Hurm... Entahlah...

0017 – 15 Julai 2006
Hurm... Entahlah...


Kehidupanku di sini sudah bermula. Seminggu yang pertama sudah mula menampakkan apa yang harus ku lalui sepangjang semester ini.

Logistik.

Memang, kali ini hostelku terletak agak jauh dari pengkuliahan.

Banyak yang perlu dikorbankan, masa untuk berehat dan keselesaan. Semunya semata-mata ingin mendapatkan waktu terbaik untuk pergi dan pulang ke dewan kuliah.

Keselesaan untuk berehat dikurangkan. Di mana sahaja kami mengambil peluang, di masjid, di bilik kawan dan juga di KMC (perpustakaan di sini).

Mulanya memang tak biasa, kerana aku tanpa tidur petang amat sinonim. Bila ia tiada, keseimbanganku bagai tak kena. Takpe, cuba biasakan..

Masih logistik.

Logistik ini menuntutku berfikir untuk mengurangkan masalahku. Walaupun mereka mungkin tidak memahami dan membantu, aku tahu aku perlu berbuat sesuatu.

Kadangkala, rasanya bagai berdendam. Rasa ingin sahaja mencipta masalah baru untuk diselesaikan, kerana sedikit terkilan dengan ketidak pekaan mereka terhadap kesusahanku. Hurm, entahlah.

Kawan-kawan makin mendesak. Jadual kerjaku juga. Akankah aku ambil langkah itu?

Pengkuliahan.

Semester ini menjanjikan sesuatu yang berbeza. Kerana semuanaya lebih mendalam. Jadual juga agak padat dan menekan. Subjek juga agak berat.

Namun kehadiran biologi sedikit memberi kelegaan. Sekurang-kurangnya aku tahu aku di sini dengan langkah yang betul.

Jauh di sudut hati, memang ingin membuat dan menjadi yang terbaik untuk subjek ini. Seterusnya membiarkan mereka yang pernah membuatku cemburu terkapai-kapai.

Tapi aku tetap aku. Aku ada cara sendiri.

Aku belajar dengan caraku, dan aku dapat perasan bahawa mereka juga mula berusaha gigih. Sekurang-kurangnya, aku tak nak hipokrit dan membiarkan hidup aku terikat.

Aku ingin bebas. Jadi, aku putuskan, aku akan mambuatnya dengan caraku sendiri.

Tiba-tiba teringat dan terfikir.

Andai kata biologi ini tiada. Apakah hala ku? Akankah ku teruskan di jalan ini?

Mendengar bagaimana rakan baruku jauh di Melaka. Meninggalkan sains demi sesuatu yang lain. Kerisauan. Juga keresahan. Sedikit ketidakpuas hatian.

I just hope he’s doing ok. Cos, dunno how, i know he tried. But maybe, the availability of freedom there is not the same like what i have here. Just hope he’ll adapt and find a track to enjoy himself.

Macam itulah hidup.

Kadang-kadang kena pura-pura. Senyum di kala sakit hati. Mengatakan iya walaupun hati menjerit tidak. Mengangguk bila mahu menggeleng. Semunya kerana tiada pilihan, juga untuk menyenangkan hati orang lain.

Sometimes, i feel that all my smiles are fake.

Aku dah terbiasa begitu. Dengan topeng ini. Yang mendamaikan orang lain tapi membunuh diri sendiri.

Once, my friend said – live your life! Get free of yourself!

Yes, i admit, i want to do that.

But there are hearts, i must to take care.

Hatiku, apalah sangat.

Sampai bila ya perlu begini. Perlu berkorban? Perlu berusaha untuk menggembira?

Rasa dah banyak sangat yang telah dilakukan. Dah 20 tahun. Hurm, kadang-kadang ingin sahajaku menjadi jahat. Aku baik pun kerana hati-hati ini. Kerana pandangan mereka.

Hurm, entahlah.

Entahlah

Entahlah

Entahlah

(entri yang ditulis ketika baru bangun dari tidur, dalam keadaan mamai, dengan otak yang masih beku)


:::YTBACK!!!:::

0 comments: