Panggilan Telefon dan Pikiran Senget

0204
07 Mei 2008


Tadi mak aku call.
Memang selalu dia yang call.
Aku lak selalu buat miss call
(ape punya anak daa…)
Tapi ada jugak aku call…

Kami berborak kosong biasa…
Dan bercerita mengenai kepulangan ku ke rumah esok hari…

*ya, esok lepas paper terakhir, aku akan pulang ke rumah, dengan kereta kelisa penuh dengan kotak! Dan aku akan kembali ke UMP untuk persiapan ke Istanbul sabtu nanti*

Tiba-tiba dengar suara adik bongsu aku di hujung talian


”ma... apiz nak cakap...”

”ha, me (nama panggilan aku), ni hafiz nak cakap nih”

memperkenalkan adik bongsuku, hafiz...


Untuk pengetahuan, adik bongsu aku baru 5 tahun.
Dan dia rapat dengan aku.


"saya suka jadi spiderman"


Ini semua gara-gara selepas SPM
Waktu di mana aku mempunyai senggang yang banyak.
Sejak dari dia lahir, aku selalu babysit kan dia, sendawa kan dia, dan tepuk-tepuk dia waktu dia tidur.

Berak kencing je aku tak daya nak membasuh!


"kadang2 saya suke juga hip hop"


Somehow, it creates strong bond of me with him.
Dia macam ‘ingat’ je aku yang selalu ada masa dia kecik dulu.


Dan dia takut gak ngan aku. Hehehe

"saya sudah masuk sekolah taska"


“Me, ko tegur sket adik ko nih. Semalam dia ada test dekat taska. Cikgu dia kata, dia buat test separuh, pastu main-main, then baru sambung balik. Ko tegur sket”

”ok”

”hello, me....?”

”ha... hafiz... smalam ada test ek?”

”ha’a... piz... test... Ta Hu! Bla bla bla”
(aku tak pandai lak tulis apa dia cakap, tapi agak2 la, dak kecik cakap kan)

”me dengar apis men2 ek semalam masa test?”

”hehehe (gelak)

”jangan men2 len kali! Wat test abis dulu baru men!”

”takpe... apis Ta Hu. Ok... ok bye kom lam!”
(bye, assalamualaikum waalaikumussalam)


Kembali ke mak aku


”apa ko cakap dengan dia tadi?”

”ala, cakap biasa je la... suh dia wat abes2 semua, susah ke test dia tuh?”

“tah, semalam tengok tebal je kertas test tuh. Dah macam darjah satu!”

“oh, ye?”

“tapi bagus pown ko tegur.
Kan minggu lepas ko tegur dia sebab minum air gas,
Sampai sekarang dia takut lagi.

Bila dia nak minum je, ma cakap nanti telefon ame.
Terus dia tak jadi minum”


Minggu lepas, mak aku telefon aku.
Aku sejak dari cuti dulu dah sound kat adik aku nih, jangan minum air gas. Tak baik!


"saya suke minum air gas... tapi abang saya yang hensem marah..."


Yelah, dahlah perut tuh kecik, minum air gas lagi.
Sebab aku penah baca satu artikel, pasal kalo minum satu tin air gas pown, akan ambik masa yang lama untuk asid tuh hilang.

So, aku tak bagi lah dia minum
*wa memang tak suke minum air gas nih, pasal tuh wa sengal! Huhu*


dah besar rupanya adik aku neh...


Rupanya teguran ku menjadi juga.


“esok ko balik kol berapa? Esok kat umah takde air sampai kul 4. tak tahu nak masak ke tak..”

”takpe lah camtuh, ame balik lepas zohor je la. Ame makan kat sini dulu. Tau je lah UMP, nak check out punyalah susah!”

“ok la kalo camtu”


Pastu aku ngadu…


“kat umah tuh, dah beli ke rak nak letal buku nih? Buku2 2 sem, banyak nak bawak balik neh. Jadi ke beli rak?”

”ma dah cakap ngan bapak ko. Dia kata tunggu dulu. Dia kata nak try sambung umah pulak”


Sambung umah?

”sambung kat mana pulak?”

”sambung kat belakang bilik ko la. Jadi dua tingkat. Tapi lambat lagi la. Sebab nak kena approve dengan MPS dulu”

”oho....”


Tiba-tiba pikiran aku sewel. Sengal. Senget.

Sambung umah, besarkan bilik. Best tuh!
*tiba-tiba otak jahat berfikir nak design bilik macam mana, nak perabot apa, nak color ape sume... jahat2!*



Pastuh tiba2 kesedaran timbul.

Bapak aku keje susah payah, anak dia pulak kat sini tak studi, sibuk men tenet update blog je!

So, atas kesedaran itu, aku berhenti menulis di sini...
(hilang idea sebenarnya nih... huhuhu)


p/s – tiba2 tak sabar lak nak balik umah nih!


:::YTBACK!!!:::

23 comments:

Adi Luqman said...

this post is so cool!
aku pun ade adik gak..pompuan la tapi. umo 5 tahun gak. cume tak bape rapat sgt..hm....cam biase je..sbb dia garang ngan aku. maybe sbb aku slelau garang ngan die. dan dia agak degil dan manja (bukan macam abg dia..hahaha)

ur post is simple...but its so interesting. especially bile ko buat dialog antara ko ngan mak ko dan ko ngan adik ko. and u are a funny guy.

btw, why are u going to istanbul??

i'm so jealous of u. hahahaha

teddybearhijo \\(^.^)"// said...

pacik!
adek kamo comel!! geram! kirim salam muah2 kat pipi die yg gemok tuh eyh... muahhaa... kite pon rapat nga n adek bongsu kite... sebab kite jek excited nak adek baru.. tp si bbongsu itu sudah sangat besah melebihi saiz kakak die! wawawa...

eyh, memamng la, biase budak2, die macam ade aura tok kenal nclose to people yg slalu jage die mase kecik2!
hahaa... itu kompem, bedasarkan pengalaman~ ngeh...
wendu nak adek kecik lg... adek kecik kite dah sebesar tingkatan 5, kecik gila!!!

hahaa, ade ati brangan nak design bilik, pakcik, kang kua: error!!! dilarang mendesign pelik2...

ke nak tempah teddybearhijo design kan??? ngee... *senyum sampai tinge... shaye tarok teddybear kaler ijau manyak2! biau pakcik xmasok bilik, xsanggop ngadap itu teddy...

wawawa, sewel, sengal jugak pabila membaca post kamo, naseb dah sminggu kat umah... lalala~

(^^)"

death note: bawak kete leklok, kang kotak2 tebalik, hempap kamo, maken keding nanti. =p

lind said...

hehe besh besh

DeWi said...

hu~ aku ade adik kecik gak.. mnja sgt.. tp dgn aku die tkut.. die hormat smcm jek... sbb since die lahir.. aku leh kwn ngn die kjp jek..lps tu masuk asrama.. tpnye.. kalo mama swuh die buat maths ngn aku.. jgn arap die nk uat.. siap buat2 tdo.. neh smua kes tkut tgn aku cpt cubit2 die.. ish.. aku bkn seorang yg pnybr..kire ko ne ageh penybar dr aku la mr ak... hu~

victoire said...

i miss my little bro too!
same laa kite, lepas SPM rapatkan kite dengan adik.
my bro is 5 as well.
mase diorang kecik ni la kite nak peluk cubit2.
da besar sepak lak, ehehehe
nway dalam my pic ni, tu la my lil bro

arsaili said...

salam..punya la cute adik hang..apasal dia panggil me jer..tak panggil abang ker...ekekeke...

hang kampung kat mana? cuti lama ka?

FAIZUL said...

me ko kem slam akt apis tu yerk....hahahahah..

btw ko g istanbul nti? best woo...tp ko balik wat tangan kosong..haaa..sekeh ko kang..makin sewel nti..hahaha

NuRuL said...

wah..beshnya nak pegi istanbul..jeles seh!!! nak ikuttt!!!

fsj said...

ur lil bro is so cute. he reminds me of my nieces and nephew back home. i'v used to babysitted, fed and "role that u didnt dare to do" .. hohoh

ahmadkamal said...

ADILUQMAN
cool ek??? *sipu2*

oho.. ko baik n tak manja la...

pasalpost nih, memang aku tulis kira 10min lepas ckp ngn mak aku... sbb tak wat pe kan.. nak stdi utk last paper tuh malas... pastu stuck kat tgh... terus aku ptong... tatau lak ko ske... hehe...

istanbul tuh untuk academic visit... tgk la blog ivac kat link aku tuh... will update more abut it later


TEDDYBEARHIJO
bongsu tuh dah f5? hampeh! itu bukan kecik lagi dah...

eheh! beta terer tau design2 bilik... penah bercite2 jd interior designer... ngeh2!

apa lak kaitan baca post ngn dah sminggu kat umah??? sminggu duk umah makin sewel lak ini budak! hahaha

tq doakan beta selamat sampai


LINDOSH
apa yang best? entri ke SPA? ish!


DEWI
haha, kalo aku pown aku takut ngn ko... sbb ko... mmm... MENAKUTKAN! hehehe lek dewi.. gurau je nih...

akummg penyabar pe... aku sabar je ngn kerenah ko n mr final yang propa! lalalalala


K-RIEY
haha, dah lepas rindu dah pwn ngn dak kecik tuh... dah sampaiumah pown...

yup btol2.. masa kecik la nak manja2... masa besar sepak la kan! huhuhu

btw, thnks dtg YT... dari mana lompat? terkejut gak dekat nuffnang cakap ada dr france dtg... hehe

keep in touch k!


ARSAILI
eheh! beta lagi cute tau dulu! ngeh3!

memang dalam family neh panggil 'me' je... sbb dah biasa kowt
bila diowg nak panggil abg me, macam len sket..

kat selayang umahnya ni... cuti jap 3 hari, pastug balik kolej untuk siap2 g Istanbul! hehehe


TRUANTA
ye faizul... aku akan kim salamkan... hampeh!

jangn guna nama me tuh... tuh nama manja... ko nak ke manja2 ngn aku? eee geli...

abes la sume cmni... sume mintak
smthg... susah la!

my cinta gak bagus... aku tanya dia nak apa tak? dia jwb 'nak u slamat balik je, bosan la u takde nanti'
waaa angau2! huhuhu


NURUL
tak bleh... g meeting cikgu cikgi mggu dpn! hehe


KHAZINATULASRAR
uish? lompat dr manakah ini? huhu
fyi, i used to be that cute also! lalala...

really??/ utk perkara yangtak daya nak dibuat tuh.. smpai skunk, beta larikan diri! hehe

Nurul Nadiah said...

comelnyaaaaaaaaaa adik kamu tu!
tolong peluk cium die utk saya!
heheh..

bab yg misscall ateh tu kan
cam same je with my situation
miscall je, then nnti diorg call balik =p

selamat bercutiiii!

=)

dakchomey said...

chomey adik cam fara..fara pown ade anak buah...umo dier 4 thn..sbb waktu kecik2 lu fara jage dia, so kiteowg rapat la..manje gle dia tu...nk mkn pown tgu fara suap..tp dlm manje2 dia tkt gak ngan fara... nk besarkn bilik erk..meh fara bg idea ape nk wat nnt... wat la mini library, waterfall, herb garden,music station...pe lg erk...hehehhehe...

Joey said...

cess....aku nak 'gaduh' ngan adik ko..ahahahaha....tatau napa aku memang suka bawak budak main-main...ahahahaha

sebelum ko gi isketambola kan....apa kata ko treat aku makan2 ker....ahahahahahahaha

aria ayumi said...

huhu. 1st baca entri nih, gile2 rasa nak komen. tapi, kene tahan gak. kot2 klw ade org nampak diya kat sini, takde kat tpt lain, nnt org lain terasa. so, tahan jelah kan.

satu jer nak tanya... nape adik kamal comel sangat??!~~ errr.. si adik je yek. yg abang die tu... no komen. hoho~!

zura lias said...

hehehe..tomeii...adiknya..bukan abangnya..akak pun ade adik gak..dalam mimpi..bestnye tgk org ade adik..maka layan le adik tu baik2 ek..jgn buli adik selalu..nnti dh besar adik kamal jadi pembuli kt org-org len..hahahahahha...pengalaman nie..muahahaha...

Princess Liyana said...

Comel bangat.uhuhu. boleh berkenalan?hihi

aria ayumi said...

kamal bukan ke dh abes exam? bile nak apdet lagik? :D

ahmadkamal said...

NADIA YUNA
wah2... orang baru???
meh masuk2... wat cam umah sndri.. eheh!
oho, leh lak nak tlg peluk cium kan... khidmat itu perlu dibayar tau!
selamat bercuti juger...

DAKCHOMEY
comey cam farah??? ye ke??? (eyes rolling)... hehe
amboi dia lagi smngt nak besarkan bilik... err... herb garden tuh tak yah la... menyemak je!

JOEY
ko kan mmg tak makan saman... skali blnja secret recipe dah la! ish!

ARIA AYUMI
eheh! psan dia celebrity blogger, org akan jeles bila nampak dia ke sini... PASAN GILER!!! hahaha
abang dia penah, masih dan akan kekal comel juga macam adik dia! jgn jeles!!!

KAK ZURA
apsal kene mention comeynye adik, bukan abangnya???
takpe2... nanti kak zura ade anak, meh owg babysitkan!

PRINCESS LIYANA
ehem? mana satu??? abang die ke adik die??? hehehe

ARIA AYUMI
kebusyan melampau... bila dah berlalu, akan diceitakan di sini! ok!

Noushy Syah said...

Hi Kamal..how's your exam?

I was cuter than your lil brother and definitely more than you, muhahhaha..ngeh ngeh:p

Take care..

p/s not to worry about the first love;)it will always remains in situ...

aria ayumi said...

erk, kamal busy uat pe? pe pon, harap sume berjalan lancar. :)

aria ayumi said...

walawehhh. bila masa nya pulak dh kite pasan celebrity blogger? takyah nak pasan2, sbb kite memang celebrity blogger pown. agagaga *tau kamal jeles* :p

victoire said...

bile nak hapdet bro..
nway best dengar lagu sini.
all suit my ears, hehe.

ahmadkamal said...

NOUSHY SYAH
exam??? hurm ada ok ada ko la... macam biasa...
result tgh kuar satu2 nih... ada yang tak sampai, ada yang sampai... ish!
cute ke noush? meh kasi gambar meh... meh kita compare...
i was, am, and will always be the cutest one!!! hahaha
in situ - wah macam term bioreactor la plak...

DIYA
sibuk sket la diya... sowi2!
yela, tau dia celebrty blogger... leh la wat entri pomot ini blog lagi??? leh la.... (nada merayu melampau!)

KRIEY
haha, aku tgh update masa ko g sini la bro... thnks la dtg2 sini tgk update tak... *terharu sat*
gunalah google reader... sng sket...
lagu2 sini kene ek ngn ko??? dah lama tak update tuh... tggu la kalo de masa, aku update lagu2 yang aku tgh layan...