PSM - Calibration Curve

0342
06 Januari 2009

Hari ini. sedikit kepenatan dengan tugas
Bangun dari subuh, tidak tidur sampai la ke petang
An achievement!
Kalo tak, menjelang tengah hari, itu tilam puaka akan memanggilku

Mungkin sebab kepala tengah dibebani dengan macam2 tanggungjawab
Thus, menyegarkan mata…


































Makmal Kejuruteraan Kimia dan Sumber Asli, UMP
Entrance 4
Napa tutup???
Ni masa cuti hari tuh
Aku tengah nunggu orang di dalam bukakkan pintu


Lepas subuh, terus sarapan sikit, mengedit lagi resume yang hampir 3 hari aku buat
Ada je aku tak puas hati!!!

Kemudian, pukul 10 pagi ke library baru UMP, ada discussion Plant Design
Buat pembahagian tugas, ada presentation kene buat pada 4hb Feb

Nampak gayanya tak balik la aku cuti raya cina ni…
Tak dapat la tengok PGLM!
Unless, all the work can be done before that
But, fat chance!

Pukul 12 – 1, menghabiskan kelas PME untuk minggu ini
Eh, menghabiskan kelas untuk minggu ini la…
Minggu ini takde kelas dah!
Haha





























Parking Lot
Kelihatan dari situ, bangunan baru UMP
Fakulti Kimia, Pusat Bahasa, dan Awam pindah ke situ
Termasuklah Library baru, Kompleks Sukan dll
Tak merasa la kowang senior2ku - chot dan kamal! =p


Balik bilik, merancang dan merangka eksperimen pertama PSM berkenaan dengan standard curve of BSA
Standard curve atau calibration curve, basically digunakan sebagai rujukan bila aku buat eksperimen nanti

Disebabkan aku guna benda yang standard, iaitu BSA (bovine serum albumine), lepas tuh aku dilute kan, tambah macam2 bahan kimia, kemudian aku detect optical density (OD) menggunakan UV Vis Spectrometer
Dari proses ini, aku akan dapat satu graf yang standard, yang akan aku plot guna Excel















Nak masuk clean room, kene masuk blower room dulu tau
Kat sini la ko akan di blow oleh angin, untuk hilangkan debu2 di badan mu!!! haha

Lab ada di sebelah sana blower room ini...

So, lepas ni, aku akan runkan air soya through satu alat ni, namanya KVICK Crossflow Filtration, collect protein dari air soya tuh through numerous transmembrane pressure (TMP), tambah macam2 bahan kimia mcm di atas, detect OD, dan aku akan comparekan dengan graf yang aku dapat tadi

Maknanya, dari graf tuh dan maklumat OD yang baru ni, aku leh tau la berapa banyak protein dalam itu air soya…

Bahan2 kimia yang digunakan – Folin, Lowry dan macam2 lagi…


































Reagent B of Lowry (cantik lak kaler2 nih!)
Reagent A & B of Lowry, prepared to be refrigerated


Gitulah kisahnya…

Air soya ni pulak, aku akan gunakan dua jenis air soya
Satu dari commercial punya, aku pilih Yeo’s SoyRICH
Yang kedua, yang tradisional punya

Asalnya mau membuat sendri air soyanya
Tapi rasa macam tak termampu je, dan dah lah storage tak cukup
Aku memerlukan lebeh kurang 30 L ++ air soya
Thus, nanti mau g pasar malam, mau tempah je kat mana2 makcik yang jual air soya tuh

Banyak juga air soya akan dibazirkan untuk eksperimen ni
30 L ++, satu kotak RM 3.80 tuh 1 L, nak dekat RM 120 ringgit aku kene beli air soya!
Tu belum masuk yang tradisional lagi, hari khamis ni baru nak berunding ngan makcik itu

So far, eksperimen tadi ok la
Walau ada la sket tak puas hati
Tengok la, kalo ada masa, aku ulang balik
Untuk dapatkan calibration curve yang lagi reliable















Ni borang tempah alatan ek...

Satu je hampes kalo buat eksperimen tiada perancangan!
Enough talk about that, malas fikirkan pasal orang lain yang tatau merancang

Balik eksperimen tadi, around 6 pm, aku lunyai giler
Selalunya badan ni kan terbiasa dengan tido yang melampau!
So, sembahyang asar, rehat lepak2, sembahyang maghrib, g makan sat
Dan aku terus tertido sampai la pukul 11

Ni bangun pon mamai2, tah mana aura datang mau menaip tah
Thus, this entry…


p.s - semua gambar2 di atas adalah gambar lama, masa cuti hari tuh
tadi busy sangat, tak sempat menangkap gambar!



:::YTBACK!!!:::

16 comments:

chotz said...

pergh!! sume dah pindah ke even library?? nnti aku dtg mase konvo sure menggagau la nk carik faculty.. hehehe!!

aku rindu gilerrr ngn UMP... wakakakak!!!

ahmadkamal said...

CHOT
yerp chot oiii
library besar giler babas
ada 2 tingkat
siap ada bilik bacaan 24 jam lagi
*orang yang baca kita cakap cmni, mesti cakap kita jakun kan*
basically, yang aku nampak ada 5 bangunan baru
1 - fakulti2 (kimia, pusat bahasa, awam)
2 - canseleri (attached to fakulti)
3 - makmal awam (sbelah blok w)
4 - library
5 - kompleks sukan
wah, jadi tourist guide lak aku ni....

Azly_Zackry said...

best2...
tp aku rase library aku lg besar...
mmg jakun pon...huhu
aku tau sume radas dan reagent ituu...
wat calibration curve payah siot nak reliable,percise n accurate..haha
pepun..gud luck..all da best main ngan chemical rgnt..carefull..takut aku x kenal ko plak nnt..
ermm...nmpk cam kena blk sorang2 r raye cine nnt...aduh

Mrs Taj said...

wahh..mesti debu penuh bertaburan atas lantai bila AK msk dlm blower room tu kn? hahahaha terus jadik kepam bilik itu!!!!!!!!!!!

theorangelily said...

arghhh..ko ckp pasal OD, protein..aku benci buat mende ader kaitan ngan protein.
lab biochem dulu aku ikut je manual dan lab report stok copy dan edit2 org len punye aje. tp hasilnye membanggakan, A-
muakakakakakakaka

fezarena said...

ko promote sekolah ko yerkkkk...:p

Liza said...

this entry is too intelligent for me...trus rasa very old sebab dah lama left the uni years..

Princess Liyana said...

tilam puaka?ceh!salahkan tilam plak..salahkan diri sendiri je..uhuhu;)

p/s: hrni tak tido ?? ;P

Alin said...

haha kita punya final year project macam lebih kurang sama je. both involve protein. hiks. tapi aku takyah pergi lab. aku simulation je hihi.

amberhunn said...

:)

ahmadkamal said...

AZLY
haha
tu la pasal
men chemical tak reti mau tgk msds kan...
so far ok lagi kan aku ni.. ko kenal lagi kan???
haha
erm.. pasal cny tuh.. ye kowt ko kene balik nek bas... huhu

MRSTAJ
HAHa
hampes je
tula
debu2 itu pown mesti sedih je meninggalkan beta yang hensem kacak bergaya ini...
sian debu2 itu!
haha

ORANGELILY
nak wat cmna.. dah nama aku chem eng (biotek).. kene la buat
aku rasa sume psm ada deal ngn mende2 gitu
kcuali la buat simulation kan...

AYUSOLO
kalo kita pomot, sapa lagi???
hahaha

KAK LIZA
huhu takpe la kak liza
at least kak liza dah berpengalaman mau keje2 ni...
nanti bleh la mintak pengalaman itu untuk dikongsi... =p

PRINCESS
haha
salahkan la tilam atau mende2 len
baru kita rasa tak bersalah! haha
hari ni tido sat je pown... =p

JAZLIN
simulation tak feel la weh.. haha
but ko mesti akan terer bab2 kom ni...
nanti leh la ko ajar aku lak!

AMBERHUNN
=p

azie said...

kimia membuatkan aku teringat cikgu salmah yang suka mencubit aku gara2 gagal menghafal persamaan2 dlm kimia:-P

Mrs Taj said...

haktuih..hencem konon!!!! azim lagik hencem

ChesterChaz said...

ahaha.. aku suke blower room tuh.. berangan ke bulan bile dok dalam tuh..penah dulu sumbat 5org dalam tuh.. ahahaha.. rindu UMP.. huuu..

waaa.. sumer dh pindah yek.. bestnye korang leh merase.. xpe2 abg2 alumni leh je merase nnt.. :P rindu UMP.. huuu..

bestnye PSM ko.. kalo haus2 leh arr minum soya kan.. soya cincau xde ke? hahaha.. PSM aku dulu aku dok lab 3hari je.. snang kn experimen aku.. haha.. rindu UMP.. huuuu..

Universiti Malaysia Pahang.The Best Uni Ever.. (yelaa.. dh U ni je yg aku masuk.. hehehe)

ahmadkamal said...

AZIE
kimia memang banyak membangkitkan memori!
=p

MRS TAJ
ish!
obses ngn anak sndri!
hahaha

KAMAL
hahaha
3 kali 'rindu UMP' disebut!
exp aku maybe 2 minggu kowt
tuh bergantung gak
sbenarnya cepat je bleh siap
but tak faham sangat ngan alat lagi
so lagging sket
yerp... walau buruk bagaimana pown keadaan, ini je la uni yang kita masuk kan kamal...
kira ok la tuh, best pe!

Joey said...

dulu aku time internship ada buat air soya...
really!!!

kena kisar, tapis, masak...


sedap juga hasil tangan sendiri...wakakaka

opsss..ampun...aku citer pasal air soya plak...