Gunung Ledang Mind-Field Journey

0088 – 01 May 2007

Pro-entri

Beta kembali berbunyi. Dengan sengal-sengal di badan yang menyakitkan, beta perahkan idea untuk menulis something untuk semua.

Firstly, thanks kepada semua yang mendoakan kesejahteraan beta di Gunung Ledang. Really appreaciate it!

Walaupun hasrat beta bertemu Puteri Gunung Ledang tidak kesampaian, tapi akhirnya puncaknya dapat beta tawan! Memang tak tergambar rasanya. Macam mimpi pun ada.

Dan untuk memulakan, aku memang terasa kerdil gila sepanjang perjalanan mendaki gunung itu. Banyak sangat peluang untuk aku mati di sana, tapi alhamdulillah aku selamat. Rombongan kami pun selamat tanpa ada sebarang gangguan. Alhamdulillah.

Dan baca tak paper hari ni? Ada 23 pelatih plkn tengah terperangkap di sana. Sesat. Aku doakan mereka selamat. Dan bersyukur aku telah selamat pulang.

Gunung Ledang Mind-Field Journey

We set off for the program at 8 o clock 28 april 2007. dengan kepala yang berserabut, aku ke sana. Ye la, sebelum pergi macam-macam perlu difikirkan.

First, aku kena collect semua barang-barang aku untuk dimasukkan ke dalam kotak, untuk dibawa pulang, atau disimpan di sini. Bila mengems, banyaknya barang-barang aku! Macam aku bawak rumah ke mari!

Secondly, aku kena kemas untuk ke Ledang. Beli macam-macam, coklat, makanan, torchlight, banyak gak la abis duit. Tapi takpe, demi pengalaman. At least lepas ni, aku boleh cerita kat orang aku pernah tawan Ledang.

Thirdly, aku kena fikir nak letak mana kereta aku supaya selamat. Last2 aku letak kat pondok guard, dengan stereng lock, gear lock, dan macam-macam lagi lah. Keselamatan. Tak nak pulak nanti bapak aku cakap aku tak reti jaga kereta pulak!

Kereta pun tengah mengalami zaman perit. Kesian dia. Macam-macam aku isi dalam dia untuk angkut ke sana ke mari untuk berpindah. Maybe itu masa yang sesuai untuk dia berehat.

Dan sepanjang perjalanan ke sana, aku tidur sepuasnya. Yelah nak guna tenaga banyak-banyak kan. Ingat gunung tu rendah?

Lagipun malam sebelumnya aku sibuk mengemas, memikir strategi macam mana aku nak muatkan semua barang untuk dibawa ke atas. Semua kena dimasukkan ke dalam beg, dan aku buntu bila tengok barang banyak sangat. One thing about Kamal, aku memang tak pandai nak mengemas beg! Mesti aku nak masukkan semua benda dan akhirnya barang tu tak guna. Dari semashur lagi aku begini1 hehe

Moving on...

With buddies at Checkpoint 1

Sampai di sana dalam pukul 11. Taklimat, bla bla bla dari renjer bertugas. Bahagi-bahagi barang lagi untuk dibawa ke atas. Masa ni aku menyorok, sebab beg aku memang dah full gila!

Set off naik atas. Aku mula kawal pernafasan. Tak nak pancit di atas sana.

Sampai di check point pertama. Rehat. Ambil air sungai dibuat minum. Snap-snap mana patut. Dan jalan lagi.

Seriously say, dekat check point pertama ni (kolam ayer panas), aku tak sangka la Ledang ni tinggi ya amat! Aku ingat biasa-biasa je. Ala macam jungle trekking dulu-dulu. Aku kan selalu gak g camping.

And seeing myself as a lasak person, maybe at first orang ingat aku ni nampak lembik. Tapi I have proved to them, macam-macam aku dah buat. So good for me lah. Pandangan luaran tak semestinya betul kan.

Naik ke atas, lalu 2 3 checkpoint lagi. Rehat, makan coklat. Thye best coklat untuk camping kan, Cloud 9! Sebab kalo ko sumbat macam mana pun, coklat tu tak hancur, sebab lembik kan. Pastu rasa dia sedap lagi.

So bawak la Cloud 9 kalau nak g mana-mana.

Bersengal dalam menuju ke puncak!

Masa ni, adalah kakak ni macam lambat-lambat jalan. Aku kesian, aku tunggu la. Kakak tu pun rapat dengan aku. Dia suruh aku naik dulu. Aku cakap kat dia, nanti kang semua orang lepas dia, lepas tu dia sesat. So aku stay la ngan dia.

Dia pulak, rasa bersalah mungkin, teruskan perjalanan dengan susah payah. Dia kata tak nak susahkan aku. Lek la kak!

Sampai satu ketika, tengok-tengok aku dah terpisah dengan grup di depan. Memang kabut gak la aku. Aku kiranya jadi lead dekat group belakang ni.

Jalan ikut intuisi je. Jalan je mana-mana. Tu yang aku cakap, banyak gila peluang untuk aku mati. Jalan yang curam, berbelit, in fact kat satu kawasan berbatu tu, aku dah terjatuh sikit dah. Selamat aku melutut. Kalau tak, bye bye kamal. Memang curam gila.

So aku jalan slow-slow la.

Apa yang dapat diperhatikan masa mendaki macam ni, personaliti setiap orang. Ada yang kuat, tak hiraukan orang lain, laju je ke atas, sebab nak jadi yang first sampai. Ada yang lemah, lambat-lambat, try slow-slow daki puncak. Ada yang so-so, tak la kuat sangat, tak lah lemah, tapi tunggu orang lain. Mana pilhan anda?

Aku yang so-so la tu! Hehe

Sebab masa ni bengang jugak aku, ada yang pentingkan diri sendiri, sedangkan ada yang tak berdaya nak mendaki. Aim nya nak cepat sampai. Suka ti lah! Pengalaman..

Sampai ke check point di mana kami akan berkhemah. Dirikan khemah, dan masak. Yang bestnya, program ni di bawah satu syarikat motivasi milik mak bapak kawan aku. So mak bapak dia ikut sekali la.

Kuatnya mak cik tu! Umur nak dekat 50 pun boleh daki ke atas!

So bila kat atas tu dia lah centralised kan bahagian masakan. Grup aku masak nasi je.

One thing bila nak hidupkan api, duh sengal betul! 3 hari kat sana, takde pun api yang betul-betul berjaya grup kami hidupkan. Apa taknya, bila dah ada sikit je, banyak lak tangan mengacau. So, api tu pun padam balik. Aku bengang je.

Last-last guna gas jugak. Awal-awal memang tak nak guna, nak survivor sikit, tapi dah lambat, so masak je la guna gas.

Makan, rehat, sembahyang, tidur awal. Sebab esoknya pukul 7 lagi nak kena tolak ke atas.

Menuju puncak!

Esoknya, bangun awal, pergi sungai, mandi sikit-sikit, packing, naik ke atas. Rupanya perjalanan dari bawah ke camp site aku tu baru satu pertiga dari perjalanan ke puncak! Memang la sakit.

Tapi jalan slow-slow gak. Aku insist gak grup kitorang gerak dalam grup, walau ada yang nak naik laju. Jalan slow,slow, check point demi checkpoint.

Mendaki batu dalam gua... boleh posing lagi tu! hehe

Ledang cover album...

Di kawasan bonsai..

Naik batu tu, redah selut ni, pegang akar tu, tarik akar ni, last-last budak perempuan belakang aku grab belakang aku! Hehe. Tak tau la dia memang berniat ke tak, tapi aku buat selamba je. Huhu.

Taekwon-do buddies @ kawasan bonsai...

Naik, snappy gambar sikit. Akhirnya sampai jugak ke puncak! Setelah dari pukul 7 hingga pukul 1230 baru sampai atas. Bayangkanlah betapa penatnya. Rasa tak nak turun dah!

Melayan perasaan di puncak...

Huhuhu..

Tak tergambarnya perasaan, setelah jauh berjalan, akhirnya aku sampai juga di puncak. Hawa sejuk, mendamaikan, awan-awan bergulung. Best je. Damai dirasa.

Permandangan puncak

Permandangan puncak lagi...

Makan di atas. Snap gambar banyak-banyak. Sengal-sengal kan gambar. Then, baru aku nak tidur, dah disuruh turun.

Proses penurunan...

Masa turun ni, seperti biasa aku pilih yang last sekali. Sebab ada yang turun laju je, lompat sana, lompat sini. Yang aku pulak lagi suka naik dari turun, sebab bila turun, tapak kaki aku mudah sakit.

Dah sampai checkpoint demi checkpoint, sampai yang terakhir tu, ambil masa lama sikit. Aku rasa kitorang disesatkan sekejap kowt. Tah la. Sebabnya, renjer tu berapa kali berhenti, lepas tu tanda pokok yang dilalui. Mungkin sebab mulut cabul masing-masing.

Yelah, nak hilangkan penat, aku mulalah bising, tapi takdelah mencarut bagai. Aku nyanyi-nyanyi je. Kawan aku pun sengal sambung. Macam-macam lagu lah dinyanyikan. Mungkin sebab tu kitorang sesat sekejap.

Sampai-sampai, diorang dah mandi berendam dalam air dah!

Air sungai di puncak memang best! Bersih! Segar je. Banyak ikan pulak tu.

Masa ni lah aku hargai kurniaan Tuhan. Cuba bayangkan air yang mengalir dari atas, ke bawah, biar macam-macam yang diletakkan di dalam air di bahagian atas, kat bawah bersih je lagi.

Aku banyak kali gak main ’lepas’ je dalam air. Mandi bersabun dalam air. Tapi sekejap je, semua tu bagaikan dineutralkan oleh air yang banyak. Memang tinggi ciptaanNYA!

Dah sampai khemah, lepak, aktiviti malam sikit, then tidur.

Balik dah...

Sampai hari balik. Kemas semua tempat. Dan bertolak turun. Tak sangaka gunung Ledang dah ku tawan! Dengan susah payah ke bawah, kaki sakit-sakit, sampai juga ke destinasi.

Rasa gembira sangat. Sebab walaupun penat, aku dah berjaya melakukan sesuatu!

Post-entri

Dan di sini, dalam kesengalan badan yang melampau, kepala separa pening, nak demam pun ada, aku try update blog. Sori la kalo bahas tunggang langgang, aku pening ni.

Ko jangan nak banyak ceghite... eden update pun dah kira bagus! Hehe

Thanks guys!

Signing out...

:::YTBACK!!!:::

teddybearhijo \\(^^)"// said...

salam...
yeah! gud, mendengar kata... ahaha... ske2!
hum...

besedia incik kamal, teddy mao tawan blog anda lak...

1st~tak bace paper n xtgk berita, so kamo pemberitanya AND... whoa! syukur kamo salamat! kalu x, xmendapatla nak komen disini owk?

2nd~kemas beg? hey, samelah! me plg2 3 kali brg kua masok! siot ke xsiot... cume aritu aja sekali kemas, da tedesak tamoh susun2, men sumbat, jadilah berbeg2 sampe mintak mama bawakkan beg lagik! [kalu still kemas 3 kali, alamat mama membebel2 la gamaknya, xsiap2 kemas... ughuu~]naseb skali, mase nak masok UM tu, ampir setiap beg kemas 3 kali! mmg saket ati pon, tp tulah, xsedar pon, skali tgk2, da 3kali kua masok brg, yg teakhir siap kata, ni kalu xgag, ak0 biau ko anti... ehehe... (==)"

3rd~hey cloud9! hum, act sumone yg kiter pggl cikgu pon pnah kate makanan or cokolat plg nikmat dibawa time lasak2 adalah ito! HUHUU... senang, bukak,sumbat, kunyah2 n nikmati sambel bejalan2 mendaki owk... wah, wendunya!!! (o.0)"

4th~ ahhah! yup, truly, cikgu tu gag ada berkata, kalu nak tgk karakter manusia sebenar... adalah mase mendaki... secun mane gurl tu, leyh nampak kehuduhan perangai mereka masa itu... semacho mana boy tu, leyh nampak sebuwuk mana perangai mereka! act, there's lots of ting kiter leyh dapat dr MENDAKI! wah, wendu lagik!!! adoi! ('<>')"

5th~ whoa!

"Naik batu tu, redah selut ni, pegang akar tu, tarik akar ni, last-last budak perempuan belakang aku grab belakang aku! Hehe. "

hum pok cik kamal, kata ja la kamo ske... ughuu~

6th~heheh, me pon xske time tuwun,susah kawal diri, kalu jato, mmg akan jato la... wat saket kaki aja... n xbesh... n hey, wajinnya begambo! ohoho...

7th~ hum, bagos, even sengal2, tp update, thanx! n... mmg sangat tewok tol menaip... manyak urop2 ditelan anda... [kiter pon sama, cek 2-3 kali, bab tau otak ta cukop waras ngat... ughuu~]

huhuu...
thanx pok cik...
n hoi2, kamo owg apo deh? nogori ka mlakau ka?
hihii...

(^^)"

aisyah said...

kamal...
i x sengaja la pgang blakang u...
ko ni.. tu pon nk ltak dlm blog..
ces..
anyway.. it was a nice experience..
n dari situ aku dpt tau ko xreti buat api.. hahahah!! n dari situ aku blajar, aku kn fokus bila memasak.. huhu!!

Irina said...

Salam..
Hehe.. Bestnye dgr pengalaman org naik Gunung Ledang.. Nasib baik x jmpe Puteri Gunung Ledang, kalo tidak...

Ahaks.. Pape pun, congrats on a successful expedition!! Hehe.. Yg pnting korg selamat pegi & selamat balik.. =)

Anonymous said...

hihihi...
kamal, fyi my mum bkn nak 50 dah...she's almost 60 years old! thn nie she's gonna be 58..heh...