Akhirnya...

Cuti semesterku selama 3 bulan sudah hampir ke akhirnya.

Dan aku akan kembali ke sana, dengan membawa semangat baru untuk meneruskan perjuangan (harapnya).

3 bulan mungkin satu tempoh yang agak lama dan panjang. Ya, aku akui. 3 bulan ini macam-macam boleh berlaku, macam-macam boleh dibangunkan dan dimajukan.

Namun aku masih di takuk lama. Jika ada kemajuan pun hanyalah sedikit cuma.

Macam-macam telah ku lalui sepanjang cuti ini – kesepian yang mencengkam, kebosanan yang mengharukan, kehilangan daya untuk meneruskan hidup, keterujaan menemu ‘dia’, menangani rasa takut, kegembiraan yang tak disangka, menemui orang baru, dan macam-macam lagi.

3 bulan yang amat berharga dan penuh dengan pengalaman baru.

Mungkin bila ditanya “kamal, apa yang ko buat selama ini?”.

Aku akan menjawab “takde apa pun, duk umah je jadi anak dara...”

Tapi ketahuilah, walaupun benar, banyak yang telah ku lalui.

Walau waktu melaluinya aku merasakan “kenapa aku kena melaluinya?”. Dan aku akan menyalahkan diriku kerana tidak dapat mengawal hidupku sendiri.

Tapi, seperti biasa di akhirnya aku dapat melihat hikmah dan pengajaran dari apa yang berlaku.

Di sudut positifnya, aku terus hidup dan telah melalui berbagai pengalaman. Di sudut negatifnya, aku masih lagi kurang untuk berjuang dalam hidup.

Bunyinya pelik bukan? Takpe la, tinggalkan dulu hal itu.

Ini merupakan sasaran-sasaran aku sebelum aku cuti hari tu:

1) nak berehat serehatnya (memang dah terlebih pun)
2) nak keluar ‘hanging out’ kat tempat-tempat yang aku selalu aku pergi (tapi tak tau kenapa cuti ini agak bosan aku nak keluar)
3) nak belajar bahasa asing atau apapun, at least aku belajar something new (tak wat ape2 pun)
4) nak fikirkan pasal keputusan yang mungkin ku ambil dalam kelab (masih di dalam dilema)
5) nak betul-betul master bawak kereta (masih tak berapa pandai, setelah aku malas dan mengharapkan dapat kereta baru)
6) nak main ice skating kat Sunway Piramid, tak tau kenapa teriiiiingiinnnnnn sangat(setelahhampir 3 kali buat plan tak jadi, aku terus give up)
7) nak baiki laptop setelah casing dia pecah, dan jadi fragile macam kapal layar (now dah jadi kapal titanic ok! Baru ganti dengan harga rm200)
8) nak beli printer, susah asyik2 harap belas kasihan orang je (dah beli dah, walaupun tak macam wan punya, 3in1, at least aku boleh wat keje)

Hurm tu je kot, rasanya. Aku pun tak berapa ingat apa yang aku mahukan sebelum cuti dulu. Instead, i’ve got something new.

1) full access to internet setelah ada wi-fi kat rumah (yehaa!!! Gila2 download)
2) exploring something new for me – meeting a strangers! (have write about this)
3) dapat mendownload macam2 – memanglah macam2 hiburan aku lalui cuti ini (charmed, desperate housewives, full house, mp3, yang banyak gila dan memberatkan laptopku)
4) dapat menimbang dengan sewajarnya – tentang dunia hiburan. Melalui pemerhatian dari jauh dan dekat mengeanai ‘dia’ (proses pemikiranku bermula!)
5) dapat...

Apa pun, cuti ini masih juga salah satu pengalamanku.

Perkara-perkara yang akan dirindui

1) internet ni la... kat sana takleh download gila gila
2) makanan mak aku, walau dia jarang masak, itu yang sedap – kurma ayam, sayur campur, gulai nenas, gulai kobis, dan macam2 lagi masakan yang aku tau makan je, tapi tak tau nama.
3) Air – baik mandi ataupun minum. Ar untuk mandi kat umah laju gila, puas mandi. Dan dalam peti sejuk mesti ada air soya yang menyamankan, tak pun air kelapa laut, air oren, laici... oh tidak! (takpe air kak ana menanti di sana!... hehe)
4) Masa rehat – tidur macam takde hari esok
5) Masa boleh dengar lagu tanpa rasa tensen... kalo kat sana dengar lagu masa tensen.
6) Macam-macam lagi...

Tak kisahlah.

Walau betapa aku pernah berputus asa untuk hidup, sekurang-kurangnya aku dah lalui semuanya.

Dan aku akan terus menapak jejakku ke akhirnya.

‘Aku kini perlu berdiri, walau hakikatnya pasti kan melukai...
Aku ingin semua rasai, kerna di akhirnya hidup ku sendiri...”

p/s – aku akan cuba juga update blog ni sekerap mungkin, so lawatlah selalu
p/ss – tgk rancangan live zoom in ct tadi, impaknya tak terasa sangat kat umah, slamat dah tgk rehearsel semalam.
p/sss – akankah ada orang ingat “sesuatu” (julai dah menjelang tiba... hehehe)

(ambil pistol tembak kepala sambil terjun klcc... <- perasan gila!)

Adios!~


:::YTBACK!!!:::

0 comments: