Blogging for handsome blogger but damn spam robot!!!

0203
06 Mei 2008


Eheh!
Bawu abes satu lagi paper...
Tunggu paper terakhir je, yang carrymark dia beta puas hati dan tak riso sangat... Papepown kene studi gak kan, jangan terbuai!


BKF1112 - ENGINEER & SOCIETY K19LB (2)
Date : 08/05/2008
From : 09:00 AM
Until : 11:00 AM
Venue : YDK9

tempekkan gak gambar ni, tapi paham2, ni bukan untuk kak zura tau! haha
btw, sapa tau citer nih? citer taun 2003 neh!


Meh doakan beta ramai2!
*sambil tadah tangan berdoa*
Amin!~

*****

Btw, orang kata, masa nak exam-exam ginilah kita harus jadi baik. Harus mintak maap ngn orang, harus maapkan owg.
Masa nilah buat dosa rasa cuak gila, sedangkan selama nih tak kesah pown!
Nilah manusia kan. Selalu alpa. Termasuklah beta! Ish!


So, di kesempatan ini... beta nak mintak maap...
Leh ek, nak mintak maap kat kowang semua...
Beta dah tipu kowang... sebab...

*diam*
Ish, maapkan je lah! Banyak bunyik lak! Kang kena kang!

Hehe...
*sengal sungguh ini blogger kan*


Blogging for handsome blogger but damn spam robot!!!


Entry lepas,
aku cakap aku akan mulakan modus operandi besar-besaran untuk studi mulai esoknya, thats mean hari ahad kan.

Siap panggil Takuya Kimura nek kapal terbang siap suh wat good sign lagi, untuk cakap kat beta gud luck. Sampai kak zura tiba2 bajek ayu dengan penuh sopan santun lagi! Eheh!

Sowi guys, beta tipu!

In fact, beta malas giler nak studi. Tatau kenapa.
Tah mana tah angin kus kus yang masuk dalam diri beta sebelum nih. Hilang tah ke mana.

Diya curi kowt!


*****
Aku mula rasa nak studi pown, pagi senin.
Paper aku kan pagi selasa.
Tapi, bangn2, rasa malas, g kafe kejap, g makan kejap.
Pastu, rasa ngantok, tido kejap.

Kul 2 baru mula studi la kononnya.
Tapi mata terkebil-kebil.
Di samping asyik men skype je!

*betullah jazlin, ada tenet ni ganggu lak!*



*sumber ke internet puaka*


Hasilnya, beta kembali ngantuk kul 4 petang.
Bantai tido balik!
Terghuk punya budak!



study ke?


Malam tuh, studi la sket2, di samping tengok video klip.
Tu pown sket2 je.
Samat ada rumate studi sama.
Kalo tak takde semangat.

Dan pagi tadi test, alhamdulillah.
Dari 4 soalan, 3 soalan beta condifent.
1 tuh tak merepek apa tah.
Harap takde lah teruk sangat.


*****

Dan ini kembali kan aku kepada satu soalan utama
*apa aku buat masa hari ahad tuh haa???*
Mesti ramai teka aku tido je kan.
TAK, SALAH!!!

In fact, aku bangun awal pagi tuh. Kol 10 dah segar.
Bukak internet. Dan buat something.


Dan ini, bermulalah kisah aku yang akhirnya membawa aku kepada rasa ingin menulis buku tentang blog!

*****

Kisahnya begini…
Ingat tak, IVAC’08.
Alah program ke Istanbul
Yang akan aku gunakan untuk wat Lindosh jeles tuh!

*gelak kejam*


Aku kan Unit Dokumentasi dan Penerbitan
Dan salah satu tugas aku ialah buat blog program tuh.
Aku dah penat wat entry linkkan blog tuh, kalo kowang ingat lah!
*tak yah cari link dia, tak berbaloi, meh beta citer lagi!*


Masa pagi ahad tuh, punyalah semangat nak edit blog tuh.
Aku punyalah teruja. Nak wat yang paling cantik.

Bior owg puji aku kan.
Yelah, memang keje aku pown untuk wat cantik2...

Nak tukar template. Tak gheti.
In fact, dah berapa lama YT nak tukar template, aku tak tukar2.

SEBAB AKU TAK GHETI LOL!
Asik error je!

template ivac08.blogspot - sebelum


So, aku try la wat, sambil di assist oleh cik Dewi lalui skype.

*dia yang banyak tolong, sebab ada some point aku wat error, dia wat jadi lak! Blogspot memang bias jantina! Huhu*

Pastuh last2 berjaya tukar template.
Aku punya lah suke. Sebab cantik.
Sibuk lah tambah widget bagai.


template ivac08.blogspot - selepas


Malam tuh berbangga ngan rumate n budak2 IVAC’08 yang len
Diorg kata ok, n cantik.
So aku bangga la.
Tak sia-sia aku habiskan satu hari aku!


Isnin menjelang...

Bangun pagi.
Bukak tenet.
Bukak folder ’frequently opened’
Terload lah segala laman web yang aku nak bukak

Sekali dekat IVAC08.blogspot tuh

“Blog not Found”

Terus aku down giler!
Apa neh!?

G masuk blogger.
Tak boleh lak.

Password salah je
Last2 aku guna ‘forgot my password’ option tuh.
Dia suh aku track balik blog aku dengan letak kan url.


Tapi kan IVAC08.blogspot tuh dah hilang!

Camna nak track!!!?


Masa ni lah, selamat smalamnya, masa aku nak edit blog tu, atas nasihat cik dewi, aku bukak satu lagi blog untuk ujikaji template. Nama blog tuh aku wat ’ujikajitemplatebahankimia’. Huhu


So, aku track password aku guna blog tuh.
Selamat leh recover password.
Dan aku dah berjaya masuk ke blogger.com

So, tengok lah apa masalahnya kan.
*duh, blog tuh dah direport sebagai spam!*


Aku tatau macam mana, but somehow, dia kata, robot blogger yang detect spam tuh detect blog ivac tuh sebagai spam.

And, ada satu message lagi tulis, if you can see this message, there might be your blog is not a spam. We r sorry for any inconvenience.


So dia suh aku restore balik blog aku.
Aku pown wat la report suh restore balik.
Dia kata dia akan restorekan bila dia tengok blog aku.

Tunggu punya tunggu, tak restore2! Saket je hati!
Dahlah aku nak warwarkan kat satu UMP minggu nih gak!

So, aku bincang la cik dewi tentang perkara yang berlaku.

We jumped out to a conclusion.
I should write a book!

Dia cadangkan nama “Blogging for Dummies”

buku nih dah de orang buat la...


Aku lak teraser giler bila dinamakan dummies
So aku cadangkan “Blogging for handsome blogger but damn spam robot!”

the 'handsome' blogger... huhuhu


So the conclusionnya kan untuk semua para blogger:

1 – better kowang letak banyak2 blog dalam id kowang.
So, nanti kalo de pape masalah mengenai password, kowang leh detect balik melalui blog2 itu.
Caranya, g dekat dashboard > create blog.
Letaklah nama pape pown.
Yang Terdalam kini pown ada blog baru taw! inibukanyangterdalam.blogspot! huhuhu


2 – apa2 entri, apa2 komen, baik korang wat word verification.
Dengan cara nih, spam susah nak rosakkan blog kowang.
Sebab dia perlukan manusia gak untuk menaip kan.
So buat la precaution neh!
Caranya, cari sendiri ler, aku tak berapa ingat camna aku wat!


Itulah kisahnya... kisah di mana aku berangan nak tulis buku pasal blog! Huhuhu




p/s – k lah, nak kene wat blog ivac yang baru! Tunggu blogspot nih respon lambat sangat!


:::YTBACK!!!:::

13 comments:

teddybearhijo \\(^.^)"// said...

slm...
huhuu, pakcik!
tu gamba shaye edit, tatapi ase2 tadek lak memanggil si nsem! uhh...
so dah elok kah itu blog? ase2 memang blogspot gender bias kot, slalu kite wat template, elok jak... just 1st time try, ilang natang kenit2 kat blog tuh...

uuu...

p stadi! jgn dok on9...

hahaa...

tp kan, word verification tuh, nyemak lah... time2 ngah zombie2 xcukup tito, slalu kantoi kat yang it0... aaa, tensen...

(^^)"

khairul najmi yusof said...

betol2 tu kak teddi... words verification tu susah ler. lama tak jumpa kemana hilang???

pakcik, kamo kena belajar rerajin. nanti jadi engineer dapat gaji banyak pastu boleh belanja sy. beli kete besar2 boleh bawak sy jalan2 heheehehe... pastu masalah cinta pakcik pun akan hilang. sebab bila duit dah banyak mesti pompuan ramai ter'gila-gila'kan pakcik. hehehe...

aria ayumi said...

hehe. kesiannya lah die. punyalah semnagat awal2nye, at last tak jadi lak. *gelak sembunyik2 kes ade org salahkan kite curik angin kus2 die* :p

@LiENZ said...

Wuit, AK..
Baguih punye cite2...bleh wat duit gak tu..even tajuk AK nye buku tu agak menjengkelkan..hua!!!hua!!

Iklan...Aria Ayumi???Mane gi? Nape tak bleh masuk blog Aria?

Noushy Syah said...

Salamz Kamal,

Always back up your your important details/assignments/phone numbers or even blog! I don't know if you remember,Kak Jie's has lost 3 of her blogs before....:(

So, you have learned a lesson here:)

Happy studying,stay cool.

Noushy Syah said...

p/s hohoho...no wonder ada bloginibukanygterdalam:)

ahmadkamal said...

TEDDY
wah... hidup lagi ini teddy... ingat sudah mati ditembak pemburu...
btw, thnks gambar tuh.... tadi nak letak kdt, tapi, tiba2 malas lak! hahaha
yang g baca blog time jadi zombie wat pe??? wat la word verification tuh... precaution je... tak jadi tak rasa!

KHAIRNAJ
eheh! sapa kata ada beta ada masalah percintaan??? suka suki oiam je dia yek!
word verification tuh bagus... baik wat!

DIYA
ya! pencuri! pencuri mana layak gelak kat blog owg len! hahaha

@LIENZ
alienz ke bumi kembali??? dari galaksi mana datang ni??? lama giler tak nampak...
menjengkelkan ke tajuk??? tapi kalo letak gambar beta kat depan tuh ada owg beli tak??? huhuhu

NOSHY
thanks 4 remind me...
mmg tgh ambik langkah berjaga2 untuk dua2 blog nih...
haha, bukak juga ke inibukanyangterdalam tuh...
rugi tak letak hit counter... sure naik! hahaha

Alin said...

kamal, kalau nak study kan jangan ada laptop / computer depan mata. haha.

kalau aku, study week kan, mesti dah bungkus-bungkus laptop masuk dalam bag dia, lepas tu letak dalam locker kat atas sekali supaya susah nak ambik. hehe.punyalah susah. sebab kalau ada atas meja, alamatnya tak study langsung lah huhu. bertangguh-tangguh. lepas tu asyik rasa nak tidur je.. haih.

rajin-rajin ok.

nantilah, ada masa nanti aku nak buat alindidnotsaythis.blogspot haha :P

Princess Liyana said...

Good luck ek next paper:)
hehe, apology accepted. walaupun takde buat salahpun. nak exam kena saling maaf-memaafi..hihi

Hilman Nordin said...

salam...

hurm.. aku ingatkan aku yang ensem tuh. hahaha..

xpe2..

weh.. cool la ivac nye blog tuh. tp.. patutnye.. ko std la dlu, baru men ternet. hehehe.. aku pn mcm tu LOL! computer depan mate mmg ssh nk std. nsb bek yg aku std msuk exam.. LOL! =)

zura lias said...

akak rase nk lepak sini lelame..rase mcm si dia tgh mengintai akak dari balik tingkap...x kire nk perasan jugakkkk..

oohhh..tak study rupenye..nie nasihat org yg dh ade pengalaman..jangan jadi mcm akak, study last minute...besok exam,mlm tu baru bukak nota..cari nota..bila dh keje nie..mule terpikir..alangkah bestnye kalo dulu study awal2..dpt 1st class...senang2 dpt scholarship kalo nk sambung study..studyyy!!!..studyy!!!...

ehh..blogspot nie manyak problem ek...iskk..word verification nie wat akak jd malas nk komen tau..tp sebab kamal..akak komen gak..tgkkk..blanje akak nanti..hahahhahaha...

khairul najmi yusof said...

sori pakcik sebab sy cakap macam tu =( rasa bersalah sgt ni. nanti ler sy godek2 blogger cari nak buat word verification.

ahmadkamal said...

JAZLIN
wow! begitu skali ek ko mengabandonkan laptop ko... aku kagum!
aku takleh, sanggup la tangguh makan ke, mndi ke, tido, asal leh godek2 laptop... huhuhu
bagus2... aku tggu ko wat blog itu! hahaha

PRINCESS LIYANA
haha, leh lak kan nak mintak2 maap... masa nih je la aura datang nak mintak2 maap kan... huhuhu

HILMAN
eheh! satu-lagi-blogger-perasan! huhuhu
serius ke cool? ko tgk ke tak??? sbb awat kat sini diorg tak puas hati,.. nak tukar kaler lah, nak tukar template la... bengang gue!
satu paper lagi je! kang2 la studi! eheh!

KAK ZURA
kak zura... si bulan tengok je dari jauh tu... huhuhu
si dia tuh hero tua! dah berlalu zamannya... cuma beta yang tiba2 dapat klip citer bersiri 'good luck' nih...
oho.. akan menyesalkah nanti?
takpe2... mula sem depan saya ada azam baru... yay!
oho.. ramai malas ek pasal word verification tuh? tu la pasal komen skit ek? kalo saya buang agaknya hit blog ni naek tak??? hahaha

KHAIRNAJ
haha... beta men2 je la! emo la plak... tak de pe lah...
godek jgn tak godek... better buat dr merana di kemudian hari!