Kosong

0308
14 November 2008

Aku telah keluar dari peperiksaan terakhirku untuk semester ini pada jam 11 pagi tadi.

Walaupun waktu yang diberikan adalah 3 jam - sepatutnya aku berakhir pada jam 12 - aku sengaja keluar lebih awal, lantaran melihatkan kawan-kawan yang keluar awal, dan keberadaanku di dalam bilik exam itu tidak akan membawa apa-apa perubahan kepada skema jawapan aku.

So, I decided to take off early.

Bukankah di waktu inilah aku patut merasa lega setelah tamatnya semua paper?
Bukankah di waktu ini, aku patut merasa merdeka, melompat2 kegirangan bagaikan kanak-kanak tak betul, sebab aku sudah bebas dari cengkaman peperiksaan yang sekian lama membelenggu?
Bukankah inilah masanya aku sedikit tersenyum dan mempunyai masa untuk diri sendiri?

Apa yang aku rasa?

Nothing. Nothing at all.

Aku merasa kosong. Bagaikan tiada apa-apa. Kosong.

Rasa ini pernah aku rasakan dulu, selepas sahaja SPM, di waktu aku menghabiskan masa hanya di rumah, cuti yang amat panjang tanpa membuat apa-apa untuk meningkatkan produktiviti.
Aku hanya tidur, memandang ke siling, tidur kembali, turun makan, tidur kembali, mendengar lagu, berkhayal di dalamnya, dan not to mention menjadi sedikit gila menelefon radio di kala pagi2 buta semata-mata kerana aku merasa bosan.

Teramat kosong aku rasakan waktu itu, sehingga aku terasa aku tiada upaya menghadapi dan mengharungi dunia.

Rasa ini seringkali menemani aku ketika aku cuti yang agak tak berapa panjang, di mana aku di rumah, tidur, memandang ke siling, tidur kembali, turun makan, tidur kembali, mendengar lagu, berkhayal di dalamnya, dan ya! ianya semuanya adalah repetitif untuk segala cuti dan masa senggang yang pernah aku ada.

Rasa itu pernah mengiringi bila aku secara agak jayanya menjayakan program besar universiti, yang mana aku memegang jawatan yang agak tinggi, dan aku telah mengharung pelbagai masalah, sehingga bila tamatnya program itu, aku memandang sekeliling, dan yang aku rasakan, adalah kosong.

Semuanya kosong. Kosong.

Mungkin, aku memang memerlukan kerja dan tanggungjawab untuk memberikan hidup aku makna. Hanya kerja dan tanggungjawablah menjadi daya penggerak bagi aku kini. Tanpa mereka, aku hanyalah satu jasad yang kosong tanpa apa-apa daya untuk mengubah dunia.

Aku bukanlah sapa-sapa. Aku tak mampu mengubah dunia.
Kerja dan tanggungjawab yang menggerakkan aku selama ini.
Darinya aku bersosial, aku membahagikan masa, aku belajar buat sesuatu.
Tanpa mereka, aku kosong.

Aku bukannya ada tanggungjawab kepada insan lain, kerana setelah sekian lama, sekian kali mencuba, ianya kerap kali kembali kepada rasa kosong.

Kosong. Kosong. Dan kosong.

Hurm, maybe this is just another Kamal in action.
I better off to get some sleep.

Maybe my physical, mental and emotional has been constantly challenge, until at this point, when nothingness approaching, they become paralyzed and numb.

And actually I tried to sleep, but I cant.
These words for this entry keep popping in my head.

I just to get those words out, thus, I switched on back my laptop, and pour all these out.
Damn, I wish a device where I can update my blog without typing!

Sebelum tido, dua ayat bermain2 di minda aku:

“Aku bukan siapa2”
“Bila rasaku ini rasamu”

Hurm.
LAME!!!


p.s - entri ini dikembangkan dari satu ayat, and for me, only that sentence matters!



:::YTBACK!!!:::

13 comments:

DeWi said...

aku pena rasa gneh gak.. bler aku x de keje.....

aku rs d umur bgini... kter perlu kerja.. tuk pnuh kn masa yang senggang...

bg yg single ittew perlu.. tp bg yang couple2... mungkin... mreka perlu byk masa senggang... bwu mreka bole mesra2...

kalo bg single.. masa senggang ittew, adoiyhhh!!! parahh! nk pnuh kn ngn ape????

Hilman Nordin said...

oh. aku terbalik
exam week + study week = kosong
other weeks = full

syoknye exam!

2 ayat tu tajuk post baru ya?

Princess Liyana said...

dahla..dh sudh exam tu dukla diam2..

g jalan2ke..g pantai ke..g shopping2 ke..eeee

hehe..tak sbr nk abeskan lagi st sem ni..huh...chayo2 tuanku!

azie said...

betul..memang akan rasa kosong. sebelum exam, ghairah nak rehat tu meluap2, tapi sebab dah terbiasa buat sesuatu, bila terlalu relax, kita jadi restless. tak senang duduk.

lumrah.

p/s: jom join mercy,keh keh keh

:: Cikgu Wiween :: said...

tade rase ape2?? kosong aje?? haih..xkan x lega kot exam suda abis? pelik dak superman jambu nih.. agagga ;p

err..bile mau praktikal di PD nih?? :P

Zaheera said...

AK.. u should be happy, after all the hard work... So, balik KL dulu.. pastu ko, aku n Azly buat la ape2 planning yg kite rase kan berfaedah.. setakat ni aku ada satu idea.. balik dulu baru aku cerite ape plan nye.. yg pasti ni aktiviti tak membuang mase la...

Alin said...

chill la weh.

dah ko duduk rumah je memang la ko rasa kosong. better ko gi buat charity work ke, jalan-jalan cari makan ke, pastu ko blog kat sini. hee. so mesti fun, kan.

Liza said...

Akak nie pun masa tgh buat keje rasa kosong gak...buhsan!!!

Diana said...

kosong o.o
aduh cam membawa maksud buhsan je>.<"
kn kn..
ngeeee samela kite buhsan je memanjang xde noktah >.<"!!!
hi5 la bro^o^

IamYonna said...

lepas keje nnt,
ko akan rindu KOSONG ni :)

kene cepat2 carik awek ni :p
lisa sorang mane cukup =)

ahmadkamal said...

DEWI
btol2.. apalah pentingnya masa senggang utk single..\
bila aku kapel nnti mybe i feel differently...

HILMAN
oho... gitu lak..
nope... tuh ayat2 dalam otak aku skunk...
kalo entri baru shuld be
"the editor in me"
ataupun
"shud i go back to hiding???"
=p

PRINCESS
eleh.. inilah satunya komen jeles!!!
gud luck 4 the last one!!!

AZIE
tu la kan...
GHAIRAH!!!
hahaha
mercy??
tiba2...
*sambel pusing2kan mata*

WIWEEN
masa beta matriks dulu, lecturer kesukaan beta penah panggil beta mat pelik!
n pd... mei depan la... tuh pon kalo dpt...
eh... hari senin ni g pd la!!!
hahaha

MAR
uish... ko ni wat saspen ni... aku dah excited dah???
apa plannya...??? mybe mggu depan aku balik kowt.. tatau lagi.,. tgk la cmna...
but plan pe???
saspen*

JAZLIN
fyi, aku kat ump lagi... ada mende nak setel\
plus ingt nak sambung wat psm
but, aku tgh tensen gila lama tak kuar dr sini
thus tgk la cmna...
jalan2 cri makan???
urgh itu memerlukan duet...
aku takde duet di akhir sem dan ku takde sugarmummy!
huhu

KAK LIZA
oho gitu lak perspektif org berkeje ek??

DIANA
mmg buhsan...
kadang2 ada plan giler
tapi takde org yang layak untuk turut serta!
cos its too gila!!!
huhu

YONNA
yerp.. i guess just rasa je la mende2 ni kan..
urm... speaking of this, i'm tired
for now biar aku dan lisa

zura lias said...

ehh..dh abih exam..komen kt atas patut letak sebelum tu..ehehe..biase ar..komen entry yg latest dulu..percayalah..nnti bile dh start keje..rase nak balik yg kosong2 tu..ade balik dlm life kite..kosong pun kenkdg ade makna tau.. :P

ahmadkamal said...

KAK ZURA
tu la kan kak..
bila kita kosong, kita nak penuh
bila dah penuh, nak kosong blik lak...
sbenarnya ni entri pasal pipi la
skunk ni pipi saya kosong, saya nak penuh
mcm kak zura dah penuh, nak kosong plak..
hahahah
lariiiiiiiii