James Potter and the Hall of Elders Crossing

0226
12 Jun 2008


Aku suka
membaca…
Dan aku ingat lagi, dulu2 hidup aku penuh dipenuhi dengan bahan bacaan…
Seingat aku, sejak dari
darjah 2 lagi, aku sudah mula membaca novel.
Eheh, masa kecik novel apa lah sangat…
Ala, dulu2 kan ada Siri Salma, Siri Hadi, 5 Sekawan, 5 Penyiasat, 3 Penyiasat, 7 Penyiasat...

..
..
..
..
..
..
..
..
..
(pergi memunggah buku2 lama dalam simpanan)

Wow! Baru aku teringat kembali weh, kenangan aku bersama2 buku2 ini...
Aku mula membaca novel2 ini kiranya awal lah jugak.. darjah 2…
Masa tuh kawan2 aku mana daya nak abis baca buku2 ni dalam masa sehari… diorang lagi sibuk bermain dari membaca…
Aku lak, sebab pengaruh kawan baik aku ketika itu, try membaca…
Dan aku ketagih!

Aku leh habiskan buku2 tuh dalam masa 3 atau 4 jam je…
Tapi sekarang maybe lagi laju la kowt...
Sebab bila tengok balik... alahai, nipisnya...

Lepas ketagih, aku suka mengumpul...
Dulu satu buku nih RM 2.50 je... so kalo RM 10 dapat la beli 4.
Memang selalu ke kedai buku, aku akan mintak mak aku beli 4 buku pown...
So lepas la rindu sket...

Yang paling aku minat dalam siri2 ini ialah Siri Salma.
Ala yang ada Salma, Mei Lin & Zarina tuh...















Siri Salma - Fasa 1
















Siri Salma - Fasa 2
















Siri Salma - Fasa 3


Dan aku jugak baca Siri Hadi – Hadi & Johar















Siri Hadi

5 Sekawan – Eddie, Dean, Mona, Goerge, Tompok















Siri 5 Sekawan

5 Penyiasat – Gemuk, John, Samy, Mary, Saroja, Niko















Siri 5 Penyiasat

3 Penyiasat – Jalil, Gopal, Ah Meng















Siri 3 Penyiasat

Dan macam2 lagi la... aku rasa banyak jugak aku kumpul...
Perasan tak, semua nama2 itu, sungguh muhibah.
Ada Melayu, Cina, India...
Lama jugak, baru perasan... semuanya hanya ditranslatekan ke bahasa Melayu dari Bahasa Inggeris!
Oho, patutla...

Mula dari situ baru tau Enid Blyton n so on...
Dan Enid Blyton nih seorang pompuan tau tak!





























Khazanah aku!

Kumpul banyak2, sekarang nih jadi khazanah aku...
Dulu sebab banyak sangat, siap bukak perpustakaan lagi..
Perpustakaan ”KaWan” (Ka – Kamal, Wan- Ridhwan,adik aku)
Tu yang aku rasa sebenarnya banyak lagi buku ni aku beli...
Tapi hilang tah ke mana

One good thing yang aku perasan, bila aku baca buku2 ni di awal2 hidup aku, imaginasi aku lebih terbuka... dan ia banyak membantu aku dalam subjek penulisan bahasa melayu aku.
Memang la bagus aku tergerak hati nak baca novel2 ni sume dulu!

*****
Masa berlalu, sampai lah aku di zaman remaja.
Zaman cintan cintun kan.















Yang aku kumpul... saja je bagi kurang jelas... malu lah saya!


Masa ni, aku obses ngn novel2 Ahadiat Akashah
Sebab ayat2 dia urban sket n tak meleret macam novel lain.
*Tapi sekarang, bila baca balik, Ahadiat punya pown meleret, sungguh cepat masa berlalu!*


















Lagenda Budak Setan


















Sequel Lagenda Budak Setan - Katerina


















Penamat segalanya - Kasyah

Dan mula lah kumpul gak sket2...

Tapi tak lama la...

*****
Sampai lah aku minat pulak ke novel2 inggeris.
Tapi still, aku memilih, sebab ada novel yang bahasanya amat aku tak paham.
Baca sket, terus tidur.
So aku baca apa aku minat la.
Pasal magic!















Sebahagian koleksi Harry Potter ku


Mulalah aku minat dekat JK Rowling punya Harry Potter
Dan aku adalah antara peminat yang sanggup beli awal2 untuk tau cerita dia macam mana...
Sanggup call kawan dari KL belikan dulu n so on...
Memang macam2 la kisah aku nak dapatkan novel Harry nih…

Dan setiap movie dia aku tak lepaskan peluang untuk tengok...
Ingat lagi, satu movie dia tahun lepas keluar masa 11 Julai, birthday aku! *hint, hint*
So, memang best la!

Bila sampai satu ketika, Harry pown dah habes..
Aku tatau nak baca mana dah
Tulah aku minat baca blog je kowt sekarang!

Sampailah satu ketika, Adz tulis pasal sequel Harry Potter – James Potter
Oho, rupanya ini fan yang buat, sambungan kepada Harry Potter mengenai anak dia James Potter…
























James Potter and the Hall of Elders Crossing


Kalau nak tahu lebih lanjut, leh g ke laman ini.
Siap boleh download dalam pdf lagi!

2 3 hari ni aku sibuk menghabiskan baca citer ni la dari laptop aku...
Dan aku puas hati, walau aku dapat rasa bukan Rowling yang tulis, tapi untuk mengubat kerinduan kepada Hogwart dan dunianya, aku baca juga.
N i can say the effort is good!
Aku tak sabar nak nantikan sequel dia lak!

















James Potter and the Hall of Elders Crossing
(inside)

So, aku nak pomot nih, g la baca lak!
Sapa yang tau ada fan len buat sequel kat mana2, g tau aku.
Leh aku menghabiskan masa cuti yang booooosaaan ini...





p/s – aku nak mula baca Siri Salma balik la! huhu


:::YTBACK!!!:::

31 comments:

IamYonna said...

ahahah..
gile banyak buku ko :))
best2..
sebab ko jaga dengan elok..
ouh..siri salma ya nama buku tu..
hee dulu slalu aku bace..
mmg ketagih.
best kan :)

btw,
aku sangat minat semua novel ahadiat jugak..
ouh..
he was awesome! :))
ahaha.
lagenda budak setan tu mmg satu lagenda weh.
aku sgt jatuh chenta dengan cerita itu..
hee..

tp skang ni da jrg baca novel.
sebab semua novel mlayu byk yang mengarut2 ok!

btw,
keep on reading siri salma ok :)

dakchomey said...

shame ngan sy..waktu kecik2 suke bebenor baca buku.. stiap tahun nek pentas bace buku terbanyak..perak lak tu.. tp skang dok bace blog org je la kot..simpan lg erk sume buku2 ni..

Adzrul Ariff said...

Sama la kita hihihi...boleh buat geng ni. aku pun dulu2 baca gak novel2 yg sama - start dgn 5 Penyiasat, pastu 5 Sekawan, then baru yg lain2 sume, Salma, Hadi, 3 Penyiasat etc2. Buat collections gak tapi ramai org pinjam pastu perap kat rumah masing2 sampai jadi etanol (tak pulang2 balik) so skrg ni dah takde la. lagipun lepas family migrate sume buku2 yg masih ade pun kitorng jual kat flea market...

anyway congrats la dah abis baca james potter tu. aku tak sabar nunggu abis final nih, pening kepala, nak baca james potter and pasal awang vampiro tu gak. skrg ni asyik baca pasal disease memanjang nak muntah dah heheheh.

ok klu nak baca bnyk citer harry potter or lain2 series (anime, Tv show, movie) ko boleh gi kat www.fanfiction.net. Pastu trylah cari kategori2 yg ko minat. Aku dulu mmg tiap2 hari gak bila free layan baca fanfiction. Klu pandai cari boleh jumpa yg best, alamatnye berjam2 la aku baca. Banyak gak yg mengarut tp tengok2lah based on sinopsis, klu nasib baik jumpalah yg best tu. Elder's Crossing ni kira cam fanfiction gak la tapi pengarang die dah went extra mile nak promote citer dia kat org.

Nurul Nadiah said...

hype!
lama x mengomen kat sini
i'm back! =)

saya juge pencinta novel!
yes! i do love ahadiat akashah punye novel quite a long time jugakla!

da best of coz lah lagenda budak setan! pasal perangai time tu pon. nauzubillah! x tahu nak cakaplah!

tapi buat masa sekarang saya lebih gemar membaca novel2 alaf 21

dan yg terbaru

saya sudah punya semua koleksi tulisan habiburrahman elsherazy
yg tulis novel ayat-ayat cinta tu.

saya pilih sebab garapan cerita2nya tidak terlalu 'lagha' seperti cerita2 lain. huhu

hah..amek..!
panjang da menghurai
sorry ek!

=p

khairul najmi yusof said...

pakcik!!!
sungguh sy tak sangka kamu juga membaca novel siri penyiasatan. Memang best siot baca novel macam tu. sy pun macam pakcik gak waktu kecik2 tapi sy baca yg kakak sy punya. Sy suka siri Hadi dan Johar tu... adventure siot baca novel tu. Siri yang pasal budak pompuan duduk kat hostel tu pakcik ada tak??? tu pun best gak.

Ahdiat Akashah... ada ler jugak baca dua tiga buah novel beliau. Kalau tak silap yg sy baca novel tajuk Budak RAP. kalau tak silap ler. best gak novel tu tapi skrg bila nak cari balik dah takde kat kedai buku.

Skrg duk gila baca novel jiwang. best gak bila baca yang Alaf 21 punya sebab ada jgk ilmu. Novel HM Tuah pun best gak especially enrique mengundang jauh, stefa isle, nurani hijau mata[Novel pasal pergembaraan&kat oversea].

pakcik penah baca novel padang??? best tapi novel sejarah.

Waktu besday sy ke 17 ada dapat novel Dari Kepala Batas Ke New heaven mak sy bagi. novel tu pun best tapi dah hilang sebab abg sy bawak balik kampus dia.

lupa plak buku pertama sy baca adalah siri sesame street.. Tapi bahasa melayu punya ler.

NuRuL said...

wahhh..kagumnye saya..buku2 awak masih terjaga dengan elok.
yes...masa kecik dulu memang suka baca siri-siri penyiasatan nih..kadang2 sampai berangan kalo2 bleh tubuhkan grup cam gitu..wahaha!!!
Dan..saya gedik nak masuk asrama bila baca kisah kembar di sek seri melur and sek tengku asyikin..if i'm not mistaken lar..konon best sgt arr masuk asrama..tp dah masuk..homesick manjang..haha
err..boleh tak nak pinjam katerina and kasyah tuh..saya nak tau sangat lar penyudah lagenda budak setan tuh..
siyes nih tau kamal!!!

~ mizzAmy ~ said...

~ rajinnya wat koleksi buku. i tried to wat collection tapi akhirnya semua buku ntah ke mana. kwn2 pinjam semuanya lunyai bagai and ade yg tak pulangkan. ~

teddybearhijo~ said...

wah! wah! wah! *cara ckp stacy deh*

hum, kagum...

1st sebab pacik menjaga buku dengan elok, spt sy! wah! memang ade dna pacik-anak sedara nih!

2nd sy pon minat bc siasat2 dulu2, tp takde koleksi, sy pinjam library jek...

hum, sebab taksub skejap td tu jek sy mampu komen, manyak mau komen, ughuu~!

:: Cikgu Wiween :: said...

uih...giler gajin dak kamal ni membaca.layan gak ahadiat akashah eh.eheheh sy pun suke baca novel2 ahadiat yg lelaman dulu. Lagenda dak setan tu pun.peberet tu! Tp yg cite dak momok, dak rap sume tu besh gak. Penah baca x? Lg satu novel2 zuraidah othman cam anak antu & cinta monyet. pun syok.;)

err..jrg benornya jumpe dak laki gajin membaca ni.kire kamal ni one in a million arr..nah amik sejuta!pi beli buku-buku lagik byk okeh. agagaggaga :P

Alin said...

wargh kamal, ok ok nanti aku nak tayang jugak la koleksi buku-buku aku ;p ingat ko sorang je eh ada perpustakaan hihihihi.

aku ada lagi 5 sekawan, pastu apa lagi ntah satu siri tak pasti. betul betul, aku setuju dengan ko. buku-buku ni memang buat kita pandai imagine sikit, and helps a lot in my BM! kan kan kan.

but dah besar-besar ni, dah tak baca malay novels dah, i only read chic lits. i never read harry potter, sebab mengarut semacam!

haha, take care kamal.

Diya said...

adehhh. ape pasat, sume komen2 sangat panjang neh. huhu. diya nye komen je kot paling pendek. :p

banyak nya lah koleksi buku kamal ye. huhu. diya tak minat sangat baca novel. sbb banyak sgt perkataan. huhu. diya akan baca skali skala je, bile dh malas. msti stop - pastu tak sambung dh. :p

p/s-yg 5 sekawan tu penah la baca dulu2 :)

victoire said...

wehh..
baru aku sedor aku duk sibuk tengok bola sampai lame gile tak jenguk blog orang.. huhu

bola abis kul 11, esoknye ade klas, huhu.

aku pon suke gile membace nih.
aku suke bace 3 penyiasat, 7 penyiasat ngan siri hadi.
memang hampir semua novel dia aku bace n kumpul.

yang 5 penyiasat, lain2 tu bace gak tapi tak la sampai gile dan kumpul macam 3 penyiasat, 7 penyiasat dan siri hadi.

satu ag aku suke novel kanak2 edusystem.
macam2 aku beli, kumpul n bace..
feveret aku; Wira yang Unggul, Wira 2, Wira 3 ngan Juara.
4 novel ni bersambung dan sangat best!

gile banyak ag novel best kalu nak cite, huhuhu.

skang heri poter pon aku tak pnah mis.
pastuh dan brown punye novel.
Ramlee awang murshid pon best yang hatiku di harajuku tu..

gile!!!

cakap pasal novel ni macam bola laa.
sampai esok pon tak abes!

victoire said...

nway mane nak beli buku james potter tu ek?
aku tak ske bace gune laptop sbab sakit mate.

aku suke gak lagu2 jason mraz.
beauty in ugly pon best, letak aa.

pastuh 7 penyiasat aku teringat diorang suke gune password untuk masok bilik meeting sbab tak nak adik Rama (tak silap) kaco kang..
pastuh sarojini suke ngigau sebut password tu, hahaha.

3 penyiasat pernah menang peraduan teka kacan. hadiah dia, depa bole gune kete rolls royce.
slalu dia gune kete tu untuk ke tempat nak siasat kan.

MC said...

manyaknye buku... leh wat library... hehehe

Princess Liyana said...

Banyaknye koleksi buku!huhu.ni sure ulat buku ni..bagus2..ahaks..nak pinjam leh?bagi ank sedara baca..hahaha..
magic?err so skang leh ajar ilmu hitam lum?wakakaka

NuRuL said...

oooo..baca gak kisah dak kembar tuh eh..haha..pecah rahsia.:P
perghh..gile punye otak kriey nih..dia bleh ingat lagi jalan2 cerita suma2 tuh..memang ada sumakan password..sarojini..
aiseh..tetiba teringat balik zaman kecik2..waaa..rindunye!!!
awak cuti sampai bila eh..boleh pos tak?
nanti saya poskan jugak novel tuk awk baca..kire sistem batter lar nih..
bagi email kat blog saya eh..nanti saya email alamat

zura lias said...

akak memang hobi membaca..buhsan2,paper balut nasi lemak pun akak leh baca,termasuk flyers2 yg org campak..hihhi..

dulu paling suka 5 sekawan sebab akak suka gemuk tu...imagine die sangat pandai..tp sejak2 "semakin muda" nie..buku2 yg akak simpan kecik2 dulu dh hilang..magazine pun akak simpan gak..dewan pelajar,kuntum,MKK *xtau zaman kamal ade lg tak magazine nie*,bujal,bambino,al-ain..hihihi..

ahadiat akashah pun pernah terminat gak..terminat skali dgn penulis dia..lamia aimal..zuraidah othman..tu pun kumpul gak..

skarang kumpul novel2 biase mcm nor hayati berahim,khadijah hashim (ni zaman dulu gak)..

kalo harry potter..*akak pinjam dari org je..*..yg harry potter last..akak download je dari internet..tp sampai skarang x bace2..maklum le download punye version..kalo buku,cepat sikit nk baca..

penah baca chinese cinderella?try le..besttt..tp satu buku yg wat akak menangih n kenkwn yg len menangeh..sape ntah penulis die..tajuk pun x ingt..tp dari citer kisah benar die..pasal mak jeles kt anak sendiri..

*sebenarnye saje je nk bg pepanjang..nk jd org yg komen paling panjang*..hahahahahhahahahahahaha..

gilerk koserr...muahahahaha

Diya said...

sampai ati kata diya sesat. huhu. takmo sesat kat sini dhla. takmo muncul2 dah.

FAIZUL said...

wahahaha..baca buku penyiasat remaja...hahahahha....citer melayu ni kurang la skit....yg best ak penah baca ngan kumpul pon famous five..hahahahah.....

da la nak g wat kjer....

ahmadkamal said...

NURUL
haha.. baca la gak... tapi malu la nak cakap! huhu
akak rindukan zaman kecik2 ek... kriey tuh bukan apa, dia baru je buktikan dia tuh kecik! nampak sngtkan dia tuh masih hidup di zaman itu, igt lagi smuanya!
urm.. saya rasa malas la nak baca novel skunk.. tapi saya leh poskan yang saya punya tuh... nnti2 ek.... sabor!

KAK ZURA
hahaha gelak baca ini komen.. mau yang terpanjang ek... mmg gile koser!!!
MKK tuh pe??? yang len penah la dgr sket2....
saya kumpul ahadiat je... yang len saya rasa kurang kicknya...
skunk nih tak minat sapa2 dah... harry dia punya nikmat bila baca buku sendiri...
utk elakkan diri dr tak beli, kena beli awal2 masa owg sibuk2 beli... bawu best beli...
chinese cindarella?? ish nanges2 nih is not my thing la kak...
mana macho kalo nanges! haha

DIYA
alololo busuk2... majuk lak dia...
owg men2 je...
oho nak balas balik la ni minggu nih owg psiko dia! eheh!

TRUANTA
famous five tuh 5 sekawan la... aku tatau tuh famous 5 mula2... kalo aku tau awal2 aku dah baca... mesti english aku power kan! haha
g la wat keje... err ke print jamespotter??? haha

Princess Liyana said...

cian bangchik tau!ckp dia hitam..ish, ulat bulu ke tuanku ni?takmo la dekat,nanti gatal2..haha:p

ahmadkamal said...

PRINCESS
ye la.. back up la bangcik kesayangan tuh... beta nih sapa la...
laa... sapa suh datang dekat2... ada niat nak datang dekat2 beta ke... haa... kantoi!! niat tersembunyi... hahaha

Princess Liyana said...

oopppsssss...jgan ckp kuat2.huhu,nanti org dengar.malula princess:p.haha (baca dengan nada penipu)

ahmadkamal said...

-tak-mo-lagi-respon-komen-princess-

dia nak dekat ngn beta, tapi backing bangcik! ish!

btw - bangcik ske la plak! haha

amilah said...

rindu balik la pulak buku siri salma tu
masa zaman saya dulu.. beli yang cover kuning
rm4.50 kot
masa tu memang suka gila la

masa form 2 lepas
seronok baca novel ahadiat akasyah
tapi tak beli pun
pinjam drpd orang je
hahah

ahmadkamal said...

AMILAH
tnnks sebab lawat YT!
rindu mmg rindu. tapi skunk bila baca balik rasa kurang best la... tatau napa...
4.50 ek skunk?? mahal giler... dulu 2.50 je!
pinjam meminjam amalan mulia!
asalkan tau pulang!=)

Hilman Nordin said...

gile nostalgic!

aku teringat mase mak aku paksa bace Enid Blyton yg bahasa melayu tu.

skang ni kan susah.. kalau ko letak aku kat kedai buku (walaupun kedai buku yg kecik2 mcm kat UM tu) aku akan rasa bersedia untuk membeli buku ..

aiseh.. tp sebab 'benda tu'... spending kena jaga... hahaha

ahmadkamal said...

siot la man!
ini entri pasal buku la! bukan sal 'mende tuh'! huhu
leh aku termenung sat, pk apa ko maksudkan ngn 'bende tuh'...
lupa lak aku yang mula! hahaha
hehe... nostalgic ek...
nanti la aku wat entry2 nostalgic lagi... baru ramai owg komen! huhu
*blogger-giler-glamer*

Wayne said...

hello,

minat siri salma ye?ade berapa semua tajuk siri salma kamu ade?ape tajuk2nya?ade tak misteri rumah tumpangan no 13?ini page saye jomlah join https://www.facebook.com/SiriSalmaMalaysia

-AMUKZ- said...

Nak copy enid blyton versi melayu tu..cmner yek

Unknown said...

Sis..nak letgo tak siri salma, siri hadi, siri 5 sekawan, siri 5 penyiasat dan 3 penyiasat tu?