret recipe. Jom?;)

khairul najmi yusof said...

best ler plak pakcik dpt bersiar-siar sorg diri. teringin jugak ler buat macam pakcik. ronda2 naik kete sorg. pastu lepak satu tempat sampai muak giler....

ahmadkamal said...

WIWEEN
tak bleh... tak bleh...
*sambel geleng kepala*
owang2 tua takleh ikut... ini plan untuk muda remaja saja!
haha
dah makan kfc, kenyang la..
pewut beta kecik je!
tapi ngap 3 ketul jugak la donut tuh ngn nescafe o
sedap!

AISYAH
erm.. takde jawapan la...
ajak je la bila2...
kalo aku free aku join...

HILMAN
involves book?
well that is ur way man!
ko maken bulat?
haha...
hari tuh aku skype call ngn faeez...
dia sibuk ckp ko bulat dalam facebook remi...
aku no komen saja!
huhu

KAK LIZA
blanja akak?
mana bleh!
gaji ribu riban, kita lak kene blnja...
huhu

PRINCESS
i'm over secret recipe ok!
haha
jom? mau blanja kah?
sini mana ada jusco maa... ingat ni seremban 2 ke?

KHAIRNAJ
best mmg best
tapi kalo tak jumpa tmpt yang best, bosan...
try r buat
bila lagi?