Kisah Adikku yang Senget...

0244
2 Julai 2008














merenung masa depan...

Aku tau aku sengal! Aku ngaku!
Aduh du du!

Mana tumpahnya kuah kalo tak ke nasik kan...

Tapi term tuh leh ke guna untuk adik beradik???














"Hi... saya Hafiz"

Adikku nih, namanya Ahmad Hafiz

Baru nak masuk umur 5 tahun Disember nih...

But not the end of Disember yer!


Tapi dia dah sekolah…

Tadika Pasti…

Sebab, walaupun lahir lambat, still dia dah masuk tahun ke 5 kan...

So layankan aja!

Tapi otak dia nih kan masih kecik
Masih nak main2



















"meh men ngn saya meh!"

Selalu gak la aku dengar mak aku mengeluh pasal dia nih...

Bila kol 11 mak aku nak jemput dia je kat sekolah, mesti mak aku nampak dia dah kat luar bersama projek2nya men boyan, gelungsur, korek tanah etc etc etc


Mak aku pon tanya la cikgu dia

Dia nih macam mana kat sekolah kan

Cikgu dia pown kata, dia ni susah dikawal, asik nak main je!

N kalo nak buat keje, kena umpan something dulu, cakap ada hadiah semua baru dia nak buat…


Dan yang sengalnya, bila cikgu dia bagi keje, dia leh cakap cmni:
“takpe bu su, saya leh wat kat umah ngan mak saya”
Dia maleh buat kat sekolah!



















"Har har har!!!"

Dan jadi keje la malam2 mak aku memekik semua suh dia buat keje sekolah...
Susah nak disuruh dak ni, kepala banyak auta!


Sampai masa, aku dah bosan dengar mak aku bising je pasal dia ni, aku pun pergi la kat dia...

Tengok keje sekolah dia...

Duh! Banyaknya!



















"emmm Cakk!!!"

Untuk budak umur 5 tahun, memang banyak!
Silibus sekolah2 skunk macam makin susah je...

Aku dulu masa tadika takde lak cmni..

But still, that was 16 years ago right...


Aku tengok banyak, aku marah la dia…

“ko buat depan Ame, meh Ame tengok!”
Di pown terkedek2 la buat…

Aku pown ajar2 la sket kan…


Somehow, budak kecik ni, dia lebih senang kalo dengan orang yang dia ’tak biasa’
Meaning, dia takut n hormat aku sket dari mak aku, sebab aku tak selalu ada kat rumah kan.


Ngn mak aku dia dah lali, tak makan dek marah dah!

So aku memainkan peranan sebagai abang yang berjaya, memarahinya di sepanjang cuti ini...

Takde la marah sangat2... aku tau limit aku...


Tapi yang aku nampak dia nih terang hati...
Sekali ajar, dia dah tau...


Dan yang paling mengejutkan kitowang, baru2 ni peksa, dia dapat no 3!

Cikgu dia, mak aku semua terkejut...

Aku lagi la...

Hampeh nya dak kecik!



















"saya dapat no 3.. hihihi"

Baru2 nih, kitowang g Carrefour, aku nak shopping barang2 aku nak masuk semester balik kang...

So lalu la tempat mainan...
”Me, nak tengok jap!”
adik aku tuh kata…


Aku pown tolak lah troli tuh ke arah tempat mainan semua...

Dia aku dudukkan dalam troli supaya tak merayau...

Sampai la satu tempat jual macam2 permainan yang dia suke
Transfomers!!!


Dengan muka jakun dia belek…

Dia rayu2 nak beli...

Aku tengok harga...

Telan liur…
RM 100+++ beb!
Mana ada duit…


So, aku mempergunakan la peluang yang ada:

“Benda nih, kalo Apis nak, Apis kena dapat no 1 kat sekolah...
Pastu tak leh men2 kat luar lagi masa cikgu mengajar...
Kene dengar cakap cikgu, takleh bising2 kat sekolah...
Takleh gaduh2 dengan budak lain kat sekolah...

Takleh hilangkan kaler pensel lagi...

Kena baik!”


”ok! Apis jadi baik... nanti Ame beli Tranformers ek!”

Balik tuh, tak abis2 dia ulang benda sama…

Dia ingat Transformers je, dia ingat janji dia ngan aku...


Sampai la minggu ni...
Aku turun bawah tadi, seperti biasa aku tanya:

”Hapiz ada keje sekolah tak?”

”Takde... dah siap dah


Owh.. ok... Tiba2 mak aku sampuk...

”Naya la ko Me,
Pasnih ko jangan janji apa2 ngn dia..
Dia jenis pengingat!”

“Napa pulak?”


“Tadi Ma g ambik dia kat sekolah,
Ma heran tak nampak dia main kat luar.
Dah seminggu dia macam tuh...”

”Haaa?? Ye ke??”


”Pastu Ma tanya cikgu dia, dia camna sekarang.
Cikgu dia cakap dia makin baik, senang nak ajar.
Cikgu dia siap tanya Ma marah dia ke.
Ma cakap la abang dia yang marah”

“Hmmmm”


“Naya la ko nak beli Transformers tuh!
Ma tak nak tolong!
Sapa suh janji!


Gulp! Aku telan liur...
Abes la aku!

Serat lebeh tuh!

Mana nak cekau duet…

”Me, apiz dah baik dah... Me beli Transformers ek!”

“err…




















"tah dapat tah tidak Transformers apiz tu ek..."

Mau pengsan saat itu juga!


:::YTBACK!!!:::

37 comments:

lilRed Farah said...

ade je transformers yg murah....ko ckp kat apis...yg die nak tu dah takde kat kedai...hahahhaha

well done bro!

teddybearhijo \\(^.^)"// said...

pacik!!! comel gilak!!! bukan anda, tp adek anda...

dah kirim lom salam muah2 sy kat die?
kalu bulum, pacik kirimkan dabel dos, multiplayer!!!

kiri, kanan, kiri kanan lg. pahtu atas kat dahi 2! pahtu buat munyik, muah2, dr makcik teddy... eh, makcik, tamoh la, kakak teddy... ngeee...

pahtu wat ala2 kusut2 kan wambot die! wah! sy wendu adek kecik... adek sy paling kecik, diulang PALING KECIK yang tingkatan 5 tu pon sy mampu buat yg kusut2 kan wambot jak. nak muah2, sy pon geli~ aaaa...

hum...
ingat tau, kirim sy punya pesanan kat apiz... dr kakak teddy.
ckp gak, kalu die baek, kak teddy banje eskim manyak2!

kihihi...

mampos...
sy suka gilak itu apiz...
n tanyer die gak, mau jumpa kak teddy x???

wah!
ako sudah senget...
weng2~ rempit!

(^^)"

teddybearhijo \\(^.^)"// said...

1 more, sy takleh tahan dr tidak memperkatakan tentang ini...

just a suggestion jak la... a tips, mebi...

pacik tgkp gamba guna apa? nset? kalu nset dimahapkan, atas sebab funtion yg terhad. tp kalu kamera... hum, mayb could apply la...

ce ubah2, godek2 sikit setting die.. *tp kalu pacik betol2 agak xreti kamera, i advice dont touch any...*

sebab pacik nyer gamba da cantik, yup, view, angle, sume not bad la, tp setting tu, sy geram, sayang gamba agak lawa...

lec sy kata gamba tanpa flash lebih cantik, i admit that, lebih natural. n die kata gak kalu nak kurang blur, shaking, certain people die tahan napas mase snap2... *dats my style. hee*

n kakadang sebab setting xberapa cantek, gamba mcm pudau jak, u can correct it using potosop, pegi kat image>adjustment> wat lah, auto levels, apetah lg, ade 3 yang auto2... ikot la mane yg leh in a way dpt correct balek die punya kaler... ade gak kakadang xjadik, tiada perubahan. tu boleh ubah kat contrast n brightness die... area2 situ gak...

duh... ako bukak tuto kat sini, baya2! eskim2!


just a tips la... huhuu... xbaek lokek ilmu kan...
mahap if salah ckp...

(^^)"

Alin said...

belikan utk adik ko transformers tu, seriously. u dont want to ruin him psychologically as he grew up, kan. sebab budak budak ni once kita dah mungkir janji, memang dia ingat sampai bila bila. ni base on my experience ni. lagipun he has been a good boy kan, just as u want.

so belikan je la.. tak rugi pun. bukan orang lain, adik ko jugak. ko jugak dapat main sama nanti haha.

IamYonna said...

eerr..
ade tuto photoshop rupenye kat komen ko ni haha..
bagus2 :p
multi user btol la..

ehh..
apiz!!
ni kak yonna :)
apiz comel la :p
mari kita berdating?
akak belikan apiz transfomers ok?
err abg apiz tu ckp je nk belikan.
die tipu tu..
die ade duit sebenarnye...
die saje nk psyko apiz!
haha..

*kidding sambil menjeling maut kat engko*

btw,
aku suggest ko beli je la..
adik ko da bebaik sminggu ni kat tadika tu..kasi la ganjaran sket beb..
ni ko da nk masuk u kan?
ptptn mesti dpt :p
time tuh beli la
hoho..
adik ko pandai eh..
carik toys memahal hhahaha

ahmadkamal said...

LILRED
memang la ada yang murah, dia dah ade yang murah2 tuh sume...
ko hengat adek aku tak pandai??? mesti dia tau beza punya...
tggu la kalo aku de duet nanti....
tq....

TEDDY
tak mo la men kirim2... ada ke nak suh aku mencumbui adik sendri... ko g la ciom2 adik ko yang f5 tuh! hahaha sumbang mahram lak kang....
mmg senget...
siap rempit tuh! tak tahan....~

TEDDY
aduh! siap ada tuto kat sini.. indirectly say, beta tak pandai tangkap gambar! adeh!
beta guna w850i beta tuh je la... 2 mp... so tak cantik r... nak wat cmna...
photoshop pown tak pandai lagi... tuto ni akan dibaca bila beta nak mula blaja photoshop...
hanya ucapan terima kasih mampu ku beri!
no aeskem!!!

JAZLIN
yes, i do know that... but the janji was for him to get the 1st place in his test.. so blom test lagi, aku still 'selamat' la kejap...
i think. i will buy it later...
hish! tak kose aku nak men robot tuh ngn dia... brapa kali dia ajak, asik men langgar2, pastu mati... ape tah...

YONNA
hahaha.. baru ko tau YT nih macam mana... blog terhebat di rantau asia! hehehe
eheh! tak malooo nak dating ngn adik aku... ko hingat ko sapa???
lawyer??? majistret???? ahli blog???
tak bleh punya! aku larang!
hahaha
tggu2 la...
aku cakap kalo dia dapat no 1
n behave sampai akhir tahun...
so kalo aku beli, masa bday dia disember tuh, aku bagi la...
tu la..
ingt dia bodoh.. dia lagi pandai pilih yang memahal!
adeh!

Adzrul Ariff said...

say goodbyelah kat RM100++ tu...adik tu dah betul2 harapkan abang die tunaikan janji tu. Kesian klu dia tak dapat hadiah yg ko dah janji beli.

Heheh.. Kesian lak mak ko tanak involve. At least mintak topup sikit duit....50-50 ke. Hehe.

Aku pon balik nanti dah mak aku mintak tutorkan adik aku yg dah nak masuk 18 tahun, nak amik IB (international baccalaureate) . Huhu. Ni mmg tak jalan la kalo nak rasuahkan transformers. Haha/

NuRuL said...

haha..siap larr awak kamal..
mula lar mengumpul duit dari skang.
Teringat pulak janji ngan sepupu saya..dia masuk pertandingan bercerita antara..peringkat zon dia menang..saya kasi anak patung yg kecik..then cakap kat dia kalo dia menang lagi saya kasi barbie doll tuh...nih next week dia nak lawan lagi..kalo dia menang jugak..memang siap larr saya..huhu

attiey said...

aiyyak..wokeh2..kena beli tu.
tak nanti kempunan si apis.... cian die
btw, apis cute sesangat wei..
ahaks...

mila said...

chumelnyer adik u...hahhaha transformer as an award to be a nice boy..herm...moga2la adik apiz dpt apa yang dihajati

dan akulah perempuan separa muda itu. said...

setakat 100++ untuk adik adik,
worth it laa.. hehe
jangan berkira sangat.
weeeee~

dengar laa ckp akk yang baik dan penyayang yang punya adik 5 orang.
hahaha~

bestnya ada lagi adik adik yang kecil begitu, adik paling bongsu dah form 3 sudeh~

p/s nak masuk sem baru pun kena shopping ker? motif sangat!

Adi Luqman said...

aku sungat sangat entri ni. comel yang amat. car kau cerita, aku pun leh senyum sorang-sorang kat opis. pandai ar ko. kagum sekejap.

adik ko tu macam adik aku. tapi kira oke gak lah adik ko tu, nak gak g skolah. adik aku? haraaamm. manja sangat kan. ngan abg dia ni pun dia pijak2 kepala je (pijak ke?)

mahal lah RM100 transformers tu..bebudak neh bukan lama sangat pun dia men. sekejap je. pastu mintak len. gasaklah ko sebab ko dah janji ngan die.

adik ko comel. macam abg dia ek? hahaha

entri paling best!

^eMiKo^ said...

ksain giler kat apis..
xbaek wat die camtu..
MESTI gak belikn tok die..
haha...

zura lias said...

alahaiii comelnye adik...ehem..ehem...*abangnye takde dlm kategori paper ek*..tu dh kene tahap wajib beli tu..no excuse..bebudak nie mmg xleh janji..tp..selaku gadis berumur "18" taun..kamal pun penah janji dgn akak..janji nk kasik akak adiah sbb dtg komen sinie..mane..mane..nie skarang dtg tuntut balik..hahhaa

:: Cikgu Wiween :: said...

errk..comeinya adik kamal! bakal bergelar ensem nih..bakal mengalahkan kehenseman abgnye ni.huahahah.aik..napa x belikan aje transformers tu..ala baru RM100 lebey..lum Rm500 lebey lagik..belikan ajelah..nnati claim lik kat mak.huhuhu :p

mimie said...

hehehee...comel je adik u tue......
belikan je lah...tp make sure lepas test.....klu die tanya napa kene lepas test..u jwb jelah 'kn ari 2 ame kata klu dapat no satu n behave....so skrg nie adik behave je...tp x dapat no 1 kt school'..hehehee...u cube physco die balik....

teddybearhijo \\(^.^)"// said...

aloh pacik!
tu bukan mencumbui la...
tu mengirim, sebagai tanda shayang kak teddy kepada adek sedara(ye ka? pacik, pacik sedara, adek pacik manggil ape?) si apiz tu... nak tunjuk syg kat pacik, hum, sy pikir bejuta kali pon, sy tamau~ ngeh...

nanti kang xkenal kakak sedara lak..

*ke pacik dengki, takot apiz larik nak kat kak teddy? hahaha...

ako geli membahasakan kak teddy!

besh deh ade adek mendengar kata.

btw pacik... soalan cepu mas jap: kakak centa ade ka dlm gamba fs??? sy perasan sumting, tp tatau la btol ke idok... supaya pacik xnyesal kemudian ari pabila sy kerat gamba dia... winK*

~ mizzAmy ~ said...

~ ala la, kesian kat hafiz tuh dpt abg cam kamal nie. hahahaha... comel sangat la hafiz nie. budak2 kecik nie pantang berjanji tau. baik kamal tunaikan. kesian kat die. :P ~

ahmadkamal said...

ADZ
aku dah mula rasa nak ketepikan duet dah ni... adeh! saket!
tapi aku rasa nanti dekat2 nak beli nanti tuh mesti mak bapak aku bagi duet punya la... tah2 aku bayar rm20 je! lalalalala
haha, ko nak rasuahkan dak 18taun??? hanset rm1000 pown lom tentu jalan... hahahah

NURUL
siap saya, siap awak juga!
haha...
gatal berjanji wat pe... kan dah makan diri...
macam gue!
adeh!

A^TO4
nanti la beta belikan... dia tak dapat no 1 lagi pown...
tapi dia maken 'baeeekkk'

MILA
uhuhu siap berdoa tuh supaya dia dapat apa yang dihajati...
tak nak doakan ke utk abang dia tak kuar duet???

NOTAKEMATIAN
ala... sopping pown nak beli sabun, shampoo, alat2 tulis... mende2 gitu je...
oho... kakak penyayang... saya mahu jadi adik angkat la..
leh belanja saya dekat sinar mesra tiap2 hari!!!

ADI
takde bezanya cara aku crite.. sama je... cuma topik dak kecik ni, aku perasan dari dulu lagi memang ko minat kan!
aku takleh salahkan adik ko pijak2 ko... dah abang dia pendek... nak wat cmna! ops!
tu la.... terfikir gak... sekejap je tuh mennya...
yerp... adik aku comel macam abang dia... tapi abang dia lebeeeehhhhhhh comel!!!

EMIKO
tapi... adakah apa yang apis buat kat abang dia tuh baek??? huhu
yela, nanti beta beli la...

WIWEEN
erk??? saya hensem ke??? beta hensem ke??? hahaha
oho.. blom 500 lebeh ek...
pandai2 je... nanti dia nak mende 500++, leh la cakap lom 1000 kan...
ish2...

EMILIA
slamat datang ke YT!
huhu siap sediakan skrip lagi tuh!
thnks!

TEDDY
kak teddy??? wekk!!!!
nope2... takde chenta2 kat fs...
beta tau ramai akan mencari, so takkan la beta nak letak cmtuh... ape la!!!

MIZZAMY
kesian kat apiz je... tak kesian kat abang dia??? adeh!
meh tolong bayar sket meh....

Princess Liyana said...

Alahai, tomelnye Apiz iteww:) kacak bergaya bila besar nanti. OOppss,org lain jgn perasan:p

Ehehe, apiz jgn percaya sangat 'me' tu? dia punya janji sume palsu. Abesla apiz tak dpt transformers itu:p ha ha ha.

Dah berjanji, mesti ditunaikan:)

nur'ain said...

hoh?! comelnya budak kicik itu.

dan bijak.. hahahah

Salam kenai ^_^

Adi Luqman said...

ala..kau tu tinggi sgt ke???

lalalalalala

ahmadkamal said...

PRINCESS
ke mana tumpahnya kuah kalo tak ke nasi briyani!
jangan nafikan lagi kekacakan dan kebergayaan beta!
hahaha
beta tau la... nanti beta janji kene tunaikan...
tak macam owang itu.. berjanji ingin bercerita, tapi ditipunya beta, pastu tak crite2 dah...
apa punya orang daa...

NURAIN
yerp... tq for the compliments 4 my brother...
salam kenal jua...

ADILUQMAN
erk? aku tak cakap mengenai tinggi!!!
aku cakap ko pendek je!
pk la sendri!
lalalala

victoire said...

ape name ko kat umah..
mat kome ke? ha ha ha
nway adik kite sebaye aa..
adik aku lahir 15 nov 2003..
3 ari sbelom aku bli 125 kesayangan aku.
akhir taun ni masuk 5 tauun aa.
dia gile bola cam abang ensem dia. =p

Liza said...

walaupun senget, tapi comel bangat tapi malas nak guna teori kuah tumpah tu...

dan akulah perempuan separa muda itu. said...

owh. akak angkat? boleh saja.

tapi polisi akak angkat yang akk amalkan ialah adik adik angkat itu kena support akak dia orang.
jadi kalau kami mahu pergi ke kuantan, east coast ke, poya poya ke mana mana, sila jadi driver ya,
dan kemudiannya,
eh.. bukan pt dah masuk, ke nak masuk dah?
bleh la belanja big apple, tak pun pizza ke.

sila jadi adik angkat yang mithali ya.
haha

ahmadkamal said...

KRIEY
ko memang kan, suke nak tuka2 nama aku... dulu nak panggil aku dol said! hampesh!
nama aku jadi Ame la kat umah... Kamal... kamai... amai... ame...
gitulah jadinya....
abang ensem??? sapa??? mana2!!??

KAK LIZA
hahaha... senget tapi comey kan...
napa malas gune teori tuh? ke akak ada teori len? hehe

NOTAKEMATIAN
tak jadi r cmtuh! teruk giler ini kakak angkat!
owang ajak2 ayam kurap je... tak berniat pown!
lalalalala

Princess Liyana said...

ish2,tuanku tu yg nak tido, cite penye:p
bedtime story ke?hahaha
sunguh tidak menarik itu bedtime story..haha

Diya said...

sangat suka gambar kedua tu. huhu. sangat inesen muka hafiz tu ye. sangat comel. adehhh. camne la kamal boleh ada adik secomel niiiii... hahaha

p/s-budak2 sekarang mmg sntiasa demand bab2 alat mainan. alaaa 100++ je kamal. :p

ahmadkamal said...

PRINCESS
ye la tu...
alassssan!!!

DIYA
ape punya soalan daa...
tentu la sebab abng dia comey kacak bergaya... baru la adik jadi cmtuh!
100++ je? meh la bagi duet sebanyak tuh!

Princess Liyana said...

huhu...nanti on9 lg princess cite ok:)
buruk muka org tua merajuk:p

IamYonna said...

weh,
tolong pelok dan tiom adik ko utk aku tau!!
agaggaa..
ckp kat die..
kak yonna ckp dia sangat comel..
err x mcm abg die langsung

hahaha

Nurul Nadiah said...

awak awak
kenapalah adik awak tu comel sangat?
geram tao saya!
berapakah umurnya?
sempatkah untuk anak saya?
hohoho.. nyorok kejap! =p

urm.
gasak. cakap ngn budak2 mmg cenggitu. ape lagi. sila belikan transformersnya ye! =p

ahmadkamal said...

PRINCESS
mmm beta dah kurang online YM sebab kolej beta kurang sket connectionnya utk YM...
kalo de skype add beta kat ak0143 k!

YONNA
no kiriman2 pelok n ciom diterima! harap maklum! huhuhu
yela... aku paham... abang dia hensem gak.. tapi takkanlah ko nak peluk ciom gak kan!
aku lari kalo camtuh!!! huhuhu

NADIA YUNA
huhuhu umur dia bawu nak masuk 5, dis ini...
anak??? waaa gatal nya...
nantila beta nak belikan....

diarisenja said...

hee..adik kamu itu. comel amat. bijak pula. wah, kirim salam ya! BTW, YT tu ape? n saya masih setia ingin membaca blog kamu. hohoho..ym saya

hudamustaffar87@yahoo.com

err..skang blaja apa eh?

DeWi said...

btul2.. adik2 kita ni... kalo x "biasa" ngn abg ke.. kakak die.. mmg die akan ada rasa takut+hormat... hu3... mcm adik aku la.. adik mr ak ni.... bila part aku dtg jek kt die... die ikot jek ape aku swuh.... tp yg x besh nye.. die ade prasan tkut tu ngn kita... kdg2 rs... nape la aku ni kne masuk asrama.. x mmbesar sama2 dgn die...

ahmadkamal said...

DIARISENJA
comel tuh datang dari abang dia! lalalala
YT tuh Yang Terdalam ler... ok, thnks sebab bagi emel... nanti akan invite...
skunk final year chemical biotech engineering kat UMP kuantan

DEWI
yer... btol tuh...
tapi dia takde lak takot2 ngn aku... dia siap pelok ciom lagi...
ko je kowt yang ganaz!!1
lalalala