Parkia Speciosa!!!~~~

0254
17 Julai 2008

Maaf lama diam…
Guess my life has changed since the new semester started
Takde lagi masa yang betul2 aku ada untuk menulis di YT

Seems irony, bila kat umah, cuti
Takde keje nak dibuat, bangun, online
N mula merecall cerita untuk dijadikan entri
Dan aku update terlalu kerap

Bila di sini, banyak keje
Banyak mende nak difikirkan
Relationship built here and there
Crashed here and there too
Cerita terlalu banyak berpotensi dijadikan entri
Cuma masa mencemburui
Dan jadilah YT begini

Buat yang berkunjung tiap hari ke sini, i’m sorry...
I’ll try harder to update as frequent as possible!!!

*****
Earlier this sem, we have to choose our topic for our PSM (Projek Sarjana Muda)
This PSM divided into 2 semesters, one semester for paperwork n preparation, and the second one is for the experiment and the report
So this is the first step to those 2 semesters.

Memilih tajuk, bukannya mudah!

Macam U lain, kadang2 diberi tajuk kepada kita, n kita akan buat modification kepada tajuk tersebut dengan assistant supervisor
But in UMP, maybe because it is too early, students does not allowed to propose their topic, they are given topics to choose

Bagus pown aku takyah propose apa2 tajuk
Bukannya senang nak buat tajuk!
Sebab UMP masih baru, thus reference tajuk2 terdahulu masih sedikit
So i just got to choose

I’m Chemical (Biotechnology) Engineering student, so aku kena pilih something related
Kelas aku ada 38 orang, n ada 41 topik yang ditawarkan
Semua berpeluang memilih 3 topik mengikut kesukaan
Dan pemilihan dibuat berdasarkan sapa cepat dia dapat n based on pointer
Pointer aku kira ok la gak, so tak risau sangat

Apa aku pilih???

28. Soxhlet extraction of antioxidants compound from Petai:
Effects of solvent polarity & solid to solvent ratio on extraction yields [1]

27. Palm oil mill effluent (POME) treatment & bioresources recovery using microfiltration & ultrafiltration. A comparative study [2]

32. Bio-ethanol fermentation from tapioca starch by immobilized Saccharomyces cerevisiae. [3].


Memo untuk pilih topik keluar malam ahad pukul 10.50 malam
N aku fikir2, aku hantar 3 topik pilhan aku pada pukul 8.43 pagi keesokannya
Bagus juga tak banyak masa berfikir, kalau aku overthink, somehow aku akan bergantung harap dapat topik tuh
Kalo dapat ok la, kalau tak?
Mau menonggeng aku!

So dah hantar tuh, aku wat tatau je...
Dapat, dapat
Tak dapat sudah!
Konon2 cool la, tapi dalam hati kadang2 fikir gak dapat ke tak....
Saket jiwa je menanti!!!

And then semalam penantian berakhir...
Bila dapat tuh, aku terus bertukar menjadi Harry Potter dan mengucapkan jampi:


















Oh no.. too cute!





















No! Too handsome! (though i know i'm handsome! =p)















Finally the right attitude!!! Spell those words!!!


PARKIA SPECIOSA!!!

Apa maksudnya???
Well, i guess, i got my first choice!
Yay to me not yay to YT!

Keen to start the project, but maybe YT lepas ni akan sedikit terabai…

Aku akan sibuk!!!

...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
Sibuk mengikat petai!!!














Petai!!!~~~ Petai!!!~~~




p/s – my topic is still not confirmed... there might be some slight change in the topic, but only minor change… just pray I can get through this…



:::YTBACK!!!:::

22 comments:

IamYonna said...

ehe..
update gak ko eh :)
xpe la.
paham student's life mmg sangat bz..
nk online pun xde mase..
xpe la dude..
asalkan keje ko siap okeh!


gud lock for ur tajuk tu haha..
ikat petai eh :p

pape pun..
kalo ade mase nk update tu..
ko update ok.
i'm gonna miss all ur entries :)

blaja lek lok okeh :)

NuRuL said...

sibuk ngikat petai..hutan mana awak masuk nih...sejak bila mula keje baru ?
wat ever..gud luck okies...smoga trus sukses bro :)

zura lias said...

ohoo...dh masuk belaja balik..FYP mmg best kalo dh masuk alam kerje..tp x best time jd student..masa tu ar rase mcm nk gilerk sikit..hehehehe...

good luck..

*Akak mode sopan santun..baru lepas abih keje bz*..mauahahhahahahaa

attiey said...

aiyyak...tapikan...time blajarla best..

benda nk pkirpun x jauh mane w/pun jauh jgak..ahaks..

btw, mkan petai ek...

n0n0i♥a'n'l said...

haha..
selamat berPSM ekkk... =))

Nurul Nadiah said...

waaaa

1st.
awak! awak! awak!
saya terliur sgt tengok petai tu!
saya peminat fanatiknyaaaa ok!
waaaa.. sampai ati letak gamba je ek!
da la tengah puasa ni
mana la nak cari petai buat lauk bukak pose ptg2 ni.
mencik mencik mencik!
=p

2nd.
saya juga busy teramat!
waaaaaaaaa
tensen sgt2 ngan tesis
urm, maaf sgt sbb lama sudah tak singgah =)

3rd.
jangan jadik harry porter
kalao nak jadik jugak
magickan saya sampai germany skg!
=p

:: Cikgu Wiween :: said...

alahai cian la adik sorang ni da makin bz.eheh adat blajo tu kamal..kak ween dlu langsung mengabaikan blog slama berbulan-bulan.lagi2 time wat tesis dulu..perghhhhh langsung x jenguk.agagaggaga :p

anyway, slmt belajar yek dik. Moga semakin cemerlang. chayok! ;)

Rina said...

salam..

wah, wah.. tahniah coz u got ur first choice.. kitorang kat cni baru je dapat senarai tajuk arini.. baru le nak pilih..

ugh, risonye... huhu.. harap2 dapat yg dkehendaki.. hehe.. doakan aku ye.. ;)

anyway, tu la pasal, walaupun baru awal sem, tp rs da bz sgt2.. hmm.. ble la ak nak hapdet, ntah le.. hehe.. xdapat motivation la pulak.. =p

still, all d best k.. tgh pening tgk tajuk2 yg pelbagai tu..

ps : meh la sini skit petai tu.. lalala...

=)

Alin said...

haha aku pon tgh busy cari tajuk & supervisor utk fyp (final year project). kalau dekat utp ni, ada gak tajuk yg SV list down kan, or kite pon bleh propose tajuk sendiri. huhu. aku? tak tau lagi nak buat pasal apa huhu :(

Hilman Nordin said...

hurm.. aku kne pilih 5 tajuk. malas nak propose tajuk.

hurm.. isnin ni aku tau dapat tajuk apa. harap2 first choice le. tp kalau ikutkan, aku nak wat sme tajuk tu. sbb cam menarik.

aku nk kena bentang juga ke?

hehe... =)

Adzrul Ariff said...

Eheh..harry potter...aku dahpun baca james potter tu akhirnya. mmg best gak, nanti ade sequel dia aku nak baca gaklah. baca je segala benda sume sblum masuk keje, time tu konfem takde masa langsung.

ahmadkamal said...

YONNA
yer... at last aku ada masa untk update...
huhu takde la ikat petai... extract antioxidant from petai...
gonna miss my entries ke gonna miss me??? hahaha

NURUL
huhuhu sejak dapat tajuk psm pasal petai ni la...
adeh, macam melekat je nama nanti 'kamal petai'
thnks chekgu!!!

KAK ZURA
hahaha sopan santun sebab abh keje bz? bagus2...
pandai la boss akak bagi akak bz... bawu akak sopan santun sket! huhu
yerp blaja memang lagi best.. tgh menghayatinya...

ATo4
yerp... time belajar memang best...
erm... makan petai? rasanya slalu rasa2 cmtuh je, tak penah lak telan petai tuh... huhu
dah dapat tajuk gitu, maybe akan kene makan la gak...

NONOI
thnx pelajar tua...

NADiA
laaa tak bermaksud pown nak buat yang pose terliur... mana la beta tau ada yang pose membaca...
busy, mmg busy.. tak singgah takpe... at least singgah walau lambat... huhu
germany? adeh! sungguh windu ek!

WIWEEN
huhuhu thnks...
nak wat cmna kan... tuntutan keje...
redah je la...

IRINA
fyi, patutnya sem lepas lagi dapat, so cuti leh la wat sket2 research pasal tajuk. tapi diowang lambat...
yerp will pray 4 u.. gud luck wth ur choices...
takpe bila de masa bawu update... dulukan mana keje dulu...
err ko makan petai ek...

JAZLIN
haha ko ni...
slamat aku tak kene propose tajuk.. lagi la aku blur kalo kene wat gitu... huhuhu

HILMAN
nak wat sme tajuk??? haha ko dah la busy, nak wat 5 psm lagi... mampu ke??? nant bersawang blog! huhu
bentang pe? kurang paham di situ...

ADZ
tu la sequelnya bukak 1 sept... so harap leh donlod nanti...
haha. apa susah, ko baca buku tuh sambel rawat pesakit... cool pe! hahaha

~ mizzAmy ~ said...

~ bila dah confirm tajuk PSM tuh nanti, jgn lenggahkan proses paperwork or research. takut nanti, hasilnya kureng memuaskan. if u nak tanya cemana nak wat research report, u can ask me. tapi, mungkin cara kita berbeza la kot. i'm designer and u're in engineering. hehehe...

sat lagik jadi tokey petai la en kamal nie. :P ~

Princess Liyana said...

Selamat berPSM ek tuanku:)
huhu,princess br 2nd week dah serabut kepala dah.hik2.
But alhamdulillah, tajuknya sudah decide, tp still boleh revise lagi pasni:)

Selamat buat reading:P aiyok!

makan petai ke tuanku?huhu

Diya said...

hehehe. habis dgn gambar petai pun letak sini. kamal. kamal... :p tajuk2 tu sgt lah tak menarik perhatian diya. hahaha. pape pun, all the best ye kamal. moga semuanya berjalan lancar... ;)

DeWi said...

yeah2.. abg petai! oooppsss x sedap plak.. bro Parkia speciosa Hassk!! chayok for d psm haaaa... giler r! dlm manyak2 mnde.. die pleh yg busuk.. abg busuk!! lps wt uji kaji bahan busuk ne, make sure smbur manyak2 prefuma haaaa...

Diya said...

kamal mmg bizi bangat ye... siannn... nak diya tlg ke? huhu. betul ni. dgn hati yg jujur dan ikhlas, tetibe rs nak tolong. wah gitu :p

Hilman Nordin said...

bentang pe tajuk aku. huhu..

at least mybe i will blog about it too. to help me to jumpstart my thesis.

ya la.. bila nk start balik sem ni, engine slow sket, karat2. LOL!

n0n0i♥a'n'l said...

APA??? pelajar tua..????
*debushhhh*
babap kang budak neh~

Noushy Syah said...

Updates when you have time...since you have more priority than blogging..we will keep coming and visiting you here...

Anyhow, do you eat that 'stinky beans?':)

If you don't,you better do since it's good for your kidney and prostate:)

ahmadkamal said...

MIZZAMY
yerp... baek.. mmg tak berlengah... tu yang YT jadi prioriti ke2 ni... huhu
welll okay wut tokey petai... lalalala

PRINCESS
salamat PSM gak...
erk... makan cuit2 je... tak penah telan rasanya... huhuhuhu

DIYA
memang la kene letak gambar.. pomot sket...
tak menarik perhatian ek.. cuba kamal bagi tgk lagi 41 tajuk tuh, tgk ada minat ke tak.. huhuhu

DEWI
busuk2 pown nilai komersil tinggi tau!
aku penah ke busuk... aku kan ada macam2 perfume hasil pemberian peminat! lalala

DIYA
yerp... mmg busy...
haaa boleh tlg...
tlg la suh blogger len jangn update blog banyak sangat... tak larat nak baca n leave komen! huhuhu

HILMAN
ohohoho... blog la.. nak tau gak...
engine mmg slow... lambat panas...

NONOI
hahahaha tak nak ngaku!
lagi marah, lagi kedut muka tuh! lalalala

NOUSHY SYAH
thnks noush sebab memahami.. terharu! sob* sob*
tak makan la... haha...
just cuit2 cmtuh je.. tak penah telan bijik dia tuh...
ok.. if u say so, will start eat it!

KRIEY
hepi belated besday ke hepi gile? haha
ape punya mengong la umah ko tuh... samat dah ok ek!
online n update blog ko... aku nak baca! hiburkan aku yang busy!
erk.. brani letak no kat sini...
sat gi akui edit!

ahmadkamal said...

adeh! tak gheti aku edit komen.. aku cpy paste balik komen si keri:


k-riey has left a new comment on your post "Parkia Speciosa!!!~~~":


1st of all, hepi belated gile besday.
aku baru dapat tenet nih.
telekom wat hal, dia tertukar line phone umah aku.
bile dail umah aku kene kat umah jiran aku.
dail umah jiran aku kene umah aku.
bende ni efek tenet, huhu.
nway num aku 01xxxxxxx