Minyak oh Minyak!

0218
04 Jun 2008


445 ptg...
Aku sedang bermalas-malasan tadi.
Tiba-tiba pintu bilik aku diketuk. Kuat. Ganas.

”ame, ame...”

Aku meluru ke pintu.
"napa ma??"

”ame, ko g isi minyak keta ko sekarang.
Sementara orang tak balik keje lagi nih.
Bapak ko msg cakap esok minyak akan naik 78 sen”


”haa??? 78 sen???
Giler! Jadinya RM 2.70 la?
Boleh caya ke ni?”


“tah tatau… isi je la…
nah ma bagi duit…
brapa kalo minyak penuh untuk tank ko…”


“erm… lagi rm 40 kowt…”

“dah, dah, g sekarang.
Kang orang balik kerja ramai orang!”


”OK”


Itulah pemulanya.
Msg dari bapak aku memulakan segalanya.

Aduh! Naik ke?

Tinggi lak tuh!
Saket saket...

*****

Dah ada info, aku pown tiba-tiba rasa nak menjadi corong suara ke seantero alam.

Menelefon kawan aku di Pahang.
Bercerita dan memberitahu.
Dia katakan, dia pun baru terima sms mengatakan benda yang sama.
Sms dari seorang datuk pula tuh!
Err... macam real je!

Menelefon bangcik di Seremban.
Memberitahu...
Kata dia, alhamdulillah aku nek motor je!
Siot bangcik, ko nek keta aku lagi pasnih mmg aku charge!

Menelefon kawan di Perak.
Buat2 tanya khabar sebelum memberitahu.
”aku pown dengan bapak aku dekat stesen minyak nih! Pasnih nak amik keta kat umah! Banyak giler orang beratur!”
Err... betol ke naik nih???

Menelefon Cinta.
Tengah nak bersiap2 ke P Ramlee the Musical malam ini.
Memberitahu.
“terima kasih kamal, nak g bagitau bapak nih”

Bukak tenet. Bukak blog2.
Search…
Awat macam konfom je nih???

*****

Apapun, saat ini jam 630 petang, takde berita yang pasti.
Nak kena tunggu berita jam 8 kang!

Kalo naik lagi memang sakit...
Aku baru lah nak merasa nikmatnya berkereta, nak berjalan ke sana ke mari, nampaknya susah la.
Student bukan ada duit sangat pown!

Tah lah, aku tak ikut sangat, tapi bukankah Malaysia pengeluar?
Kenapa perlu naik sebegitu...

Aku browse2 internet, kata orang rakyat Malaysia nih ’katak bawah tempurung’ sangat. Tatau harga pasaran dunia.
Teraser aku...

Papepon, dah baca blog ni, kowang g la isi minyak ke hapa.
Aku tatau betol ke tak.

Tapi kalo kat KL dah bunyi gini, aku fon Pahang n Perak pown sama.
Mungkin betol kowt!

Minyak oh minyak!

HISTORY OF INCREASED PETROL PRICE [1990 - 2008]
Before 90 - RM 0.89
year 1990 - RM 1.10 (increased RM 0.21)
01/10/2000 - RM 1.20 (increased RM 0.10)
20/10/2001 - RM 1.30 (increased RM 0.10)
01/05/2002 - RM 1.32 (increased RM 0.02)
31/10/2002 - RM 1.33 (increased RM 0.01)
01/03/2003 - RM 1.35 (increased RM 0.02)
01/05/2004 - RM 1.37 (increased RM 0.02)
01/10/2004 - RM 1.42 (increased RM 0.05)
05/05/2005 - RM 1.52 (increased RM 0.10)
31/07/2005 - RM 1.62 (increased RM 0.10)
28/02/2006 - RM 1.92 (increased RM 0.30)
05/06/2008 - RM 2.70 [increased RM 0.78] ? ? ? ? ? ? ? ?


Aku copy dari mana tah… mintak izin tempekkan ek!


:::YTBACK!!!:::

5 comments:

en_me said...

maser balik keje, me sudah namfak kete bersusun kat stesen petronas tewww.. biler bukak internet, tengok utusan.com.my, memang sah dah naik 78 sen beb.. adddduuuss

~chacha~ said...

walaupon aku tak gheti drive kete langsung..aku ttp tak puas hati dgn kenaikann harga minyak..
hish..very the very!!

lind said...

huwaa nangiss la baca entri cenggini.. dorang tu mmg kejammmm

NuRuL said...

isi camne time murah pon..nanti bila tangki tuh dah kering..tetap kena isi ngan rege baru nih jugak kan..huhu

ahmadkamal said...

EN_ME
me... thnks jengok YT...
tu la... kejutan yang tak disangka...
terlalu drastik, rakyat terpinga2...

~CHACHA~
thnks datang YT... huhu very the very ek???
nih very the very the very nih... siot je! teraser gak kenaikannya...

LINDOSH
huhu... jom nanges sama2 la kak oii...

NURUL
mmg la... at least smpat merasa yang rm1.92 tuh...
ada ke apa2 ubat yang leh wat keta punya minyak tak kering??? huhuhu