Secebis Kisah Di Hari Guru

0207
17 Mei 2008

16 Mei... besday Yang Terdalam kan...
Dan juga hari guru...

*Mana satu yang patut beta dahulukan???*
Tentulah besday YT!
Sebab beta bukan guru!
Huhuhu

Malam semalam, sibuk buat satu contest lalui YT
Satu pertandingan spontan yang beta adakan.
Dan pemenangnya, sungguh beta tak sangka!
Aish! Dia nih lagi.

(will blog about this later!)

Dan seperti biasa, aku nih, kalo nak sambut bende besar je, macam besday aku ke, besday YT ke, atau pape, aku mesti ngantuk! Tatau napa.
*Aku nih dah tua sangat kowt*

Semalam, aku tahankan diri gak untuk tengok siapa yang paling first komen on besday YT.
Walau ngantok giler!
Tengok2 lindosh!

*Thanks la dosh! Komen mu membuatkan beta tido lena...*

Tapi itu bukan contestnya ek!
Nanti beta cerita abes2 dalam entri akan datang…

Secebis Kisah di Hari Guru...

Sebab aku selalu tido lambat, dengan jadual tido yang tunggang langgang, menyebabkan ’jam biologi’ aku tereffect sama.
Aku asyik mengantuk je sebab terlebih tido.

Hinggalah lepas sembahyang Jumaat, aku malas tido.
Kawan aku datang suh edit surat dalam bahasa inggeris.
Tiba2 je, aku jadi cikgu bahasa inggeris di hari guru! Hahaha

Pastuh, aku bosan.
Satu idea gila datang.
Lantas capai handset...
Dan satu nombor aku dail...

Hello, boleh cakap ngan Teacher Salmiah?”


“Jap ye, ibuuuuuu ada telefon”


“Hello?”


“Erm.. hello.. teacher???
Ingat saya lagi tak???”


“Ish, sapa pulak yang call2 nih…
Cuba
cakap lagi…”


“Mesti teacher tak ingat saya kan…
Dah lama dah teacher ajar saya…
Tahun 2001 camtuh”


“Oho… dah lama dah…
Cakap lagi…”


“Eheh! Tak kenal lah tuh…
Yela dah berapa ramai teacher ajar kan…”


”Siapa pulak ek ni???
Tak kenallah...”


”Teacher, ni Kamal lah...
Student teacher kat SMKSK tuh...
Ingat lagi tak??”


”Kamal??? Is tat really you???
Waaa... thanks la telefon teacher…
Dah berapa lama ek tak contact teacher….
Dah besar dah sekarang???”


“Eh? Teacher ingat lagi???
Lama gak saya tak kontek teacher, sejak f4 kan…
Dah besar la kowt… makin tinggi!!! hehe”


”Yelah, mana tak ingat nya...
Kamal – yang putih2, yang comel n hensem tuh”

(nih, aku tak tambah pape ek... hahaha)


”Hehe, teacher apa khabar??”


”Baik2... hey how r u???

Kat mana sekarang???”


”Sekarang nih saya dekat UMP,
Amik chemical engineering...
Dah tahun 3 pown…
Nak masuk tahun 4”


”UM pe???”


”UMP, Universiti Malaysia Pahang”


”Oho, dah besar dah...
Nak abes lah ek tahun depan...
Umur berapa sekarang?”


”Tahun nih 22 la”


”Oho, 23 dah dapat degree dah...
Kira ok la tuh…
Dah ada awek???”


“Erk, perlu ke tanya???”


“Eh… itu soalan wajib untuk x student teacher yang dah besar2!”


“Hehe… adalah tu… hehehe”


“Orang mana?”


“Ish, Orang KL gak”


“Oooo huhuhu… dah besar dah…”


Dan perbualan bersambung.
Bertukar2 maklumat.
Mengumpat kawan2 sekelas dulu.
Memang aku baik dengan teacher nih.

Sampai la minit ke-7.
Tiba-tiba...

PADAM!!!

*Aik? Pehal nih??*
Aku check balance…
Tinggal 24 sen!

Ish! Hampehnya Maxis…
C
all umah orang selama 7 minit habis ditelannya RM 10!!!
Gilo ke hapa!?

Lantas aku msg teacher aku…


“So sowi teacher… kdt abis la…
7 minit 4 RM 10… mahal kan… neway…
Selamat Hari Guru”


Tiba2, fon aku berdering kembali…

”eheh? RM10 abes...
You simpan duit you!”


“ye teacher…
Ala bila lagi kan…
Setahun sekali nak berhabis untuk teacher…
Nak beli hadiah tak sempat…”


”yela, awak pown setahun sekali baru muncul!”


”huhuhu”


”neway thanks ek Kamal, call teacher,
Terharu sangat rasanya...”


“No prob… teacher take care ek”


“You too… study rerajin k!”


“K teacher… assalamualaikum”


“Waalaikumussalam”


Itulah secebis kisah di hari guru.
Asalnya kerja gila, kemudian aku yang gembira.

Tah kenapa, bila dapat rasakan kita diingati oleh cikgu sekolah lama setelah hampir 7 tahun, rasanya memang sungguh mengujakan...

Dan bila dapat mengetahui RM 10 yang dilaburkan dapat membuat seorang guru itu terharu dan berbesar hati.

Aku pulak yang rasa sungguh gembira, walau kdt melayang!


Kadang-kadang,
bukan hadiah material yang menjadi ukuran...
Ingatan terhadap seseorang itu lebih bermakna...




:::YTBACK!!!:::

12 comments:

Diya said...

okeh. 1st. tahniah utk diri sndiri. ekeke

errr... rasa mcm tak percaya lah plk teacher cakap "Kamal – yang putih2, yang comel n hensem tuh". adehhh.

hoho. awek kamal org kl rupanya. :P

Diya said...

btw, maxis memang sengal. telan kredit sekelip mata jerk.

erm... mana la teacher kamal tu tak terharu.. klw ade lagi xstudents die yg still ingat kat die even dh bertahun tak jumpa... :)

Princess Liyana said...

Maxis memang mahal:P
Rugi btol pakai. Lain kali kalau call guna Celcom U Pack:p
hik3. Murah dan lama..
Selamat Hari Guru.Sayangila guru kita:)

n0n0i♥a'n'l said...

h0h0h0.
klo pki happy..
99 sen jerr..

tp xpe la kamal..
bkn selalu kan kol cekgu..
huu
on dat day.. 16may..
busy ngn tesis smpi terponteng kelas =,="

Hilman Nordin said...

lol! terharu. itu cikgu ko yg lame da tu.. aku igtkn cikgu mane td. ttb SMKSK. LOL!

eh. macam iklan plak:

A call for about 7mins : RM10
A remembrance after 7 years ++ on 16th May teacher's day : Priceless

hurm.. aku dlm proses lg nih.. tatau bila metamorfosis nak habis ni.. aku kne yakin kan diri to be myself! kalau tak, nnt blog aku jd blog org len! haha.. jadi, tak le nk celebrate(even aku ok je klu nk celebrate2 nih...)

cikgu blog (kamal bakal dpt jawatan pensyarah blog UiTM) selamat hari guru blog! =)

ahmadkamal said...

CK (wah macam jenam suar kecik pulak!)
tahniah tuh utk diri sendiri diya ke, diri sendri kamal??? haha...
dah kenyataan teacher tuh ckp cmtuh, nak wat cmna... terima aja! haha...
org kl tuh just figure of speech je... ish! korek je keje!
maxis oo maxis kan... hampeh je...
cmnih,kamal nak kontek diya lepas 800 tahun la... skunk nih tak mo komen2 kat blog dia lagi dah... 800 tahun lagi baru kontek balik... k?? hahaha

PRINCESS LIYANA
celcom u pack mmg la best... tapi utk masa u je kan... sush...
syg sbenarnya no lama nih.. dr lepas spm pakai... tak nak la tukar2...
err pomot celcom u pack tuh, jadi agen ke??? huhu

NONOI
nih lak ejen happy! ramainya ejen telekomunikasi di blog nih!!! haha... syg r nak tukar no...
so hows the thesis? ok???
nih nak g tlg bangcik wat thesis nih kat luar...

HILMAN
eheh! nak gak fon cikgu nik ke hapa... tapi tah lah... maybe... mmm tah lah!
dan2 tuh wat iklan...
aish... macam la apa yang ko nampak kat sini gambarkan aku 100%... setiap org ada cara memasing kan...
tuh alasan je tuh tak nak wat celebration... aku nak mogok entri la sampai ada celebration 7 hari 7 malam! hahaha
tak mo aku jadi lecturer je...
tak seswai btol blog pown di lecturekan..
tapi mybe someday mmg ada kowt.. cmna nak wat layout... cmna nak edit komen sume kan...
tapi to build a course macam melampau je...

NuRuL said...

saya menunggu suatu masa nanti students saya pon akan ingat cekgunye yang comei ini camne awak ingat cekgu2 awak..muahaha!!!
oh ya wak..saya baru tau semashur itu sek sains hulu selangor...selama ini mati2 duk ingat sek syed mashur tuh..adeh..deh..dekat setahun di sini baru tau..hehe

Diya said...

800 tahun? nape tak tambah 200 tahun lg bagi cukup 1000 tahun, kamal? ekekeke. 800 tahun tak cukup lama la. klw 1000 tahun tu, kompem ah diya r*n*u kat kamal. errr, diya okeh. not me. ahaks :p

Diya said...

btw, ehem2 kamal tu biasa bukak blog kamal tak? klw slalu bukak, kite kena jaga tatasusila neh. ekekeke

n0n0i♥a'n'l said...

tesis ok je..
alhamdulillah........
da tau da pon grade psm.. alhamdulillah gak.. =)) x sia2 usaha selama ni..

****

haha..
syg gak ngn num lama neh..
happy tu kira cam part time je..klo rase nk calling2..smpi sejam dua jam..pki happy mmg jimat ler.. =))
*hoho..im not promoting..keke..xde maknanya..bkn dpt komisen pown..keke*

ahmadkamal said...

CK (bukan jenama suar kecik!)
haha... ooo takut gak ek... tapi wat gak...
napa, nak jadi 'kekasih gelap' beta ke? ke kekasih separuh masa??? haha
jgn riso... dia ok je... dia tau beta sengal!
ala, kalo 1000 taun... nanti kang beta kene nyanyi lagu 1000 taun tuh... pastuh ramai minat lak... pastu ramai mintak otograf...
beta tak bleh! beta rimas!! haha

NONOI
oho? ok ek? dah tau grade tuh mseti A lah tuh...
betol ke happy guna happy???
nanti la beta try!

ahmadkamal said...

NURUL (tertinggal lak nak respon)
haha.. harap kekal comel la... mana tau diowg ingt cikgu yang comel ketika itu sahaja... tgk2 ketika itu nurul dah tak comel... ngeh3!
mmg ramai org dkt hulu selangor slalu salah... tak kesah pown... huhu