IVAC'08 - Apa Dah Jadi???

0213
28 Mei 2008

Rasanya, ramai antara kowang dah tahu, dan beta pown dah war2kan, 16 hb hari tuh, masa besday YT, beta akan berangkat ke Istanbul untuk lawatan sambil belajar U beta.

Istanbul Visit & Academic Collaboration 2008 atau IVAC’08, itulah namanya.
Satu program yang telah mengambil sebahagian besar juga masa aku di semester yang lepas. Juga salah satu alasan yang kuat untuk kejatuhan pointer aku sem lepas. (sebenarnya tak de pown! Saja je nak wat alasan)

*****


Asalnya, memang kami akan bertolak pada 16hb. Tapi atas sebab-sebab yang tak boleh dielakkan, kami terpaksa menangguhkan perjalanan kami ke sana.

Sebabnya, aku tak boleh ceritakan. Ia masih lagi menjadi rahsia bagi program ini. Tak penting untuk diketahui umum pown

*****

Tapi, yang penting, bagi aku, bukanlah masalah yang timbul dalam program ini. Bagi aku, yang paling penting adalah, bagaimana kami bereaksi atas perkara yang tak dijangka ni. Betul jugak kata Adz dalam entri terbarunya 10/90...

*****

Mulanya, masing-masing down giler.

Yelah, cuba bayangkan, kurang seminggu dari tarikh bertolak, dengan beg yang telah dipack semua, dengan barangan yang nak dibawak sudah disiapkan, kami menerima berita kami tak jadi pergi.

Masa tuh, Tuhan saja yang tahu perasaan kami bagaimana. Rasa nak menangis pown ada. Tapi masing-masing bersabar.

Tambahan pula, publisiti dah meluas. Dengan banner2, di web UMP sendiri pown dah diwar2kan kami akan pergi pada Mei ni.
Perasaan malu jangan cakap la. Masing2 berdepan dengan situasi bila orang bertanya2 bila nak pergi n so on.

Yang mampu kami jawab, ada sedikit masalah. Tapi di hati, perasaannya siapa yang tahu!
Memang saket bila program yang lama dirancang, direntap begitu sahaja

*****


Tapi, aku percaya yang berlaku ada hikmahnya.

Ada hikmah tersembunyi yang kami tak nampak.
Untuk itu aku terus percaya ke atas program ini.

Jadi, usah ditanya bila aku aka pergi.
Kami sedang usahakan untuk berangkat pada bulan puasa September ini.

Kadang-kadang macam makan dalam pown ada.
Jumpa orang ni, mintak ole2, jumpa orang len, pesan barang.
Terima sms, nak ole2 jugak.
Bukak blog, di ruangan komen, pown mintak benda yang sama!

Adeh! Apa kome ingat aku kaya giler ke nak beli macam-macam untuk kome? Aish!

Cinta aku jugak yang baik.
Aku tanyakan apa yang dia mahu, dia kata nak aku selamat pergi selamat balik je... oh Cinta~~ (angau sebentar bersama Kit Kat)

*****

Aku bersyukur sebenarnya. Amat bersyukur.

Dalam masing2 down dan berperang dengan perasaan, kami tak bergaduh.
Jauh sekali menyalahkan antara satu sama lain.
Masing2 macam sedar, ini semua di luar kemampuan kita.
Masing2 sedar qada’ dan qadar NYA.

Kita tak tahu kenapa Dia menghalang perjalanan kali ini.
Aku pasti hikmahnya besar.
Aku bersyukur, di dalam meeting itu, semua tidak bergaduh.
Semua bertindak matang. Semua berfikir bersama untuk mencari penyelesaian. Semua bergerak dalam satu kumpulan.

Memang aku bersyukur sangat. Sekarang ini, aku rasakan organisasi makin mantap. Walaupun masing2 ada haluan yang berbeza, sebab ada yang sudah praktikal, tapi aku rasa semakin selesa dalam organisasi ini.

Harapan aku, kami dipermudahkan.
Biar perjalanan dan rancangan kami untuk bertolak September ni dipermudahkanNYA.
Doakan kami ya!

*****

Dalam pada aku merasa bersyukur, organisasi kami kuat, aku menjadi hairan dengan sebilangan manusia.

Entah kenapa, diorang yang bergaduh sakan atas penundaan program ini. Sedangkan kami di dalam, yang merasa apa yang berlaku, tidak kisah pown.
Aku betul-betul tak faham.
(no details here, secret matter!)

Dah lama aku ingin tulis di YT pasal nih. Tapi terhalang sebab tiadanya semangat nak menulis. Aku pown di dalam proses adjustkan diri dengan situasi.

*****

Apa pun, sebagai penutup, aku tempekkan hasil video yang aku buat untuk majlis pelancaran dulu. Pernah tunjukkan video ini ke beberapa orang. Dan aku dah terima sedikit komen. Aku terima semuanya.

Sebelum menonton, ingat bahawa ini hasil kerja aku, yang tak tahu apa itu movie maker, yang tak tahu banyak pasal bagaimana menghasilkan video. Aku hanya tahu menyusun sahaja dengan menyuaikan lagu dengan video


Direct Link

Untuk perhatian, lagu dan video ini bukanlah dari video yang sama. Meaning, aku sendiri letak lagu ni, sambil susunkan video itu menghasilkan satu video baru.

Overall, aku puas hati. Ini satu pengalaman. Lepas nih boleh buat video yang lagi gempak!

Thanks sebab membaca panjang2 nih!


:::YTBACK!!!:::

27 comments:

khairul najmi yusof said...

fuyooo sy jadik org pertama komen... Takde hadiah ker???? hehehe.. pakcik sy nak pesan kat pakcik nanti pegi tangkap gambar byk2 ek. Anyway Video tu smart gilos. Congrats buat pembikinya. Agak2 bleh dpt awards nextgen contreprenuer x?[ntah betul ntah tak eja lagu ni]

aria ayumi said...

alaaaa kamalllll... kat tempat praktikal diya takleh view yu tiub... erm... takpelah, nnt balik umah.. diya view... pastuh diya komen habes2. hahaha

DeWi said...

hu~ rhsia vklip ne dtgn guee... hik3... ye laa... smua owg mntk ole2..CINTA die baek... x mntk.. x mo mntk ape2 laaa... knsel ole2 tu... mntk2 jgn blk lagi sneh...duk isketambula tu lelame....

Princess Liyana said...

Lambat btol nak view video tu. Biasala,pakai dial up je.takpe,nanti g cc princess g tgk:)
Anda antara the lucky one yg ditag. Sila jawab,kalau tidak princess tidak mahu kawan.haha.berbau ugutan:p

Instructions :Title: The Age That I Wish To Go Back To
Requirement: Write about the one age that you wish to go back to and why?
Tag Mode: 5 bloggers
1st - You leave their blog and post link and add to the list below.
2nd - Let the blogger you want to tag know they been tagged by comment in their blog or etc.

teddybearhijo \\(^.^)"// said...

pacik, nape ahmad kamal bin hasan [eh, hasan eyh?] gamba die berbeda? saye suke yang ke3 dr kanan kat baner tu... die pakcik saye tp xnsem, die perasan2 jek. =p

co0l gak vid tu...
huhuu, gud job [sambel tepuk2 dahi pakcik, macam pakcik lak budak kecik!]

xpela, sy xmintak pape pon kan? so sy pon baek gak, satu geng ngan centa pakcik...

*kak centa, sy teddybearhijo lidah ungu, anak sedara manje pakcik yg die plg syg! cewah, mampuih...*

maseh dlm mud xpuas hati ngan kontes pacik yg macam keji tuh!

ughuu~ [meroyan sudah~]

zura lias said...

akak tgk blog nie time akak kt opis..xleh le plak curi2 nk tgk u tube...balik umah kang tgk...xpe,tangguh tu..ade le hikmahnye..:D

aria ayumi said...

waaaa good job kamalllll!!! for me, it's awesome okeh *diya tahu, ukan sng nak uat video clip even utk bape minit saje* :)

tapi tergamam jap tgk muka kamal. sbb tak pakai spek kot nampak mcm budak skolah lg :D

btw, lagu background sangat sesuai ngan video yg kamal wat.

ewahhh. diya ada bakat jadik pengkritik AF7 tak? hahaha

aria ayumi said...

erm... kesian plak baca part tetiba cancel tak jadi pegi istanbul.sabar jelah kamal. lum ada rezeki lg. kita merancang, Tuhan menentukan. mana tahu ada hikmah.. yelah kan, biasanya bile Tuhan "gagalkan" plan kite, tentu ada sbb. mana lah tahu, klw kamal pegi 16hb tu, ade something bad happen. kita tak tahu kan. so, pikir positif jela eh ;)

dakchomey said...

gempak la dia nye video..bleh la tempah wedding video kat dia..ahaks.. byk bersabar er bro..

NuRuL said...

mamandangkan saya bukan 'cinta' awak..saya tetap nak mintak ole-ole dari sana..hehe
ada lar hikmahnya ya tak dapat pegi sekrang...
mana tau tiba2 time awak pegi sana sakang ada terrorist kat istanbul tuh..tak ke naya tuh kan..kan???

ahmadkamal said...

KHAIRNAJ
aish! smua nak adiah... masak la ginih!
yela... nanti beta tangkap gambar2 makanan kat sana tuh!huhu
"trime kasih2 lihatlah dunia??? err award pe nih??? byk sngt dah... haha"

DIYA
haha... owww ngular baca blog masa praktikal... kantoi! ingtkan kat umah baca2 blog nih...

DEWI
alah, tak heran... gtau la sume... bukan rasia besar pown...
haha... ingtkn nak jadi bek macam Cinta... tgk2 lagi jahat dan kijam! ish!
aku tak balek kang ko nanges kang... terpaksa ko berkapel ngn mamat propa tuh!!!

PRINCESS LIYANA
hehe.. sanggup ke g cc tuh... tak berbaloi je rasanya... kalo nak g, g la... tak suh pown... (muka takl bersalah)
tag tuh nanti ek beta buat... ada byk lagi tag yang tak dibuat neyh!!

TEDDYBEARHIJO
ish... masalah mata plak cik teddy nih.. dah check byk kali dah...
"ahmad kamal bin hassan" la... takkan la beta wat video leh salah nama sndri...
oho teliti gak tengok rupanya.. masa wat video nih leh diowg kata gambar yang tangkap untuk wat banner tuh hilang! terpaksa la tak guna gambar hensem tuh letak gambar masa 1st year tuk wat matrik card je!
cool ek??? KUANG AJA!!! ape men2 kepala neh??? huhu
tiba2 nak geng ngn chenta... oho... mau jadi no 2 kah??? hahaha

KAK ZURA
haha... nih pown ngular rupanya... aish! nak repot nih!

ARIA AYUMI
aik? dah balik keje ke? skejap jew?
haha... tuh gambar masa 1st yesr la... masa pakai contact lens.. skunk malas pakai! huhu
lagu tuh, tah mana dtg idea, terhumming... masa mula2 ingat tajuk dia ada perkataan 'desert' je... so cri la... tgk2 jumpa... mmg tak sangka la...
owg nak jadi pengacara dia nak jadi pengkritik lak.. mmg tak nak berenggang! aish!
tula... ada hikmahnya tunda tuh.. tgh +vekan diri...

NURUL
haha... dan2 tuh ngaku bukan cinta... bukankah anda kekasih gelapku??/ bukan ek? huhu
tu la.. ada hikmahnya... mmg ada owg ckp cmtuh gak,,, mana tau masa tuh kapal terbang terhempas ke... gempa bumi ke.. huhuhu

ahmadkamal said...

DAK CHOMEY
amboi.. hang gatai nak bernikoh ke noo??? haha...
ala. wat men2 je.. jadi cntik mmg tak sngka...

FAIZUL said...

"Kadang-kadang macam makan dalam pown ada.
Jumpa orang ni, mintak ole2, jumpa orang len, pesan barang.
Terima sms, nak ole2 jugak.
Bukak blog, di ruangan komen, pown mintak benda yang sama!"

terasa plak..heheh..xjadi lah kamal mintak ole2...huhuhu..*majok

ahmadkamal said...

TRU
hahahaha... majok konon!
ADA AKU KESAH???!
huhu

p/s - yang sms tuh ko la... aku mmg nak mention ko... haha

aria ayumi said...

huhu. time rehat, diya balik umah... :p ala, praktikal ukan ada keje ngat. hehehe

NuRuL said...

kalo saya ngaku 'kekasih gelap' itu adakah anda akan membelikan hadiah..kekeke

amme said...

ole2?...aku xmintak lagi...aku nk mntak ar...haha...

alaa..lek la kamal pc...ade hikmah tuhh...sok2 ner tau...ade orng kesian...die kasik sponsor 10 riban...lagi best gi sane....

skang nih lek2 luu...cuti2 malaysia dlu...then baru lah cuti2 istanbul...

insyaallah.....ade rezeki...

weh..nape word verification aku nih mcam lucah jer....

"HOQOQ"...len mcam betul la...

Rina said...

salam..

well, sebab kamal da ckp xusah tanya, so xdela tanye k, juz want to say, mmg betul segala yg berlaku tu ada hikmahnya.. korg da berusaha, tp kalau ada halangan sikit tu, jdknla sbgai cbran tuk move forward.. lg satu, anggap tu sumer sbgai satu 'latihan' tuk bermacam2 lg cabaran yg akan kte hadapi in d future.

=)

so, hopefully korg akan berjaya gak menjejak bumi isketambola tu dtg september nnti ye.. ;-) Good luck!

n lg satu, video yg menarik! hehe.. nothing beats hard work n passion for d things you love. n thanks for putting up the video k, hehe.. ni nak tunggu hilman lak komen..

all d best!
=)

ahmadkamal said...

DIYA
oh bestnya prak balik umah... sure jimat duet kan!

NURUL
haha... lagi jadi 'kekasih'lagi tiada hadiah!
ish pe nih, relationship student-chekgu... haha

AMME
oho... nak mintak lak ole2... aku blikan ko kole je lah ek!
kalo ada la owg bagi 10 riban tuh mmg la aku ske... skunk aku kene cri duet dekat 2k lagi taw... budak LI dapat elaun leh sponsor tak?
apa lah lucahnya HOQOQ tuh... nampak sangat berfikiran lucah! ish!

RINA
ye irina.. thnks 4 the encouragement...
huhu best lak owg puji2 neh.. kembang semangkuk gue!
er... haus air kembang semangkuk la plak! ish
tahnya.... mana si hilman nih... cepat la komen... haha

Noushy Syah said...

The video is gr8 Kamal! As you said,a person with zero knowledge about multimedia has done that...congratz and well done!

psst psst...I tot there's gonna be an appearance of a belly dancer..hehhehe

BTW,things hppn for some reason..hopefully you will get through next September,ameen.

Princess Liyana said...

huhu.buat!jgn tak buat..ahaks;)
suka tag2 orgni

ahmadkamal said...

NOUSHY
haha thnks noush...
belly dancer? my belly is not sexy enough to be shown to the public!
where did u get that idea? ish!
thnks for the doa...

PRINCESS LIYANA
tggu la ek.. dalam senarai.. hahaha

Max J. Potter said...

woot~! istanbul. ganbatte!

Noushy Syah said...

ERKKKK Kamal..not your belly dude!! yikes....Who want to see you doing belly dancing..muahahhahha..am talking about women from Istanbul..lolz!!

A man doing belly dancing??Naaaaah,I don't think so...:p

ahmadkamal said...

HANNA
tq... tgh usaha la nih... huhu

NOUSHY SYAH
hahaha
i know laa... takkan la my belly kowt... saja je...
just kidding!=)

Adzrul Ariff said...

Wah! Pergi istanbul ek. Insyaaallah adalah rezeki kamal tu utk pergi sana, bila2 masa yg dikira sesuai olehNya. heheh. sy punye cuti2 pun langsung tak plan pun mula2, klu ikutkan asalnye nak ke paris je stay dgn kawan mak tp plan tu hancuss... tengok2 ada jalan lain rupanya, lg seronok sb dgn kawan2, lagi enjoy...langsung tak terpikir pun nak gi eurotrip. awal semester tu boleh rs cam x gi mana2 je. pelik gak bila fikir2 tp betullah, Allah lagi tahu mana yg bagus. Maybe nanti bila korng sume dah betul2 mantap ready nak gi, baru dpt pergi and time tu mesti seronok sakan korng, preparation dah buat betul2 sume. Heh. skadar pandapat sayalah.

ahmadkamal said...

ADZ
yelah.. tu tak di plan.. tapi at least kowang mmg dah dekat 'area' sana...
nih nak ke sana nak nek pe??/ nek tongkang??? ke nak nek kelisa beta??? huhuhu
tapi btol n faham... ada hikmahnya... so kita tggu je la...