GADOH - Kebenaran yang menyedihkan...

0398
13 June 2009


Apa ada pada perbezaan???
Kau pon tahu:
kau, aku, dia, mereka berbeza
Kita tak sama
Kita berbeza

Namun, mengapa perbezaan yang kerap kita perhatikan???
Kerana ia nampak?
Kerana ia jelas kelihatan?

Atau kerana kita yang ingin melihat perbezaan itu???

Dalam hidup aku yang singkat ini, aku banyak melihat perbezaan
Juga, aku banyak mentertawakan perbezaan
Aku juga banyak mengkelas2kan perbezaan

Bila kau berbeza begini, kau cool
Bila kau berbeza begini, kau geek
Stuff like that.

Tapi, betulkah tanggapan kita atas perbezaan tersebut?

Betulkah apa yang kita nampak mengenai sesuatu itu?


Bagus sangatkah kita untuk mengkelas2kan manusia?


Aku kerap kali mentertawakan budak geek
Bagi aku, mereka tak cool
Until, pada waktu yang lain, aku pulak dikelaskan sebagai geek
Dan baru aku tahu bagaimana ditertawakan

Begitulah kita, sistem perbezaan dan pengelasan telah lama tertanam dalam minda kita
Dan bila kita melihat sesuatu yang berbeza, kita mula rasa tidak selesa
Jalan yang mudah untuk diambil, ialah dengan mentertawakan perbezaan tersebut
Menyisihkan mereka

Mengapa tidak kita mendekati dan mengetahui kisah mereka???

***************

Eheh!
Ayat aku macam di awal2 penubuhan YT lak
Bila saat2 begini, macam best untuk mengulang kembali cara penulisan aku di sini
Saat2 begini...

Apa yang buat aku tiba2 cakap ayat2 di atas???

Semalam, aku telah menyaksikan public screening cerita Gadoh
Tak pernah dengar?
Now you hear-lah!

Cerita ini kinda cerita underground (ye ke?) yang dihasilkan oleh orang2 yang ingin membawakan isu2 untuk dipaparkan ke masyarakat.

Cerita ini tak boleh dilihat di mana2 panggung wayang, hanya makhluk2 terpilih macam aku je yang boleh lihat.
Eheh!












Ghost Season 2

Tak la, sebenarnya cerita dia macam ni.
Korang tau tak cerita Ghost kat 8tv tuh
Sejak dari season pertama, aku amat minat cerita tuh!

Dan aku amat minat watak Cheryl Samad!
Kinda wise girl that I like! =p

















Cheryl Samad as Eza

Moving on, cerita tuh dah masuk ke season 2
Dan, dalam season ni, pelbagai watak ditambahkan
Salah satunya adalah Ridzuan














Zahiril Adzim as Ridzuan

First time tengok mamat ni, aku tanya gak siapa?
Mula2 aku ingatkan dia ni adalah Iqram Dinzly

Muka dekat sama je (sekarang aku tak rasa diowang sama)
But i was wrong...




















Zahiril Adzim

Turns out that, that mamat is Zahiril Adzim
Dan aku tahu, sekarang ni dia makin popular with Merah Putih and what I heard 100 harijadi kat astro??? (aku tatau, aku takde astro)

So, aku mulalah menguggle mamat ni
Dan jumpa la blog dia
Dan jumpa la facebook dia
Dan aku perasan, nonoi pon peminat setia ni!
Haha

Dari situ, aku mula keep in touch (konon) dengan aktiviti mamat ni
Sampai la, aku ternampak satu public screening yang free, yang boleh dilihat
Free, sapa tak nak???

Thus, aku tempah tiket aku melalui emel
Just like that!
























Gadoh Free Screening

But, untuk 1st screening, aku tak dapat pegi
Sebab dah penuh
The organiser kindly kept my emel add

And when the second screening was commencing, they emailed me asking whether I want the tickets or not
Aku pon apa lagi, terus tempah 4!

Semalam aku pon pergi ke sana, melihat sendiri filem tersebut
Dan, ia banyak membuat aku berfikir
Maklumlah, cuti2 ni, aku amaaaat kurang berfikir
Thus, semalam was a great experience

Cerita dia, aku pon tahu nak explain macam mana
But it was good
The plot, i think simple je

But the ‘pemikiran’ that the story bawakkan, amat besar
Dan jelas nyata
Sehingga yang menonton dapat rasakan apa yang ingin disampaikan

Ia sebenarnya realiti
Realiti begini, boleh dilihat di mana2
But not in wayang biasa
Sebab isu dia amat sensitif

Kisah perkauman.

Bagi aku, untuk membicarakan topic ini, aku tak mampu
Bak kata penulisnya semalam, kalau diekstremkan lagi, mungkin dia di bawah ISA
But, this is the kind of reality that we should watch and realize
















Gadoh

Aku tak la bijak sangat nak katakan macam mana cerita dia
Aku takut terkontroversi mana2
So, di sini, aku hanya mampu promotekan korang supaya tempah tiket sendiri, dan pergi menonton
Dengarnya akan ada public screening yang lain lagi

Pergi menonton, tolong buka minda anda
Jangan fikirkan kepentingan
Tapi fikirkan realiti
Dan bagaimana cara mengatasi

Bagus juga semalam, pemikiran aku berputar
And the production was kind enough to make a discussion afterwards
Banyak pandangan dari rakyat jelata yang kami dengar semalam

Aku pon ada pandangan
Tapi tak pandai lak menyusun dengan kata2
Hence, ayat2 kat atas tuh
Huhu

Btw, sempat gak snap gambar ZA nak bagi Nonoi jeles
Sekali tak jelas lak, sebab tangkap dari jauh
Nak tangkap dekat2, malu!
So, tak de gambar lah ye Nonoi...

Aku tak tahu nak akhirkan entri ni macam mana
Tengok, macam ni lah kalau aku dah berfikir
Tak boleh berhenti
Meraban je

Ok2 bersurai!
























Aku soh korang bersurai, tuh hapa lagi duk sini tuh???
Bersurai!!! Nak gadoh kaa???





p.s – the title for this post, aku cilok dari status facebook Mar yang amat terkesan dengan movie semalam. Siap kami pon ber-GADOH dalam kereta menegakkan pandangan memasing!!!

p.s – kita tak bodoh kan. Kita mampu berfikir sendiri.

p.s - the last pic is from ZA personal facebook.



:::YTBACK!!!:::

9 comments:

Alin said...

lain lah zahiril ni dengan iqram dinzly. iqram tu handsome kot hehe. no offence zahiril's fans. tapi zahiril ni memang berbakat la berlakon. dia ada berlakon filem kami, watak yang jual dadah kat lynn (liyana jasmay) tu. cerekarama last week pon dia ada berlakon jugak. tajuk cerekarama tu abam, sempena hari bapa. tak tau la ko tengok ke tak.

aaa macam best je gadoh ni. bukan nak ajak aku pergi tengok. haha.

ungufaiza said...

pnjang nyer kamal oit...best ke x??..ak xnk tgok la..ak nk LI dlu..hehehe..selamat2 yerk..~

Azly_Zackry said...

oh Gosh!!

ko mmg wat entry nk gaduh ngn aku ni...
tunggu....

Liza said...

Amboi adik akak, dah makin expert buat movie review yer

n0n0i♥a'n'l said...

Hehe..apsal nama Noi ada ni? HAHAHA..
Tak dapat nak pegi coz takde transport. Takpe lah =p

Memang peminat setia pon.
Thanks for the review!

n0n0i♥a'n'l said...

And..lagi satu.
Thanks sebab nak bagi jeles. Know what, kawan Noi pun buat entry special nak bagi Noi jeles.. and I do!
Korang memang jahat! bwekkk!!

zura lias said...

zahiril nie antara artis yg akak rase pandai..hihiihiih...tp arie tu die marah orang labelkan dia muka indon..ehh..bukann..die marah orang anggap buruh indon tu manusia kelas bawahan...manyak artis skarang yg akak rase pandai n mmg ade art dalam diri..erra pajirot x termasuk ye...hahahhahaha..sorry fans erra pajirott...

n0n0i♥a'n'l said...

And who the hell is erra pajirot??
Tak kenal..tak kenal!!!

Joey said...

aha..memang tak sangka..

I do love Ghost...(sekarang tengah nak end....)..from the mysterious opening to that haunting sondtrack..

Cheryl Samad punya character kind of remind me of Melinda Gordon in Ghost Whisperer(which is another show that I like)

Anyway, difference is key point of human.
Takde difference, dunia hambar. Takde benda untuk digelak...Or worst..untuk diumpat (opss)

And God makes us differences because that He wants all of us to mix around(yang ni dalam AL-Quran ..surah apa tatau...lupa)

Sometimes differences embrace individuality, and built the personality :)

imagime kalau semua geek mcm kamal, (opss) ...tak best kan? You wouldn't feel so special anymore

same thing if semua orang sengal macam joey, mestila spotlight i larik kan?