Meeting Strangers

Prolog

Kadang-kadang hidup ni kelakar sangat. Full of surprises.

Setelah rasa terbuang dengan orang-orang yang ku kenal, aku dapat kawan-kawan baru.

Perasaan itu bukan salah mereka yang telah kukenal seratus peratus. Cuma aku yang selalu berperasaan. Ini memang aku tak boleh ubah.

Kawan-kawan baru. Never though about it before cos i always assume that people have to know me first before i know them (silly huh)

Sebab aku memang selalu dipandang sombong, sebab aku takkan mulakan perkenalan. Lainlah kalau dah betul-betul kenal hati budi.

Tapi cuti ni aku telah maju sedikit. Melalui internet aku memulakannya.


Hadiah dari ‘dia’

Cerita bermula apabila aku asyik mengikuti kisah ‘dia’. Di laman web rasminya aku berkenalan dengan manusia-manusia yang mempunyai tahap kemerengan yang berbeza.

Julat dari yang tertinggi hingga yang terendah, hingga tahap yang tak boleh langsung dihinggapi rasa kemerengan terhadap ‘dia’, hanya tahu mengutuk.

Aktiviti di klcc telah menemukan aku dengan sebahagian darinya – cleo, dora, zaffira, kak jamm


Cleo, seorang bakal pensyarah yang memang mereng. Pakar dalam mengejarnya.
Gila-gila. Dan memberiku dorongan untuk meneruskan pelajaran.

Dora
seorang ‘kakak’ yang telah melalui macam-macam perkara. Aku terkejut bila
mengetahui dia mengatakan dia pernah melalui zaman bekerja sambil belajar. Dan
dia telah memberi aku satu perkara ‘nothing is impossible in this
world’

Zaffira – ketua untuk aktiviti perkumpulan. Tapi dia yang
lambat. Tak tahu sangat pasal dia, but i know she’s studies in college
too.

Kak jamm – yang dikatakan ganas. Aku tak tahu sangat, Cuma
bertemu muka sekali dengannya.

Ini bagiku merupakan hadiah dari ‘dia’. Nyata hanya kerana minat yang sama, kami bisa menjadi serumpun dan bersatu. Pengalaman baru...


Penolakan

Dalam pada itu, aku menolak untuk bertemu dengan sebahagian orang baru yang mungkin boleh membahayakan.

Kisah di Times Square bersama dua rakan. Aku telah mengambil langkah berhati-hati dengan menolak pelawaan mereka. Dan aku tepat!

Malam itu mereka telah berbuat sesuatu yang aku cuba elakkan untuk buat. So, my evaluation was right. And luckily i’m safe!


Myspace – taking new step of life

Di dunia myspace, hanya gambar menjadi bicara.

Semuanya bermula di mata, satu pesongan kepada perkenalan hati budi yang tulus murni.

Itulah yang dikatakan dari mata turun ke hati memanglah mata yang menjadi saksi pertama. Apakah peranan hati kalau mata dah mendominasi.

Ku akui di awalnya aku begitu. Tapi bila berfikir sejanak, mengapa perlu semua itu.

Jadi aku tukar pandanganku.

Minta mereka add aku sebagai kawan. Mengenali mereka. Memilih yang kurasakan yang terbaik, melalui kata-kata mereka pasal diri mereka, melalui kata-kata kawan-kawan mereka untuk mereka. I was very particularly selective.

Di saat ini mengenali dua orang baru. Yang ku rasakan telah betul2 mewarnai cutiku, walau di akhirnya cuma. Hamz dan Zul.

Ya kedua-duanya lelaki. Kenapa aku tidak mencari perempuan? Biarkan dulu persoalan itu.

Hanya cuba mengisi hidupku yang sepi tanpa kawan yang memahami. Aku rasakan aku sudah terlalu ramai kawan perempuan. Jadi aku cuba sesuatu baru


Hamzani – seorang kawan nun jauh di Kedah. Terkejut pada mulanya kerana dia amat
mesra. Semua atas nama persahabatan.

Memang dapat kulihat dia amat
menghargai persahabatan. Baca blog dia, untuk mengetahui lebih pasalnya. Juga
mengenai pandangannya mengenai hidup. Dan aku membuat persepsi.

Perkenalan kami mudah. Hanya melalui IM myspace, kami bertukar
nombor telefon.

Mungkin terlalu awal, sedangkan itu pertama kali
kami berchatting. Aku memang selalu megelak untuk meberikan nomborku. Bimbang
sesuatu menyusahkan.

Tapi entah kenapa instinct aku mengatakan ia
tidak akan memberi masalah. Jadi ku teruskan.

Sepanjang
mengenalinya, pelbagai cerita telah kami kongsi. Dari kisah hidup, kepada kisah
kawan2 dan juga dunia komputer. Dia yang mengajarku untuk download charmed
melalui p2p ares!

Memang agak banyak persamaan – kami dulu prs,
meminati charmed, 20 tahun, ambil sains tapi suka sastera dan macam-macam
lagi.

Perkenalan ini amat bermakna


Bertukar pula ke kisah zul.

Mulanya ku takut untuk memulakan.
Kerana usianya yang lebih dariku dan nampak lebih matured. Ku takut akan dilayan
seperti budak kecil lagi, like most of my older frens has done (...).

Melalui hamz, ku tanya sedikit2 pasal zul. Rupa-rupanya kami
mengambil kursus yang sama di universiti.

Atas kesamaan ini, aku
memulakan. Dia melayan. Bertukar nombor telefon. Dan merancang untuk berjumpa!
At the first time i’ve ever chatted with him! Tapi aku
setuju.

Kalau difikirkan aku takkan mengambil langkah sebegitu
kerana takut terjadi apa2. mana tau dia ni ... macam2 la... tapi aku yakin pada
gerak hati. Dan perancangan dibuat untuk bertemu.

Walau hati di
dalam gundah, muka tetap cover. Jumpanya di mid, dia yang banyak memulakan
bicara.

Dan aku mula menjadi diri sendiri. Dan banyak yang kami
bualkan. Dan aku rasakan akan banyak lagi kisah seterusnya. Nyata dia berbeza.
Dia melayanku bagaikan kami sebaya. Aku rasa terharu

Ini juga merupakan pertemuan yang berharga.

Menemui dan mengenali mereka membuatku banyak berfikir. Tentang macam2.


Proses pemikiran melalui pengalaman.

First impression memanglah dikatakan sebagai satu kayu ukuran yang teramat cetek. Kenali dulu isi kulitnya. Dont judge a book by its cover. Aku akui semua itu, but i beg to differ.

Kadang-kadang kita perlukan juga melihat apa yang ditonjolkan, apa yang dizahirkan. Kalau yang ditonjolkan buruk, bagaimana yang di dalam?

First impression is important. Although yang terzahir tak menggambarkan yang di dalam. Kerana yang terzahir juga bisa menipu.

Walau tak semuanya betul, kalau gerak hati mengatakan ia berbaloi untuk dikenali, walaupun kita hanya ada sedikit maklumat mengenainya, ikutlah gerak hati itu. Bagi aku, gerak hatiku mengatakan mereka yang kutemui ini tidak membahayakan, jadi kuteruskan.

Ini berbeza dengan apa yang pernah kukatakan sebelum ini. Mengenai budak perempuan yang hanya mengenaliku melalui internet, tapi sudah mula nak mendominasi hidupku.

First impressionku mengatakan, biarpun mukanya tidak ku kenali, perangainya telah tidakku sukai. Yang di dalam tidak kusuka, biar secantik mana pun, aku tetap tidak terpedaya.

Epilog

Bagiku pertemuan pertama dengan orang yang baru, first impression is very important. Jika di awalnya teruk, bagaimana akhirnya?

Meeting strangers for the first time. Dunno what will come next, cos it is in His hand. Mungkin perkenalan yang sedikit ini akan mengubah hidup aku. Mungkin juga tidak.

Tapi ini pengalamanku. Ini amat berharga. Ini akanku jadikan pedoman di hari muka.

To all new faces i’ve met during this holiday, if you read this, note that our experinces are too valuable to me. Thank you for letting me get into your life. Thank you for giving me new experience. Thank you.

Dan hidup perlu diteruskan. Kembali belajar. Mungkin pengalaman semester ini lebih bermakna dari semester lepas?

Siapa aku untuk menilai. Aku hanya watak picisan yang mengikuti skrip yang tertulis olehNYA.


:::YTBACK!!!:::

2 comments:

Irina said...

Kamal..
Hehe. Akhirnye berjaya jugak aku menjejakkan diri ke 'umah' ko nih.. Tapi aku kagum ngan ko, sbb kalau aku rasanya x berani nak jumpe kawan baru yang hanya dikenali waktu chatting.. Ye la, kawan lama yang dah kenal pun kadang2 rasa berbelah bagi. Hehe.. Pemalu jugak aku ni ye.. Rasanye, kalau aku di tempat ko, mesti mulut ni terkunci, tergamam seketika.. =)
Pape pun, aku harap persahabatan korang berkekalan.. Hehe..

ahmadkamal said...

4 me, its 2 way communication... kalo dia ok, aku pon ok la

slamat dia pun tak brapa nak diam gak... tandukku kuar la juga
hehehe