Kepuasan!~

Prolog peristiwa
Cuti ini mungkin cuti yang terbaik pernah aku alami selain dari cuti selepas spm dan matriks. Banyak kenangan dan pengalaman baru telah tercipta.

Walau di awal dan pertengahannya, kebosanan melanda hati, pengakhirannya cukup mendamaikan.

Dan kini aku tersenyum dan gembira. Apa akan berlaku di hari mendatang??? Bring it on!!!

Pelbagai peristiwa berlaku – sedih, gembira, bingun dan mereng berapi. Macam-macam telah cuba kugambarkan di luahan-luahan ang lepas-lepas, adakah tergambar sepenuhnya?

Mungkin tidak. Ternyata, aku yang melaluinya, aku yang merasainya. Pahit, manis, suka, duka silih berganti.

Dia. Dialah salah satu daripadanya. Yang telah menceriakan hari-hari terakhir cutiku. Cuti ini aku telah tiga kali berkesempatan menemui dia. Di KLCC, BTS dan hari ini di Angkasapuri.

Memang tak pernah ku gambarkan bagaimana nak bertemu dia, sedangkan selama hampir 10 tahun aku hanya memerhati dari jauh. Namun, peluang selalu datang bergolek.

Ini kisah mengenai dia. Hentikan pembacaan anda jika anda tahu anda tidak bisa menahan dan memahami apa yang ku rasa. Anda telah di ingatkan!

Selitan - kisah Kelab Sengal Sedunia

Selepas sehari keluar dengan rakan baru, Zul, aku menyertai perjumpaan “Kelab Sengal Sedunia” di Berjaya Times Square. Huh?!

Hehe, itulah kami. Kamal, patrus (orang tua), dan aisyah (little dragon ke?)

Setelah penat dengan aktiviti-aktiviti kelab yang membosankan dan memenatkan serta menyusahkan ditambah pula dengan orang-orang di dalam kelab yang tak bisa memahami apa ertinya masalah yang semakin menimbun, kami mengambil langkah dengan menubuhkan kelab ini. Kelab Sengal!

(aku bila berbicara mengenai kelab, selalu teremo,sebab luka lama Mac dulu dengan projekku).

Urm, mungkin bukan aku la yang memulakan kelab baru tersebut, tapi aku semakin suka dengan idea kelab itu. Memang sengal!

Dua rakanku datang jauh dari Kuantan untuk mengelak minggu orientasi pelajar-palajar baru. Lagipun buat apa nak duduk sana kan?

Siren kejutkan pelajar baru pukul 5 pagi, kafe tutup dan macam-macam lagi lah. Jadi diorang turun KL untuk bergembira.

Kami ke BTS. Ingat nak main Cosmo World, tapi masing-masing ala-ala demam dan pening kepala, jadi perancangan lain dibuat. Jadi tengok wayang je lah. Citer ‘Stay Alive’.

Dah kata dah Kelab Sengal. Memang sengal. Dah la duduk row kedua dari depan, mendongak je tengok. Masing-masing mengadu sakit tengkuk. Pastu takleh duduk diam lak tu.

Citernye menarik. Menakutkan gak la. Kadang-kadang kitorang terjerit bagitau kat watak utama hantu tu ada kat belakang diorang.

Tapi mostly aku abiskan masa predict sapa yang jahat dalam citer ni, tengok-tengok semua baik dan naive rupanya.

Kongsi satu popcorn. Pass sesama sendiri sampai ada masa tu pat curahkan kat aku! Hampeh pat! But, it was enjoyable indeed.

Kuar wayang, kesengalan berterusan...

Pergi kat kedai aksesori, cuba macam-macam pastu tangkap gambar. Aisyah la paling semangat. Try bunga la, spek mata, rambut palsu.

Tangkap gambar kat tempat audition One In A Million. Ala-ala peserta la gambarnya. Ok la tu, kelab sengal.

Tapi tak leh kuar lama. Aisyah ada janji ngan ‘minah hampeh’ tu. So, balik je la. Kalau tak mau runtuh BTS disengalkan. Hehe

Itu baru permulaan untuk hikayat ini. Hikayat ini panjaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaang!

Kisah dia, dia dan dia

Di dalam tren. Check hanfon. Rupanya ada dua missed call. Waktunya semasa aku bersengal tadi. Msg kembali Azly, tanya apa hal. Tiada pula balasan.

Esoknya dia msg aku. Saat aku tengah nak tidur petang sebab pening yang teramat sangat.


Wei, aku dpt tiket g z00m in ngn C.T. Tp, ari jumaat pny kul 9, Fulldress
rehearsel.So, kalu nak g, bgtau aku A.S.A.P.

(matilah copy bulat2 tu...)

Aku terbangun! Darah mengalir ke kepala. Tak jadi tidur.

Lantas teringat, mak bapak aku tak suka aku merayap pergi tempat-tempat camni. Sebab kejadian bertahun lepas. I need plan!!!

Setelah merangka plan yang sesuai, aku telefon Azly. Fikiranku hanya satu, nak pergi ke sana walau apa yang terjadi.

Full dress rehearsel tu! Walau tak setanding live, at least i’m there!

Konflik timbul. Takde transport. Terpaksa mangajak juga rakan kitorang, kerana dia ada kereta sendiri.

Mujur ada 4 tiket! Walau aku kurang selesa, demi dia apalah sangat.

Halangan

Hari yang dinanti tiba. Bangun pagi dalam kedaan lemah dan tak bermaya. Aku selsema dan sakit tekak. Tenat jugak la. Nyaris plan itu ku batalkan.

Sembahyang jumaat pun tak pergi, sebab aku makan ubat selsema yang mengantuk. Uzur la kiranya.

Tidur sejam dua. Bangun. Segar walau tak sepenuhnya. Alhamdulillah! Terus buat keputusan plan ini harus diteruskan! Walau apa terjadi.

Kepada ibuku, ku beritahu nak jumpa kawan tengok wayang, nanti malam diorang hantar.

Rancanganku, bila balik aku cakap la, konon-konon kawanku buat surprise hari jadi, tak beritahu nak g mana, alih-alih g Angkasapuri. I know! I’m a bad son!

Tapi bila ku pulang, ku beritahu seperti rancangaan awalku. Tapi mereka tak marah pun. Mungkin pandangan mereka dah berubah sepanjang tahun-tahun ini. Lagipun anak ini dah besar!

Perjalanan

Jumpa Azly di Ampang. Dia bawak kereta. Semata-mata nak hantarku pulang malam nanti. TQ fren! Terharu beta! (nangis jap, sambil hembus hingus yang berlambak ni.... crooooot croooooot!)

Jalan-jalan ke Angkasapuri. Sesat! Gelabah la jugak. Masuk lebuhraya sprint. Kuar balik.

Akhirnya setelah bertanya kakak tol, kakak jual air tebu, kakak jual buah, sampai la kitorang kat Angkasapuri. Tak lama lepas tu kawan kitorang pun sampai.

Terus ke Auditorium Perdana.

Pergi tandas. Sedia apa yang patut. Kang tak pasal-pasal nak berhajat masa show mula.

Menuju puncak!

Naik tangga. Jumpa Dora – rupanya dia lagi awal!. Teringat cd yang ku burn untuk dia kat kereta. Nanti lepas ni la bagi. Dia tanya kenapa lambat, tempat dah nak penuh dah.

Cepat-cepat kami masuk ke dalam. Cari tempat.

Betul-betul kat tengah auditorium. Memang strategik. Belakang kerusi-kerusi VIP.

Tapi sempitnya tempat! Azly sempat bisik, Datuk K kan gemuk, camna la nak fit kerusi camni. Aku gelak je.

Aku di situ?

Pandang ke pentas. suasana perjumpaan kali ini amat berbeza.

Jika tahun 2002 hanya dari jauh, nun di tingkat 3 Istana Budaya, mengintai dia di bawah mengalunkan lagu Sudirman.

28/05/06 pula, suasana amat sempit dan bersesak, di KLCC.

Di BTS pada 25/06/06, hanya sempat menarik tangannya untuk bersalam, tatkala dia bersesak dihimpit wartawan dan peminat atas konfliknya.

Kali ini amat berbeza!

Di tengah dewan. Lampu-lampu mengelilingi. Satu mic ala-ala Anita Sarawak terletak di tengah.

Pelajar-pelajar praktikal mass comm tengah sibuk adjust mana yang patut. Lantas teringat Hamz, cmna la dia orientasi kat melaka sana.

Musician mengambil tempat. Nampak Aubrey Suwito. Agak hampa Steve Tongtorn (betul ke eja ni?) takde. Intrig cinta tiada malam ni, bisik hatiku.

Pusingkan kepala keliling dewan. Nampak Dora dengan zoners yag lain, yang tak ku kenal. Terus ke depan. Depan sekali pulak tu! Jeles gila!

Dia!!!
Tiba-tiba dia muncul. Dengan baju warna biru hijaunya naik ke atas pentas. Naive sekali raut wajahnya. Tak boleh gambarkan dia sedang alami konflik. Melambai-lambai ke arah kami yang di atas. Tah dia perasan aku ke tak. Hehe.

Tiba-tiba tersentuh. Baiknya dia! Kenapa? Dia tersedar seorang ahli pemuziknya tiada kerusi. Dia dengan pantasnya mengambil sendiri di tepi dewan. Budak-budak mass comm tu pandang je. Ramai gak yang perasan, dan ada gak yang bersorak. Baiknya dia!

Soundcheck
Sound check dimulakan. Nyata telahan awalku tepat. Mic anita tu untuk lagu lama! Malam Pesta Muda Mudi rupanya.

Dengan mic antiknya, dia memulakan. Tapi suara seakan tak keluar. Dah mula ke? Aku kan tak tahu cmna sesuatu show dimulakan. Rupanya baru sound check.

Dia meminta micnya dikuatkan. Nyata dia amat arif dalam semua ini. Yelah dah 11 tahun.

Persembahan
Persembahan dimulakan. Rangkaian medley Malam Pesta Muda Mudi, Bom Cik Bom, Merak Kayangan dan Bunyi Gitar. Kami terkedu melihat permilihan lagu. Aiyooo lagu Datuk K semua. Hehe.

Tapi seperti biasa, dia menabah pesona setiap lagu. Arrangement lagu lama ini berlainan dari yang ku pernah dengar.

MPMM dialunkan, ku teringat Karen AF4, BCB dinyanyikan penuh style, ala-ala nak menari pun ada. MK aku tak berapa minat, hanya suaranya ku dengar dan BG amat stylo. Siap menjadikan stand mic tu ala-ala penyanyi rock! Best!

Teruja untuk yang seterusnya.

Dia & Konflik...
Dia memulakan bicara. Nyata ada yang tersimpan di hatinya. Berhati-hati menutur bicara. Mungkin sedang gundah dilanda konflik itu.

Show kali ini bagaikan ada yang tersirat. Pemilihan lagunya membuatku mengerti dan kasihan padanya. Sudah banyak yang dia lalui.

Sesekali dia menjeling ke arah Dora and the gang. Ces, jeles lagi. Takpe2.

Siti situ sana sini dimulakan. Terlupa sedikit lirik awalnya. Dia pun mengakui kesilapannya. Selamat baru rehearsel.

4S – lagu yang menggambarkan bagaimana kami di situ sana sini untuknya. Dan dia mengatakan kami amat berharga. Mungkin dia merasakan kami dah berubah arah?

Telahanku benar bila lagu seterusnya diperkenalkan. Cuba Untuk Mengerti.

“Saya tahu, ramai peminat minat lagu ni” sambil jeling ke arah Dora.

Ku terfikir, ingatkah dia kepadaku jua? Hehe, mereng mereng.

Suaranya seperti biasa. Lagu kesukaanku ini amat sedap dinyanyikan live. Dia memang versatile. Sama macam album yang sebenar.

“Dah cuba untuk mengerti???”,tanyanya.

There you go girl! Memang dia tengah sedih dilanda konflik itu. Takpe lah, sekurang-kurangnya kehadiranku hari ini menyatakan sokongan yang tidak berbelah bagi kepadanya.

Medley Bukan Cinta Biasa, Dialah Di Hati dan Seindah Biasa. Tatkala BCB, dia menghulurkan mic, peminat menyanyikan, jawapaaaaannnn~

“Tunggulah jawapan dari siti ye!” dia mencelah. Lagu DDH pun begitu. Arrangement RAH. Penuh penghayatan. Seindah biasa dengan arrangement AE05.


“Seumpama naskhah yang terbuka, sesungguhnya tiada rahsia, bacalah kenalilah
dengan bijaksana, siapa aku yang sebenar~~~”
“Takkan mungkin kita bertahan,
hidup dalam bersendirian~~~”

“Siti selalu ingat ini, walau apa yang terjadi, kita lalui bersama”

Aku terharu. Walau ku tahu ramai yang sudah beralih arah.

Lagu rindu arrangement akustik. Seperti biasa. Menghiburkan. Tiba saat dan ketikanya.

Kejutan dari dia yang mengharukan...
“Siti teringin nak nyanyikan lagu ni, dah meletup meletup kat Malaysia ni. Lagu nyanyian Once, terimalah Dealova!”

Aku tersirap. Pantas teringat kenangan lama. Mulutku terkumat kamit melayan lirik lagu itu. Nyaris airmataku tumpah. Tapi kutahan, kerana aku tahu ianya sudah tamat. Tak guna ku tangisi lagi.

Cerita itu telah lama aku simpan ke tepi. Semester baru yang mendatang ini, adakah sesuatu bakal tercipta? Apakah? Aku biarkan soalan itu berlalu...

Dia menambahkan sedap lagi untuk lagu kesukaanku ini. Teramat sedap. Aku puas. Teramat.

Pastikan menyusul. Seperti biasa. Aku hanya menghayati sahaja.

Kemerengan...
Dia naik ke tempat duduk peminat. Menjerit-jerit memangil namanya. Aku hanya melambai. Entah disedarinya atau tidak.

Orang kata dia pengingat. Mungkin dia ingatkan kulagi??? Mereng mereng.... hehe

Muncul pula Ogy Ahmad Daud. Berduet lagu-lagu lama dari filem Ogy. Tak ku ingat sangat tajuk dia. Di wajah rahsia hati mungkin?

Dia kelihatan takut-takut mengalunkan Bisakah kerana Aubrey turut di situ. Lagu ni pun range vokal memang besar. Rendah teramat, tinggi melangit.

Sedikit terkucil di bahagian ‘bisakah hatiku difahami~~’ tapi boleh dimaafkan. Siapa lagi boleh bawak lagu ini sebaiknya?

Biarlah rahsia. Seperti biasa, mengalunkan. Sedih juga, membayangkan berada di tempatnya. Harap dia terus tabah. Seperti ku katakan tadi, dah banyak yang dia lalui.

Dia mengatakan ini merupakan lagu terakhir. Sedikit kecewa. Cepatnya masa berlalu!

Hidup penuh bicara. Di dalam album, agak janggal mendengarinya. Yela, mood lagu ini bertukar-tukar. Pening sikit. Tapi versi live amat mengujakan! Sedap pula. Menari-nari kepala lututku.

Tamat
Persembahan tamat. Ramai yang masih tercegat. Mengharap dapat bergambar. Atau bersalam. Atau apa sahaja. Kerana dia. Semua kerana dia.

Tapi waktu menghalang. Aku tak kisah. Kerna aku dah puas. Puas sangat.

Sekurang-kurangnya ada juga peneman kenangan di waktu aku tension belajar di kolej nanti. Sekurang-kurangnya cuti ini berakhir dengan kegembiraan di dalam hati. Aku puas!

Balik ke rumah dengan hati yang puas. Sempat menitipkan cd klip2 kepada Azly dan Dora. To azly, tq la, hadiah hari jadi yang bermakna tahun ini. Kalau ada lagi, jangan lupa panggil!

Sampai di rumah, ceritakan cerita sebenar kepada ibubapaku. Tak marah pon. So lain kali boleh la aku buat lagi! Hehehe.

Naik bilik buka laptop. Memikirkan pertemuan yang bagaikan mimpi.

4 jam dulu dia berada di depanku, mengalunkan lagu-lagu. Kini ku seorang di bilik ini menaip kata-kata, agar kenangan ini tak luput di ingatan.

Yang nyata, aku puas. Atas kepuasan itu aku telah menaip terlalu panjang tanpa sedar (matilah korang nak baca!)

Hurm dah penat beta menaip ni, tak reti-reti nak komen? Hehehe

aku yang kepuasan.
ak_0143

p/s – mak kau! 6 page??? Memang aku gila! Dengan tisu2 bertimbun kat sebelah menahan selsema! hehe


:::YTBACK!!!:::

1 comments:

Anonymous said...

panjang..mmg panjang..mula2 aku xtau kalo aku mampu nk habiskan bc blog2 ko ni..tp alhamdulillah,aku bjaya!abs semua aku bc.dan tahniah krn ko masih lg dgn keterujaan ko ni..erk,ayat aku pon da jd lain.hihi..cuma satu je nasihat aku,sentiasa berpijak di bumi yg nyata..ko x perlu berpura2 dgn sesiapa pun.apa yg ko lakukan skrg mmg bagus..lg satu,jgn selalu berfikiran negatif walau dgn apa2 pun.drpd apa yg ko coretkan,aku membaca lebih negatif dr positif..jika ini medium yg ko gunakan utk melepaskan rs tension,teruskanlah..n remember to build yourself better everyday..dr aku,aku pohon maaf andai ko terasa kt sudah jrg berhubung.mungkin ms dan keadaan membataskan tapi aku x prnh sekali2 melupakan sahabat yg sering memberi motivasi kpd aku..semoga persahabatan kt sentiasa berkekalan..salam..